1395-09-18

تلاش کردم در «نیمه پنهان ماه»به برداشت های غلط از فمینیست نزدیک نشوم

آزاده بی‌زارگیتی گفت: بسیار تلاش کردم به‌رغم نگاه فمینیستی موجود در سوژه فیلم، به برداشت‌های غلط از فمینیست نزدیک نشوم. حفظ این مرز بسیار سخت بود.
آزاده بی‌زارگیتی در نشست نقد و بررسی فیلم «نیمه پنهان ماه» اظهار کرد: همانطور که از نام فیلم برمی‌آید این مستند یک بازخوانی از حضور زنان در جنبش مشروطه تا اوایل پهلوی است. در حوزه زنان هر چه در پژوهش پیش می‌رفتم و در مجلات می‌گشتم با خلا بیشتری رو به رو می‌شدم.
کارگردان «نیمه پنهان ماه» ادامه داد: غیر از اینکه دغدغه خودم به عنوان یک زن هم حضور زنان در صحنه بود اما احساس می‌کردم بخشی از تاریخ ایران به واسطه این خلا فراموش شده است. خوب است که مردان تاریخ به صورت جدی و پررنگ مورد بازخوانی قرار گرفته‌اند اما زنان کجای این تاریخ بوده‌اند؟ این دغدغه اصلی من برای ورود به این سوژه و ساخت این مستند بود.
وی با تاکید بر این که تلاش کرده به‌رغم نگاه فمینیستی موجود در سوژه فیلم، به برداشت‌های غلط از فمینیست نزدیک نشود خاطرنشان کرد: به همین جهت تلاش کردم این مرز را رعایت کنم که بسیار هم سخت بود. سعی کردم در تحقیقاتم به مردانی برسم که نگاهی همراستا با نگاه فیلم داشته باشند چراکه ترجیح می‌دادم بیشتر تأثیرگذار باشم تا اینکه صرفا شعار بدهم.
بی‌زارگیتی افزود: با توجه به تجربیاتی که داشتم می‌دیدم که حتی مستندبین‌های حرفه‌ای آنچه موضع اصلی فیلم است را در طول فیلم گم می‌کنند و به همین دلیل تلاش کردم این پرسش محوری را در مسیر تکرار کنم و این تکرار کاملا حساب‌شده بود. می‌خواستم از یاد مخاطب نرود که چقدر متریال اولیه‌ای که در دست داشتم ساده و مختصر بود. زمانی که شما می‌خواهید درباره بزرگمردان جنبش مشروطه پیش بروید با آلبوم‌ها و آرشیو‌های کاملا شفاف مواجهید اما درباره زنان اصلا اینگونه نیست و شاید ایده اولیه این فیلم هم 18 سال پیش در ذهنم کلید خورد که وقتی می‌خواستم مقاله‌ای درباره مدرسه زنان در دوره مشروطه بنویسیم با این خلا عجیب مواجه شدم. خیلی ها می‌خواستند منصرفم کنند و می‌گفتند مگر سندی درباره حضور زنان وجود دارد. خوشحالم که امروز این مستند ساخته شده و می‌توانیم بگویم زنان هم در این مقطع تاریخی نقش داشته‌اند. احساس می‌کنم دینم را به عنوان یک شهروند ایرانی به تاریخ کشورم ادا کرده‌ام.
بازگشت