1398-06-10

کارگردان «پسر دریا»: مرکز گسترش بهترین متولی سینمای انیمیشن است

عباس جلالی یکتا معتقد است که مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی بهترین و بزرگترین متولی حال حاضر سینمای انیمیشن ایران است.
کارگردان انیمیشن «پسر دریا» که با این اثر در جشنواره‌های بسیاری حضور داشته و به تازگی موفق به دریافت پروانه زرین بهترین فیلم کوتاه بخش بین‌الملل و دیپلم افتخار بهترین فیلم کوتاه بخش مسابقه سینمای ایران جشنواره کودک و نوجوان اصفهان شده است، در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی \"سینماتجربی\" اظهار کرد: شورای انیمیشن مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی همواره نظر خود را به عنوان پیشنهاد نگاه می‌دارد و دست تهیه‌کننده و کارگردان را در ارائه ایده و اجرای آن باز می‌گذارد و این یکی از دلایل عملکرد خوب این «مرکز» در زمینه‌ی تولید انیمیشن است. این اعضا نظراتی می‌دهند و این نظرات شما را به فکر وامی‌دارد تا اثر بهتری تولید کنید.
عباس جلالی یکتا در ادامه افزود: در زمان تولید «پسر دریا» دوستان عضو شورا نظرات مختلفی را ارائه می‌دادند و در نهایت من را در نتیجه‌گیری آزاد می‌گذاشتند و این آزادی کنترل شده اتفاق مثبتی را رقم زد. البته من پیشنهاداتی را که قابل اجرا بود در تولید فیلمم اعمال می‌کردم.
وی با اشاره به مشارکت فیلمساز در تهیه و پخش اثر به عنوان یکی از ویژگی‌های مثبت تولید در مرکز گسترش تصریح کرد: مشارکت تهیه‌کننده در سهم اثر، تأثیر مثبت و سازنده‌ای دارد و انگیزه سازنده و تهیه‌کننده را در پخش بهتر و پیدا کردن فروشنده خارجی بالا می‌برد. بخشی از پخش فیلم «پسر دریا» برعهده مرکز گسترش است و بخشی برعهده من و این باعث می‌شود به عنوان تهیه‌کننده و کارگردان، انگیزه بیشتری برای حضور فیلمم در جشنواره‌ها و بازارهای بین‌المللی داشته باشم.
جلالی یکتا افزود: مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی بهترین و بزرگترین متولی حال حاضر سینمای انیمیشن است، این در حالی است که سایر مراکزی که در این زمینه سرمایه‌گذاری می‌کنند خیلی منظم پیش نمی‌روند. آثاری که در مرکز گسترش تولید می‌شوند کیفیتی بسیار بالاتر از دیگر آثار دارند. این مرکز اگرچه کمی با وقفه حاضر به سرمایه‌گذاری در یک اثر می‌شود، اما این قضیه هم قابل برطرف شدن است و آنچه اهمیت دارد این است که روشی درست را برای تولید انیمیشن انتخاب کرده‌اند.
وی درباره موفقیت‌های اخیر انیمیشن‌های کوتاه ایرانی در عرصه جهانی توضیح داد: ما بیشتر براساس ایده‌های جذاب و اجراهای تازه‌ای که به کار می‌بریم در جشنواره‌ها دیده می‌شویم. در بسیاری از کشورها از جمله ژاپن، هنوز تولید برخی از انیمیشن‌ها به صورت دستی و با میز نور انجام می‌شود؛ به همین دلیل است که آثار آرتیستیک بیشتر از آثار تکنیکی مورد توجه قرار می‌گیرند. البته ایده جدید تکنیکال هم برای جشنواره‌ها دارای اهمیت است اما این به معنای استفاده از تکنولوژی‌های جدید نیست بلکه بیشتر به معنای ترکیب تکنیک‌های موجود به نحو تازه‌ای است، مثلا استفاده از دوربین روی دست در استاپ موشن.
کارگردان «پسر دریا» در پایان خاطرنشان کرد: ما همچنان نگاهی سنتی به انیمیشن داریم در حالی که در طیف وسیع تکنولوژی‌های موجود می‌توان ایده‌های تازه و خوبی را رقم زد. برای خلق آثار تازه، همواره مقاومت‌هایی وجود دارد اما بهتر است با توجه به موفقیت‌های اخیر به این خلاقیت‌ها بیشتر بها دهیم.

بازگشت