1396-04-20

مفخم: مقوله صدا و تدوین دو اصل جدانشدنی از فیلم مستند هستند

به گزارش روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، در ابتدای این جلسه که عصر دیروز (دوشنبه ۱۹ تیر ۹۶) برگزار شد، نازنین مفخم به اهمیت صدا و تدوین در فیلم مستند اشاره کرد و گفت: مقوله صدا و تدوین دو اصل جدانشدنی و غیر قابل تفکیک از فیلم مستند است؛ چرا که فیلم مستند لزوماً فیلم تجربی نیست و نمی‌توان این دو اصل را در ساختار یک فیلم مستند کم رنگ و یا حذف کرد.
وی با اشاره به تجربیات خود در تدوین فیلم‌های مستند گفت: بزرگترین مشکلی که تدوینگران در مواجه با فیلم‌های مستند دارند، این است که در اغلب موارد با حجم زیادی از راش که هدف مشخصی هم ندارند مواجه هستیم. در واقع کارگردان در این راش‌ها در جستجوی هدف گمشده‌ای است که در خروجی کار هم انتظار یک فیلم خوب و به تبع آن کسب جایزه را دارد؛ این در حالی است که تدوینگر نمی‌تواند جای کارگردان نسبت به موضوع تعیین دیدگاه کند؛ از همین رو تدوینگر نیاز به نقشه راه دارد.
نازنین مفخم در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به این مطلب که صدا به اندازه تصویر در فیلم مستند اهمیت دارد گفت: از مهمترین نکات مغفول مانده در سینمای مستند این است که صدا به اندازه تصویر در سینمای مستند اهمیت دارد، ولی متاسفانه شاهد هستیم گفتار متن که یکی از شاخصه‌های اصلی از مقوله صدا است، از سینمای مستند حذف شده است! این در حالی است که گفتار متن از اهمیت بالایی در ساخت فیلم مستند برخوردار است. به این معنا یکی از مهمترین فاکتورهای کیفی مستندهای ابراهیم گلستان، گفتار متن آثار اوست.
این تدوینگر سینما تاکید کرد: متاسفانه باید بگویم که فیلمسازان جوان ما از این حوزه غافل هستند و از وحدت لحن در ساختار فیلم مستند دور شده‌اند؛ این درحالی است که در بسیاری از مستندهای تاریخی بخشی از نگاه فیلمساز در روایت گفتار متن است.
مفخم با تاکید بر این که مخاطب به دنبال تماشای نگاه فیلمساز است، خاطرنشان کرد: اگر نتوانید منظور خود را برسانید، فیلم هم شکل نمی‌گیرد.
تدوینگر فیلم سینمایی «زیر نور ماه» در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: آنچه در سینما اولویت دارد، صداقت و اخلاق است؛ بنابراین فیلمساز در طرح موضوع خود باید صداقت و اخلاق داشته باشد و تدوین‌گر را به درستی هدایت کند و اگر در این مسیر از صداقت دور بماند و دروغ بگوید، در سینما ماندگار نخواهد نشد.
نازنین مفخم در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به این مطلب که لحن در فیلم مستند نباید تغییر کند، گفت: منظور از لحن در سینمای مستند نگاه مولف است و نه سوژه فیلم؛ چرا که سوژه ممکن است هر کاری بکند، اما آنچه مهم است نگاه و لحن فیلمساز است که نباید تغییر کند.
وی در ادامه گفت: نکته مهم در حفظ لحن در ساخت فیلم مستند این است که لحن در تصویر، صدا، تدوین و موسیقی باید وحدت داشته باشند.
مفخم، پویا بودن فیلمساز هنگام فیلمبرداری را یکی از نکات مهم برای بهبود فیلم دانست و افزود: ممکن است در پیش تولید به نتایجی برسید که در مرحله فیلمبرداری کاملا نقض شود. باید هنگام فیلمبرداری دست شما باز باشد؛ گویا با موجودی زنده سر و کار دارید تا اثر شما فیلم سردی نشود.
وی ادامه داد: امکان ندارد فیلم راوی نداشته باشد، اما به سختی می‌توان سوژه را تبدیل به راوی کرد. اگر سوژه شما راوی باشد، همه فیلم‌هایی که از آن ساخته می‌شود شبیه خواهند بود. نگاه سوژه نباید برای شما مهم باشد، این نگاه شما است که اهمیت دارد. این همان چیزی است که باید به تدوین‌گر شما منتقل شود. شما باید با امکانات تدوین، صدا و ... آشنا باشید تا به آنچه می‌خواهید دست یابید.
بازگشت