1395-09-10

ملبوس‌باف: تصویر حیات اجتماعی ایران را تنها در جشنواره سینماحقیقت می‌توان دید

بهروز ملبوس‌باف مستندساز اصفهانی که با کارگردانی فیلم «زنده به رود» و تهیه کنندگی «زندگی کور نیست»، در بخش مسابقه ملی دهمین جشنواره سینماحقیت حضور دارد، معتقد است که تصویر حیات اجتماعی ایران را تنها در جشنواره سینماحقیقت می‌توان دید.
وی در گفتگو با خبرنگار روابط عمومی جشنواره سینماحقیقت پیرامون تغییر نام فیلمش اظهار کرد: سرمایه‌گذار معتقد بود که «بدرود زاینده‌رود» حاوی بار منفی است و به همین دلیل نام فیلم را به «زنده به رود» تغییر دادیم. در این فیلم به روایت حال و احوال امروز رودخانه زاینده‌رود از سرچشمه‌ها گرفته تا تالاب گاوخونی می‌پردازیم. بخشی از فیلم «زنده به رود» در سال 85 فیلمبرداری شد و باقی آن در اردیبهشت و خرداد ماه 95 که زاینده‌رود پر آب بود، به انجام رسید.
این مستندساز افزود: به لحاظ فرم، فیلم در سه مقطع تصاویری از بالادست و شهر اصفهان که شامل کارخانه فولاد هم می‌شود، گاوخونی و وضعیت فعلی رودخانه را نشان می‌دهد. در واقع حسی که مردم شهر اصفهان درباره زاینده‌رود دارند در این فیلم جاری است. برداشت‌های غیرقانونی از آب این رودخانه و تأمین آب مورد نیاز صنایع مدرن، وضعیت کشاورزان پایین‌دست زاینده‌رود، نگاهی به جامعه مصرف‌گرا، اعتیاد، طلاق و ساخت‌وساز پیرامون آن، از مسائلی است که در این مستند مورد توجه قرار گرفته است.
ملبوس‌باف ضمن اشاره به ریتم تند این مستند تصریح کرد: ما به مدت یک سال و نیم صبر کردیم تا زمانی که رودخانه پُرآب است فیلمبرداری را تمام کنیم و درنهایت طی دوره 40 روزه‌ای که آخرین بار زاینده‌رود آب به خود دید، فیلمبرداری پایان یافت.
این مستندساز با بیان این‌که مستند «زنده به رود» با سرمایه‌گذاری شرکت فولاد اصفهان ساخته شده است، ادامه داد: آنچه برایم در این کار انگیزش ایجاد می‌کرد بداهه‌پردازی با طبیعت، صنعت و به‌ویژه موسیقی بود که در لحظه و سرتاسر فیلم همراهم بود. موسیقی این فیلم با استفاده از گیتار و تنبک و با حضور «نادر خالدی» در سکانس‌های فیلم نواخته شده است. آهنگساز در تمام مراحل فیلمبرداری مقابل دوربین بود و فیلم با نوازندگی او آغاز شده و پایان می‌یابد. با توجه به این‌که فرم فیلم با همراهی موسیقی شکل می‌گیرد، می‌توان از آن به عنوان پیشنهاد برای فیلم‌هایی که داستان آن‌ها در یک اقلیم خاص می‌گذرد، بهره برد.
ملبوس‌باف همچنین درباره مستند «زندگی کور نیست» ساخته زهرا نیازی که تهیه‌کنندگی آن را برعهده دارد، توضیح داد: در این فیلم با محوریت زنی که قهرمان دو و میدانی است، به بیان وضعیت اجتماعی امروز مردم اصفهان و آسیب‌هایی که به آن‌ها می‌رسد، می‌پردازیم. همواره از اصفهان تصویری در اذهان عمومی ایجاد شده است که این شهر را به عنوان مکانی زیبا با گنبدهای فیروزه‌ای معرفی می‌کند؛ شکستن این پوسته کار سختی بود اما ما می‌خواستیم به زندگی اجتماعی برسیم.
او با اشاره به توجه داوران جشنواره سینماحقیقت به فیلم‌های اجتماعی افزود: در چند سال اخیر این جشنواره به فیلم‌هایی که موضوع اجتماعی داشته‌اند توجه کرده و به نظرم بهترین مکان برای نشان دادن حیات اجتماعی اصفهان فارغ از نگاه توریستی همین جشنواره سینماحقیقت است. آرزوی هر مستندساز ایرانی است که در این جشنواره و در سطح حرفه‌ای‌ها رقابت کند. اکثر جوان‌های حرفه‌ای در جشنواره امسال فیلم دارند و جای خوشحالی است که بیشتر فیلم‌ها اجتماعی هستند. تصویر حیات اجتماعی ایران را در هیچ جایی جز جشنواره سینماحقیقت نمی‌توان دید. 

بازگشت