1396-05-03

معین کریم‌‎الدینی: ساختار مونتاژی و روایت یک فیلم مستند شخصیت‌محور باید بر اساس لایه‌های مختلف شخصیت پیش برود

سومین جلسه از مجموعه درس‌گفتارهای تدوین درسینمای مستند با حضور معین کریم‌الدینی و با عنوان «رابطه ساختار مونتاژی و تکامل شخصیت در مستندهای شخصیت‌محور» در سالن سینما حقیقت مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی برگزار شد. وی در این جلسه تاکید کرد که ساختار مونتاژی و روایت یک فیلم مستند شخصیت‌محور باید بر اساس لایه‌های مختلف شخصیت پیش برود.
به گزارش روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، کریم‌الدینی در این جلسه اظهار کرد که قبل از شروع مونتاژ باید جهان سوژه و تفکر و مانیفست حاکم بر راش‌ها را کشف کرد.
وی افزود: یکی از مهم‌ترین و استراتژیک‌ترین مراحل مونتاژ، دیدن راش‌ها و سپس کشف جهان سوژه و کشف جهان فیلم است. تدوینگر باید قبل از دیدن راش‌ها ساعت‌ها با کارگردان اثر به عنوان خالق اولیه فیلم گفتگو کند و اجازه دهد کارگردان از دغدغه‌هایش، از آرزوهایش برای به سرانجام رسیدن فیلم و سختی‌های کارش و ساختار ذهنی‌اش حرف بزند و بعد راش‌ها را ببیند و سعی کند زوایای پنهان مانده از ذهن کارگردان را در راش‌ها پیدا کند؛ چرا که تدوینگر قرار نیست ایده‌های کارگردان را پیاده کند بلکه قرار است ایده‌های کارگردان را تعالی ببخشد.
کارگردان و تدوینگر فیلم آتلان در ادامه صحبت‌هایش، درباره‌ی سیر مراحل شناخت شخصیت گفت: تدوینگر باید برای شخصیت اصلی فیلم یک شناسنامه درست کند و روی کاغذ درباره ریزترین نکات شخصیتی او یادداشت‌برداری کند تا بتواند به درک درستی از کارکتر اصلی فیلمش برسد و سپس بر اساس آن ساختار اصلی فیلم را طراحی کند.
در ادامه این جلسه و با نمایش قسمت‌هایی از فیلم آتلان، بحث کارگاه درباره مقدمه‌چینی موضوعی، موقعیت‌ها و مناسبات شخصیت‌های اصلی و فرعی فیلم ادامه پیدا کرد.
کریم‌الدینی تاکید کرد: بحث رابطه‌ی دوربین و سوژه از مرحله کارگردانی آغاز می‌شود و در مرحله مونتاژ به تکامل می‌رسد و تدوینگر باید در هنگام طراحی ساختار مونتاژی وظیفه‌اش را در قبال حفظ وحدت در رابطه دوربین و سوژه به درستی انجام دهد.
زمان‌بندی پیرنگ اصلی و پیرنگ فرعی و رعایت کردن اصل تعادل در اتفاق و کنترل، بحث‌هایی بود که بعد از نمایش قسمت‌های دیگری از فیلم «آتلان» مطرح شد.
وی در ادامه‌ی این کارگاه، فیلم 5 دوربین شکسته را مورد بحث و نقد قرار داد و گفت : این فیلم نمونه خوبی برای معرفی خلاق شخصیت اصلی و شخصیت‌های فرعی است و نمودار بلوغ شخصیت در این فیلم به خوبی همگام با ساختار روایی اول شخص پیش می‌رود. کریم‌الدینی با وارد کردن ایرادهایی به قسمت‌هایی از مونتاژ سکانس‌های این فیلم گفت: نریشن نباید زودتر از به وقوع پیوستن یک اتفاق، آن را در یک سکانس لو دهد و نباید قضاوتی درباره احساس حاکم بر سکانس داشته باشد.
کریم‌الدینی همچنین در قسمت دیگری از صحبت‌های خود درباره این فیلم تاکید کرد: وقتی یک مساله پُر حاشیه و فرعی در زمان مقدمه‌چینی فیلم اتفاق می‌افتد، مخاطب گیج و سردرگم می‌شود.
در انتها با ادامه نمایش این فیلم، بحث‌هایی درباره‌ی آرایش شخصیت‌های فرعی در کنار شخصیت اصلی و نسبت منحنی شخصیت و پایان‌بندی فیلم مطرح شد و جلسه با پرسش و پاسخ دانشجویان به پایان رسید.

بازگشت