ایران، بهشت عکاسان مستند است/ عکس و سینمای مستند مکمل هستند

ایران، بهشت عکاسان مستند است/ عکس و سینمای مستند مکمل هستند

مظفر طاهری عکاس نام‌دار کرمانی با اشاره به این موضوع که عکس و سینمای مستند مکمل یکدیگرند، گفت: ایران؛ بهشت عکاسان مستند است.

به گزارش روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، مظفر طاهری عکاس از شهر کرمان است، این عکاس نام آشنا با اشاره به تاثیرگذاری عکاسی مستند در جامعه امروز اظهار کرد: کرمانی گفت: عکس‌های گزارشی که به نوعی در جامعه تأثیرگذار هستند، اگر توسط یک عکاس حرفه‌ای مستند ثبت شود، تأثیر دو چندان خواهد داشت. 

وی افزود: شاید به دلیل تأثیر عکاسی مستند بر جامعه است که مسئولان به عکاسان، علی‌الخصوص عکاسان مستند و بدتر از آن به عکاسی که دوربین حرفه‌ای در دست دارد، به چشم یک عنصر خطرناک نگاه می‌کنند و حتی با داشتن کارتی که نشان دهنده هویت او و تأیید اوست هم، با او برخوردمی‌کنند. 

این عکاس افزود: من عکاسی خود را هم در دوران آماتور و قبل از انقلاب با عکاسی مستند اجتماعی شروع کرده‌ام. این عوامل باعث می‌شود عکاسی مستند به یکی از ژانرهای بسیار سخت عکاسی در ایران تبدیل بشود. 

به گفته طاهری از طرفی خودسانسوری هم باعث‌عدم ارائه بسیاری از عکس‌ها می‌شود که این خود می‌تواند از عوامل سرخوردگی عکاسان مستند باشد ولی با همه هنوز هم عکاسی مستند تأثیر خود را به شدت در جامعه می‌گذارد. 

وی در رابطه با ضرورت تربیت نگاه‌های مستندنگر و مستندنگار ادامه داد: فکر می‌کنم که وظیفه مدیران فرهنگی در ابتدا باید تغییر نحوه نگاه جامعه و علی‌الخصوص بخش امنیتی کشور باشد که قدری به عکاسی مستند نگاه مهربانانه همراه با اعتماد بیشتری داشته باشند و برخوردشان را مگر در موارد بسیار حیاتی عوض کنند. 

طاهری افزود: باید بگویم که در حال حاضر جامعه‌مان بهشت عکاسان مستند است؛ چرا که از لحاظ سوژه بسیار غنی است ولی در عین حال یک عکاس مستند باید یکسری مسائل روحی و روانی را هم بفهمد و به قول معروف پرده دری نکند، چرا که لازم است برای سوژه‌ای که دارد به این راحتی و شاید هم مخفیانه، از او عکس می‌گیرد، تمامی پیامدها را بسنجد و بعد آن را ارائه کند. 

طاهری تاکید کرد: عکاسی مستند به ویژه مستند اجتماعی مقوله بسیار تأثیرگذاری در سرنوشت بسیاری از سوژه‌ها دارد. خود من وقتی که در دوران جوانی، عکاسی مستند اجتماعی می‌کردم، بارها اتفاق افتاده بود که مدتی با سوژه‌ام حرف می‌زدم و بعد عکسش را می‌گرفتم. 

عکس و سینمای مستند مکمل هستند

عکاس باسابقه و نامدار کرمانی در رابطه با بخش مجموعه عکس مستند در جشنواره «سینما حقیقت» گفت: اطلاع‌رسانی برای این بخش ضعیف بوده و عکاسانی که صرفاً عکاس هستند و با مقوله فیلم و جشنواره «سینماحقیقت» همراه نیستند، از برگزاری این رویداد مطلع نشده‌اند. 

وی افزود: دلیل اینکه سینمای مستند به سراغ عکس رفته، می‌تواند مهمترین آن می‌تواند، اطلاع از موضوعات و سوژه‌هایی باشد که توسط عکاسان مستند ثبت شده‌اند و خود می‌تواند ایده‌های خوبی برای سینمای مستند باشد. در فراخوان هم از اهداف بخش عکس مستند عنوان این مهم عنوان شده است و دوم از آنجایی که سینماگرانی که دستی هم در عکاسی داشته‌اند به گمان من موفق‌تر بوده‌اند، مجموعه عکس مستند و سینمای مستند می‌توانند مکمل خوبی برای یکدیگر باشند. 

وی افزود: یک عکاس مستند بی‌شک پشتوانه قوی برای یک سینماگر مستند است، یک عکاس بسیار راحت‌تر از یک سینماگر می‌تواند سوژه را کشف و ثبت کند و راه او را برای رسیدن به یک اثر جدید و می‌توانم بگویم بکر باز کند که البته امیدوارم اگر یک عکس باعث به وجود آمدن ایده‌ای در یک سینماگر شد، این مهم را در تیتراژ فیلم اعلام کند. 

طاهری در خصوص انتظار از داوری عکس‌ها در جشنواره «سینماحقیقت» گفت: با شناختی که از دبیر عکس دارم و این ایده که قبل از داوری اقدام به پرسش و پاسخ از اهل فن کرده است، مطمئن هستم که داوری در سطح بسیار خوبی انجام خواهد شد، هرچند که داوری عکاسی مستند همانند خود عکاسی مستند بسیار سخت است، چرا که تنها مسائل تکنیکی عکاسی در نظر نیست، بلکه بسیاری مسائل دیگر هم هست که باید دیده شود و این بحث داوری را با توجه به نظرهای شخصی داوران، قدری مشکل می‌کند. امیدوارم نتایج طوری باشد که حقی از کسی ضایع نشود، هرچند که در هرحال همه را نمی‌توان راضی نگه داشت. 

بخش مجموعه عکس مستند «از قاب تا روایت» با دبیری مهدی سروری در نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت» برگزار می‌شود. 

منبع: خبرگزاری میزان