94/02/09

اهدای هوگوی طلایی جشنواره شیکاگو به آرش لاهوتی در بازار فیلم فجر

عصر دیروز (سه‌شنبه 8 اردیبهشت‌ماه) غرفه مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در هجدهمین بازار بین المللی فیلم فجر، میزبان «لی‌لی هینستین» مدیر هنری جشنواره فیلم شیکاگو بود. او هوگوی طلایی این جشنواره را که در جریان برپایی این رویداد در مهرماه سال ۹۳ به فیلم «راننده و روباه» تعلق گرفته بود، به آرش لاهوتی اهدا کرد.

غرفه مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در روز گذشته، پذیرای میهمانان دیگری از کشور فرانسه بود. «ایتین دوریکو» پخش‌کننده فرانسوی برای امضای قرارداد پخش فیلم کوتاه «آغلا» به کارگردانی اسماعیل منصف، در این غرفه حضور پیدا کرد. دوریکو در غرفه مرکز، با مستندسازانی چون امیر توده‌روستا، مرجان ریاحی و امید عبدالهی دیدار و گفت‌و‌گو کرد.

امیر توده‌روستا درباره دیدار خود با دوریکو توضیح داد: «در این دیدار دوستانه نقاط مشترک فرهنگی و هنری‌مان را بررسی کردیم. همچنین در صحبت با ایشان متوجه شدم علاقه زیادی به تهیه‌کنندگی به معنای واقعی کلمه و به صورت پشتیبانی معنوی و نه فقط مادی دارند. من فیلم‌هایم در یک دوره زمانی ۱۲ ساله را در اختیارشان گذاشتم که ببینند و در صورت جلب نظرشان، در آینده در حوزه فیلمسازی همکاری داشته باشیم.».

این مستندساز همچنین درباره برگزاری بازار بین‌المللی فیلم فجر و لزوم حضور جوانان در این بازار گفت: «هدف اغلب دبیران و سیاستگذاران فستیوال‌های خارجی این است که سواد و اطلاعات را خارج از مرز‌هایشان به جوانان علاقه‌مند حوزه هنر و سینما منتقل کنند. اگر امکان گفت‌و‌گو و تعامل فیلمسازان خارجی با جوانان ایرانی فراهم و تسهیل شود، هزینه‌ای که برای برگزاری بخش بین‌الملل و بازار فیلم فجر می‌شود، نتیجه بهتری خواهد داشت.»

همچنین شهره گلپریان مدیر شرکت اسمال تاک (small talk) و تهیه‌کننده و پخش‌کننده مستقل ایرانی از دیگر میهمانان غرفه مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در دومین روز برگزاری بازار فیلم فجر بود.

او در گفت‌و‌گو با خبرنگار روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی گفت: «۲۲ سال است برای سینمای ایران در آسیا فعالیت می‌کنم. میان جشنواره‌های آسیایی و اروپایی تفاوت زیادی وجود دارد اما با توجه به تجربیاتم، می‌توانم بگویم نقاط اشتراکی باز هم دارند. در حال حاضر سینمای ایران به گفته صاحبنظران، حرف اول را در آسیا می‌زند و این اتفاق یکی از موفقیت‌های چشمگیر فرهنگی ایران است.»

وی ادامه داد: «اتفاق خوب دیگری که در این سال‌ها افتاده، این است که جوانان ایرانی در عرصه جهانی موفق هستند، چرا که فیلم خودشان را میسازند و حرف تازه‌ای برای گفتن دارند. این مساله سبب شده که جشنواره‌های شماره یک بین‌المللی سینمایی بیشتر به دنبال فیلم‌اولی‌ها در سینمای ایران باشند. پذیرفته شدن «ناهید» در جشنواره فیلم کن هم مصداق بارز علاقه جشنواره‌های بین‌المللی به فیلمسازان جوان ایرانی است. من فکر می‌کنم این فیلم بسیار محکم است و از این موفقیت بسیار خوشحال هستم.»

گلپریان با اشاره به ارتقاء سطح بازیگری در سینمای ایران، خاطرنشان کرد: «خوشبختانه بعد از انقلاب به واسطه استفاده از نا‌بازیگر‌ها در فیلم‌هایی از سینمای ایران و آثار کارگردانانی چون عباس کیارستمی، بازیگران ما تلاش کردند خود را به سطح نابازیگر‌ها برسانند و بازیشان را به واقعیت نزدیک کنند. همین مساله یکی از دلایل موفقیت سینمای ایران در عرصه جهانی است. یادم می‌آید یکی از کارگردانان معتبر ترک در جشنواره‌ای به من گفت که بسیار علاقه‌مند است از بازیگران ایرانی در آثارش استفاده کند، اما دولت ترکیه به او این اجازه را نمی‌دهد، چرا که ممکن است بازیگران ایرانی جای بازیگران ترک را در سینمای ترکیه بگیرند.»

این پخش‌کننده در پایان خطاب به جوانان فیلمساز گفت: «برخلاف تصور عده‌ای در خصوص ساخت فیلم به زبان جهانی، جشنواره‌های خارجی به دنبال فیلم‌هایی از سینمای ایران هستند که حرف و اندیشه ایرانی را رواج دهد. اگر فیلمی فرهنگ، شعر و زندگی ایرانی به تصویر بکشد، تاثیر بیشتری بر مخاطبان جهانی می‌گذارد.»

گفتنی است که مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی با فیلم‌های «آتلان» (معین کریم‌الدینی)، «من می‌خوام شاه بشم» (مهدی گنجی)، «پهلوان و خرقه» (آرش لاهوتی)، «آقای بیکار» (علی همراز)، «میزبان» (امید عبدالهی)، «عروسک‌ها نمی‌دانند» (نوا رضوانی)، «قانون جنگل» (مختار نامدار) و انیمیشن «ماهی سرخ‌شده» (لیلا خلیل‌زاده)، در بخش بازار فیلم سی و سومین دوره جشنواره فیلم فجر حضور دارد.

روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی

بازگشت