1395-06-15

همراه با دهمین دوره جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت»/ 10 یوسفیان: تهیه‌کنندگان فیلم مستند کجا هستند؟

هانیه یوسفیان معتقد است که امروزه مشکلات مالی سدّ راه مستندسازان سینمای ایران شده و حضور تهیه‌کنندگان فیلم مستند نیز در جشنواره سینماحقیقت کمرنگ بوده است.
به گزارش روابط عمومی جشنواره بین المللی «سینماحقیقت»، وی که با کارگردانی و تهیه‌کنندگی مستند «پدر، مادر، علی، رضا و من» موفق به کسب جایزه ویژه هیات داوران نهمین جشنواره سینماحقیقت شد، طی گفتگویی پیرامون برپایی دوره دهم این جشنواره اظهار داشت: برگزاری سینماحقیقت اتفاق خوبی برای مستندسازان ایرانی است، زیرا فضایی برای تعامل و گفتگو به وجود می‌آورد، هیجانی به راه می‌اندازد و به مستندسازان بها می‌دهد و قطعاً در ورود به دهه جدید، این موقعیت گسترده‌تر هم خواهد شد.
این مستندساز ادامه داد: در کنار این گفتگو و تعامل، جشنواره سینماحقیقت فضایی برای تماشای فیلم‌های خارجی هم فراهم آورده است. برای مثال سال گذشته در بخش مرور فیلم‎های جشنواره لایپزیگ آلمان، فیلم‌های خوبی را دیدم. با وجود محدودیت‌هایی که برای دسترسی به بعضی از فیلم‌‎ها وجود دارد، جشنواره سینماحقیقت پکیج کاملی از فیلم‌های خوب ایرانی و خارجی را در اختیار فیلمسازان قرار می‌دهد که این قابل تقدیر است.
وی تاکید کرد: با برگزاری جشنواره یکسری فیلم اکران می‌شوند، مخاطب خود را پیدا می‌کنند، فیلمسازان جدید به جامعه هنری معرفی می‌شوند و موضوعات تازه در تیررس فیلمسازان قرار می‎گیرند؛ ولی این تنها هدف جشنواره نیست بلکه سینماحقیقت باید برای فیلمسازان انگیزه ایجاد کند که سال آینده با کارهای جدید و قابل رقابت در این رویداد حاضر باشند.
یوسفیان با طرح این پرسش که این انگیزه چطور ایجاد می‌شود، خاطرنشان کرد: سینماحقیقت با برگزاری ورک‌شاپ و جلسات نقد و بررسی قصد دارد فیلسازان را ترغیب کند، ولی این حرکت کامل نیست. به عقیده من در فضای پُر هیاهوی جشنواره با دعوت از تهیه‌کنندگان و اسپانسرهای مالی و تشویق آنها به سرمایه‌گذاری، فیلمسازان می‌توانند انرژی می‌گیرند و به کار بعدی خود فکر کنند.
وی تصریح کرد: دو سال گذشته جلسات با نمایندگان EDN خیلی مفید بود و اطلاعات خوبی در اختیار فیلمسازان قرار داد. به اعتقاد من «سینماحقیقت» باید مبدع ژانرهای جدید در سینمای مستند باشد؛ اتفاقی که شاید در دهه 40 در فیلمسازی ایران رخ داد و مستندهای ماندگاری در آن سال‌ها تولید شد.
این مستندساز در پایان یادآور شد: حضور تهیه‌کنندگان در این جشنواره واقعا کمرنگ است. مشکل مالی همیشه گریبان‎گیر فیلمسازان بوده و گاهی اوقات فکر کم آوردن بودجه باعث می‌شود کارگردان ریسک نکند و به این ترتیب یک فیلم به راحتی نابود می‌شود.
شایان ذکر است که هانیه یوسفیان به تازگی با مستند «پدر، مادر، علی، رضا و من» در یازدهمین دوره جشنواره فیلم کوتاه و مستند «رضوی» درخشید و جایزه اول بخش مستند را از آن خود کرد. وی در اولین دوره جشنواره فیلم «سلامت» هم عنوان بهترین فیلم مستند جشنواره را با «پدر،...» بدست آورد.

بازگشت