تردید یک زن میان رفتن به دانشگاه و ماندن در ایل

تردید یک زن میان رفتن به دانشگاه و ماندن در ایل

تهیه‌کننده مستند «چهره‌پرداز» با اشاره به جایگاه زن در فرهنگ بختیاری، تاکید کرد بانوان عشایر باارزش و پاکدامن هستند.

به گزارش ارتباطات و اطلاع رسانی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، «چهره‌پرداز» به کارگردانی جعفر نجفی و تهیه‌کنندگی سیدشهاب‌الدین طباطبایی دومین اثری بود که در سومین روز جشنواره در برنامه فیلم خبر بررسی شد. محمد مقدم به عنوان کارشناس در این قسمت از برنامه فیلم خبر حضور داشت.


جعفر نجفی کارگردان مستند «چهره‌پرداز» در ابتدا گفت: سعی کردیم از سوژه‌هایی استفاده کنیم که درام داشته باشند. زندگی این ششخصیت‌های عشایری و بختیاری داستان جدیدی برای من بود؛ وارد زندگی آنها شدم و با آنها صحبت کردم که بتوانم آنها را جلوی دوربین بیاوریم تا چالشی را که در زندگی‌شان است، نمایش دهیم. در واقع با اینکه فضایی ایجاد کردیم تا این روایت را راحت‌تر جلوی دوربین بگویند اما نمی‌توان گفت بازسازی کرده‌ایم. من دنبال سوژه‌هایی می‌گردم که درامی در خود دارند و بعد بر اساس آن درام، زندگی واقعی‌شان را به تصویر می‌کشیم.


او در پاسخ به این سوال که آیا شخصیت‌ها بر اساس چینش جلوی دوربین آمدند؟ توضیح داد: یک کارگردان، همیشه در فیلم‌هایش دخل و تصرفی دارد. اما صد در صد آنچه در تصویر می‌بینید، زندگی واقعی سوژه‌هاست که سعی کردم در طول مستند، وقایع را دراماتیزه کنم.


سیدشهاب‌الدین طباطبایی تهیه‌کننده این مستند یادآور شد: تاکید بر اینکه صحنه‌ها بازسازی شده‌اند ذهن شما و احتمالا برخی از مخاطبان را درگیر کرده است، اما نگاه ما فیلم‌سازان مستند این است که مرزشکنی اتفاق افتاده. داشتن یک درام برای مستند، به معنای این نیست که کارگردان در آثار قصه، دخل و تصرف داشته. به هیچ عنوان بازسازی در فیلم اتفاق نیفتاده است.


طباطبایی ادامه داد: مستندسازان ما بیشتر کار را به تدوین‌گر می‌سپارند، اما نکته مهم در کار آقای نجفی این بود که کار را خودش ساخت و از درامی که به قصه‌اش کمک می‌کرد استفاده کرد.


او همچنین در مورد کشمکش زن و شوهر قصه جلوی دوربین، بر سر اینکه زن قصه تصمیم دارد به دانشگاه برود اما شوهرش مخالف است و او را تهدید به آوردن هوو و نامادری برای فرزند‌شان کرده است، گفت: این مستند نمایش بخش‌هایی از زندگی یک خانواده عشایری در روزگار امروز است و سعی کرده راوی کشمکش بین سنت و مدرنیته باشد. ما این فضا را عرضه کردیم تا جامعه‌شناسان و کارشناسان برای چالش‌هایی که این خانواده‌ها با آن مواجهند راهکار بدهند. در نهایت هم جوابی قطعی به مخاطب نمی‌دهیم.


نجفی در پاسخ به سوالی در مورد فرهنگ مردسالار حاکم بر این جامعه و نقش زنان، توضیح داد: در فیلم، شخصیت مینا تلاش می‌کند کاری کند که به آرزویش یعنی تحصیل در رشته گریم دانشگاه برسد و در عین حال، بچه‌اش هم نامادری نداشته باشد. من معتقدم که زنان بختیاری بسیار پاکدامن و مهربان هستند.


طباطبایی در این زمینه توضیح داد: در فرهنگ بختیاری و عشایری، زن ارزشمند است. در این فرهنگ، سردار مریم بختیاری را داریم که الگو و شاخص و درخشان است. در این مستند هم به این نکته اشاره شده که به زن هم حرمت گذاشته می‌شود و سلیقه و خواسته‌هایش اهمیت داده می‌شود. به‌طوری که مادر در این کار، یک کاریزمای سنگین دارد.


نجفی در پایان صحبت‌هایش در مورد پایان این کشمکش و اتفاقاتی که قرار است رخ دهد، گفت: برای مستند پایان باز را انتخاب کردیم چون خودمان هم نمی‌دانستیم که در نهایت قرار است مینا به سمت خانه برود یا دانشگاه؟


پانزدهمین جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت به دبیری محمد حمیدی‌مقدم از ۱۸ تا ۲۵ آذرماه در حال برگزاری است.