90/08/15

جواد شمقدري: مقوله سينما و «سينماحقيقت»، يك پديده‌ي علمي و فرهنگي است

معاون محترم امور سينمايي و سمعي و بصري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در پيامي به پنجمين جشنواره بين المللي سينماحقيقت تصريح كرد كه امروزه، مقوله سينما و «سينماحقيقت» به‌ عنوان يك پديده‌ي علمي و فرهنگي شناخته مي‌شود و اين، خود نشان از اهميت و ارزش تحقيق و پژوهش و داشتن دانش لازم در موضوع است.

        به گزارش روابط عمومي جشنواره بين المللي سينماحقيقت، متن كامل پيام جناب آقاي «جواد شمقدري» به پنجمين جشنواره بين المللي سينماحقيقت، به اين شرح است:

 

به نام خدا

اي محقق بي‌حقيقت هيچ شي‌اي هست نيست                                                                                                                                                           عارفانه اين حقيقت در همه اشياء طلب

 

اين بيت از شاعر و عارف نامدار شاه نعمت‌اله ولي است، هم او كه گفت: «ما آنانيم كه خاك را به نظر كيميا كنيم.»

سخن و ادعاي اين عارف چنان بلند و محكم بود كه حافظ لسان‌الغيب، خطاب به او مي‌فرمايد:

آنانكه خاك را به نظر كيميا كنند

آيا بود كه گوشه‌ي چشمي به ما كنند

 

در گستره‌ي هنر و حقيقت يا همان سينماحقيقت توقع بزرگي نيست اگر سينماگر را آن كسي بدانيم كه مي‌تواند خاك را به نظر كيميا كند. عرصه‌ي هنر و بخصوص سينما عرصه‌ي درشت‌نمايي و به معرض ديد گذاشتن است. اگر فيلمساز با نگاه ژرف و خلاق خود موضوع يا آسيب و معضلي را ببيند و آن‌را هنرمندانه و همراه تحليل روشنگر، به مخاطب عرضه كند، قطعاً كار كيمياگري انجام داده است. البته كار خوب و جذاب و هنرمندانه در «سينماحقيقت» قطعاً با معرفت بدست مي‌آيد و اينگونه نيست كه تنها انتخاب موضوع و علاقه و جانبداري از آن، جوابگوي يك فيلم خوب و كارآمد باشد.

امروزه مقوله سينما و «سينماحقيقت» به‌ عنوان يك پديده‌ي علمي و فرهنگي شناخته مي‌شود كه اين خود نشان از اهميت و ارزش تحقيق و پژوهش و داشتن دانش لازم در موضوع مي‌تواند باشد. قطعاً حاصل مقوله يك اثر هنري است. چنانكه در تطبيق با قالب‌هاي شعر فارسي يك اثر خوب سينمايي يا مستند، همپاي يك قصيده و يا يك غزل است، حتي ممكن است بُرد آن از سروده‌اي در اين باب افزون‌تر باشد. اما صداقت و معرفت براي تجلي قويتر حقيقت در يك اثر سينمايي از لوازم ضروري است.

ممكن است اين سؤال مطرح شود كه جايگاه، منظر و نقطه‌نظر فيلمساز در اين ميان كجاست؟ در اين زمينه اين نكته قابل ذكر است كه منظر يك فيلمساز از دانش و اندوخته‌هاي فرهنگي و هنري او نشأت مي‌گيرد. لذا يك سينماگر بخصوص در عرصه «سينماحقيقت» بايد به استنباط رسيده باشد. همانگونه كه در حوزه‌هاي علميه مرسوم است، اين توانايي را به‌ عنوان اجتهاد مي‌شناسند و مجتهد قادر است احكام شرعي را براساس اندوخته‌ها و توانايي خود براي مسلمانان استخراج و اعلام كند.

يك سينماگر فهيم در اين عرصه مانند يك كارشناس مي‌تواند در موضوع‌هايي چون جامعه، مردم، مسائل فرهنگي، خانوادگي، حتي مباحث جدي و بحث‌انگيز تاريخي نظر و تحليل خود را ارائه دهد و اين دستاورد فيلمسازي در شكل مطلوب، مي‌تواند مبناي حل مشكلات مردم باشد. چرا كه نگاه ژرف و تيزبينانه سازنده فيلم، به اموري دست مي‌يابد كه معمولاً از ديد بقيه پوشيده است. لذا جا دارد تا در اين مقطع تاريخ‌ساز و تعيين كننده كه از پيچ‌هاي بزرگ تاريخ معاصر است و حوادث اين ايام كه ريشه در مقاومت ملت بزرگ ايران و بيداري اسلامي و وجدان‌هاي پاك بشري دارد، زمينه‌ساز واقعه‌ي عظيم ظهور گردد. شايسته‌ است  «سينماحقيقت» و فيلمسازان آنرا جدي‌تر بگيريم.

در خاتمه تشكر و قدرداني خود را از همه‌ي دست‌اندركاران سينماي مستند، مهمانان خارجي (داوران و كارگردانان)، فيلمسازان حاضر در جشنواره، مديران و همكاران مركز گسترش سينماي مستند و تجربي در پنجمين دوره‌ي جشنواره بين‌المللي «سينماحقيقت» اعلام مي‌دارم.

                                                                                            والسلام

جواد شمقدري

معاون امور سينمايي و سمعي و بصري

 


بازگشت