1398-07-09

گزارش جلسه نقد و بررسی مستندهای «دقیقه‌ 55» و «لِسِک» در کانون فیلم سینماحقیقت در ستایش زندگی

سالن سینماحقیقت مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، شامگاه دوشنبه هشتم مهرماه، میزبان نمایش و سپس نقد و بررسی مستندهای «دقیقه‌ 55» ساخته‌ی علی‌رضا فرخنده‌کیش و «لِسِک» به کارگردانی محمدرضا وطن‌دوست بود.
به گزارش روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، در ابتدای این برنامه که به دلیل غیبت علی‌رضا فرخنده‌کیش، تهیه‌کننده‌ی فیلم (فرید فرخنده‌کیش) در جلسه حضور داشت،‌ ناصر صفاریان، مجری برنامه و مسئول جلسه‌های نمایش فیلم، ضمن عرض خیر مقدم به خانواده‌ی شهید هزاوه (که فیلم «دقیقه‌ 55» درباره‌ی اوست) و هم‌چنین استاد محمدرضا اصلانی که در سالن حضور داشت،‌ وجه تشابه فیلم‌های به نمایش درآمده را پرداختن این دو فیلم به مقوله‌ی جنگ تحمیلی دانست و افزود: «در «دقیقه‌ی پنجاه و پنج» که از فضایی تجربی برخوردار است، با داستانی واقعی از دل جنگ ایران و عراق روبه‌روییم که شاید کم‌تر کسی از آن اطلاع داشته باشد؛ و «لِسِک» که یک مستندِ داستانی است، ما را با فضای دیگری آشنا می‌کند. فضایی که شکل روایت فیلم در آن، دقیقاً بر مبنای نحوه‌ی تعلیق در سینمای داستانی پیش می‌رود.»
وی گفت: «گره‌گشایی فیلم «لِسِک» در بخش پایانی آن اتفاق می‌افتد و در طول این مدت، ذهن تماشاگر معطوف به نکته‌های دیگری می‌شود که فیلم‌ساز به عمد، آن‌ها را تا پایان مخفی نگه داشته است.»
در ادامه‌ی جلسه، فرید فرخنده‌کیش با اشاره به این که در فیلم «دقیقه‌ 55» به نحوه‌ی شهادت اعضای یک تیم فوتبال در ابتدای جنگ و در یکی از شهرهای مرزی پرداخته شده گفت: «تا جایی که می‌دانم، درباره‌ی این موضوع یک فیلم سینمایی هم ساخته شده اما نتوانسته به خوبی این واقعه را تشریح کند.»
وی گفت: «اهمیت این واقعه به حدی است که فدراسیون جهانی فوتبال هم نسبت به آن واکنش نشان داده و این در حالی است که متاسفانه تلاش‌های نماینده‌ی این فدراسیون برای اختصاص یک روز و مناسبت ویژه به آن تاکنون به نتیجه نرسیده است.»
فرخنده‌کیش سپس در پاسخ به پرسشی درباره‌ی نحوه‌ی آشنایی سازنده‌ی فیلم با این سوژه گفت: «علی‌رضا از طریق گفت‌وگویی که با فرزند شهید حسین زواره انجام شده بود در جریان این موضوع قرار گرفت. ظاهراً وقتی با آن‌ها تماس گرفته و ایده‌ی اولیه‌اش را در میان گذاشته بود، آن‌ها از موضوع استقبال کرده بودند و به همین دلیل ساخت فیلم «دقیقه‌ی پنجاه و پنج» به جریان افتاد.»
وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: «ترجیح دادیم یک روایت تجربی از این واقعه داشته باشیم. در حقیقت به روایت این ماجرا یک درام اضافه شده تا به جذب تماشاگر کمک ‌کند.»
در ادامه‌ی جلسه، محمدرضا وطن‌دوست کارگردان فیلم «لِسِک» در پاسخ به پرسشی درباره‌ی شباهت این مستند به فیلم قبلی خود (لوتوس) گفت: «این دو فیلم، بخش‌هایی از یک سه‌گانه است که البته تحقیقات قسمت سوم آن به پایان رسیده و فیلم‌برداری آن به‌زودی آغاز خواهد شد.»
وی گفت: «این فیلم‌ها از سه ساختار کم‌وبیش یکسان برخوردارند و قرار است در آن‌ها به تاثیر جنگ در ارتباط با یک مادر، یک همسر و یک دختر پرداخته شود.»
وطن‌دوست افزود: «من خانواده‌ای که در «لِسِک» به آن‌ها پرداخته شده را از کودکی می‌شناختم و سعی کردم داستان زندگی آن‌ها را با کمی تعلیق روایت کنم. تعلیقی که البته در قسمت سوم این سه‌گانه کمی پررنگ‌تر خواهد بود.»
بخش بعدی جلسه به صحبت‌های منتقد مهمان جلسه اختصاص داشت. اردوان وزیری در این بخش با اشاره به موضوع مشترک فیلم‌های به نمایش درآمده که به تعبیر او با دو تم و دیدگاه متفاوت ساخته شده‌اند گفت: «در فیلم «دقیقه‌ 55» با شکلی از روایت روبه‌رو هستیم که برای توضیح درباره‌ی آن شاید بد نباشد به گفت‌وگوی ایشان درباره‌ی یکی از فیلم‌های قبلی خود (به‌نام «بالاس») اشاره کنیم. گفت‌وگویی که آقای فرخنده‌کیش درباره‌ی فضای روایی مورد علاقه‌ی خود توضیح داده‌اند.»
وی گفت: «ایشان در آن گفت‌وگو به فاقد ساختار بودن آن فیلم و ارتباط بی‌واسطه با تماشاگر اشاره کرده بودند که به نظر می‌رسد در مورد «دقیقه‌ 55» نیز صدق می‌کند. ویژگی خاصی که با توجه به دستور زبان سینما چندان هم دور از ذهن به نظر نمی‌رسد.»

بازگشت