94/03/06

ایرج تقی‌پور: حس درست کارگردان از «ناهید» عامل موفقیت این فیلم است

عضو سابق شورای تولید فیلم‌های اول سینمایی «مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی» معتقد است که تصور و حس درست کارگردان از موضوع و انتقال درست آن به مخاطب، از عوامل موفقیت فیلم «ناهید» در جشنواره کن و سایر نمایش‌های عمومی این فیلم بوده است.

به گزارش روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، ایرج تقی‌پور از اعضای سابق شورای تولید فیلم‌های اول سینمایی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی درباره چگونگی تصویب فیلمنامه «ناهید» گفت: «از میان ۸۰ متقاضی پروانه‌ی ساخت فیلم اولی که به مرکز گسترش مراجعه کرده بودند، تقریبا ۱۵ فیلمنامه به عنوان فیلمنامه‌های بر‌تر انتخاب شدند. از این تعداد، پنج فیلمنامه واجد شرایط مورد نظر برای ساخت بودند که «ناهید» هم در میان این فیلمنامه‌ها بود.»

وی در ادامه، با توجه به شرایط پذیرش فیلمنامه‌ها توضیح داد: «عواملی از قبیل سابقه تهیه‌کننده و کارگردان و کیفیت و ساختار فیلمنامه و... در تصویب یک فیلمنامه برای ساخت سهیم بود. فیلمنامه «ناهید» جزو پنج فیلمنامه بر‌تر ارائه شده به مرکز بود، اما بهترینشان نبود! خوشبختانه این فیلم به دلیل هوشمندی کارگردان و تهیه‌کننده، مسیر قابل قبولی را گذراند و در ‌‌نهایت به موفقیت رسید.»

تقی‌پور فیلمنامه‌های سینمایی را به سه دسته تقسیم کرد و عنوان کرد: «دسته اول فیلمنامه‌هایی هستند که در زمان ساخت بسیار بد اجرا می‌شوند؛ یعنی فیلمنامه از فیلم قوی‌تر است. دسته دوم فیلمنامه‌هایی هستند که به صورت تمام و کمال در فیلم اجرا می‌شوند و فیلمنامه با محصول نهایی یعنی فیلم تفاوت چندانی ندارد. دسته سوم هم فیلم‌هایی هستند که بسیار جلو‌تر از فیلمنامه هستند و موفقیت بیشتری نسبت به سناریو دارند. «ناهید» خوشبختانه جزو دسته سوم بود.»

وی افزود: «نقطه قوت «ناهید» این بود که کارگردان می‌دانست چطور باید سناریو را به یک فیلم درست تبدیل کند. تصور و حس درست کارگردان از موضوع و انتقال درست آن به مخاطب از عوامل موفقیت فیلم «ناهید» است.»

تقی‌پور درباره ریتم فیلم «ناهید» گفت: «از ابتدا بحث بود که این فیلم نیاز به ریتم تندتری دارد، اما می‌خواهم بگویم هیچ کدام از فیلم‌های ایرانی از این قاعده مستثنی نیست و معمولاً همه فیلم‌ها ریتم کندی دارند. این مساله هم به روحیه‌مان برمی‌گردد که اصولاً عجله‌ای در هیچ موردی نداریم.»

وی با تحسین بازی ساره بیات، نوید محمدزاده و پژمان بازغی در این فیلم خاطرنشان کرد: «بازیگران ما واقعاً تاثیر‌گذار هستند و خیلی از مواقع بالا‌تر از فیلمسازان حرکت می‌کنند و فیلم را جلو می‌برند. بازیگران این فیلم هم بسیار خوب ظاهر شدند و همه این‌ها متوجه کارگردان فیلم است که توانسته به خوبی بازیگران را به خدمت فیلم درآورد.»

گفتنی است که فیلم ناهید به کارگردانی «آیدا پناهنده» و تهیه‌کنندگی «بیژن امکانیان»، نخستین محصول سینمایی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به عنوان فیلم اول کارگردان در دوره مدیریت جدید این «مرکز» است که در مقام تنها نماینده سینمای ایران در شصت و هشتمین دوره جشنواره فیلم کن به نمایش درآمد و ضمن جلب نظر مثبت منتقدان سینما و تماشاگران جشنواره، موفق به کسب جایزه «آینده درخشان» بخش رسمی نوعی نگاه شد.

روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی

بازگشت