91/02/12

مانی حقیقی :مستند «مهرجویی؛ کارنامه چهل ساله» نقدی تصویری بر آثار سینمایی داریوش مهرجویی است

کارگردان فیلم مستند «مهرجویی؛ کارنامه چهل ساله» این اثر مستند را نقدی تصویری بر آثار سینمایی «داریوش مهرجویی» دانست و تاکید کرد که به دنبال خلق یک پرتره سینمایی نبوده است.

به گزارش روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، مانی حقیقی در نشست نقد و بررسی فیلم مستند «مهرجویی؛ کارنامه چهل ساله» که عصر روز دوشنبه در سالن "سینماحقیقت" مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی برگزار شد، گفت: حضور من به عنوان کارگردان این اثر مستند خیلی اتفاقی شکل گرفت و من خود را خیلی مستند ساز نمی دانم.
وی افزود: در تولید یک فیلم مستند، خیلی به اصول و قواعد اعتقاد ندارم و اصولا با قواعد تولید چنین آثاری بیگانه هستم.
کارگردان فیلم مستند مهرجویی؛ کارنامه چهل ساله یادآور شد: در فیلم مستند قاعده مشخصی برای من وجود ندارد و معتقدم فیلم مستند بر اساس گریز و حادثه شکل می گیرد و یک اثر سینمایی مستند باید در نهایت مخاطبان خود را راضی کند.
وی تصریح کرد: بسیاری از فیلم های داریوش مهرجویی را ندیده بودم و از این فیلمساز به معنای حقیقی شناخت زیادی نداشتم، اما در نهایت فیلم «مهرجویی؛ کارنامه چهل ساله» را ساختم و معتقدم که اتفاق بزرگی برای من محسوب می شود، زیرا مسائل بسیاری را در زمان ساخت این فیلم یاد گرفتم. البته در ساخت این فیلم مهم بود که قواعد خاص خود را به کار ببرم که نخستین قاعده من در تولید این اثر، نزدیک شدن به مهرجویی برای از میان برداشتن لایحه های ظاهری و شکار لحظه های ناب برای مستند مهرجویی؛ کارنامه چهل ساله بود.
حقیقی تاکید کرد: تلاش من بر این بود که در گفت وگو هایی که در فیلم دیده می شود، بیشتر چهره سوژه ها در قاب نقش ببندد تا تمرکز مخاطب بر گفته های افراد در این اثر حفظ شود.
وی گفت: در این فیلم به دنبال خلق حس گفت وگو میان افراد بودم، از اینرو افرادی که در این فیلم به نوعی درباره مهرجویی و کارنامه سینمایی وی صحبت می کنند، کارگردانی شدند تا گفت وگویی حقیقی در فضای مجازی شکل بگیرد.
بازیگر فیلم درباره الی یادآور شد: به عنوان نمونه معتقدم گفت وگوی فراستی و مهرجویی که در این فیلم در کنار یکدیگر قرار گرفته اند، حس گفت وگو را ایجاد می کند.
حقیقی با بیان اینکه به دنبال ساخت دایره المعارفی از فیلم های ساخته شده از سوی داریوش مهرجویی بوده، ادامه داد: مهرجویی فردی به اصطلاح خصوصی است و تنها درباره مسائلی صحبت می کند که مایل باشد و بسیاری از مسائل را نیز نمی شد در بستر این فیلم مستند روایت کرد.
این کارگردان سینما تاکید کرد: مهرجویی؛ کارنامه چهل ساله نقدی تصویری بر فیلم های مهرجویی است و در این اثر، به دنبال واشکافی حقایقی درباره کارنامه ۴۰ ساله مهرجویی بودیم.
حقیقی گفت: در تولید این فیلم، به دنبال ایجاد جذابیت برای مخاطب بودم و نمی خواستم یک تحقیق آکادمیک را ارائه کنم؛ از اینرو هر آنچه برای مخاطب در این فیلم کسل کننده بود را حذف کردیم.
وی یادآور شد: اندیشه های یک فیلمساز در آثار وی متبلور می شود، از اینرو بررسی فیلم های داریوش مهرجویی در فیلم مهرجویی؛ کارنامه چهل ساله به نوعی پرداختن به اندیشه های این فیلمساز است
فهیم: جزییات زندگی مهرجویی در این اثر کمتر دیده می شود
محمد تقی فهیم منتقد سینما نیز در نشست نقد و بررسی فیلم مهرجویی؛ کارنامه چهل ساله گفت: این اثر مستند به لحاظ کارگردانی اثری قابل توجه است و با توجه به گروه تولید کننده این فیلم همچون مانی حقیقی (کارگردان) و فرهاد توحیدی(تهیه کننده) توقع مخاطبان از این اثر مستند بالا می رود.
وی یادآور شد: معتقدم پرتره یا مستند های چهره نگاری قواعد خاص خود را دارند که رعایت این قواعد می تواند به ارتقای ارزش های تصویری چنین آثاری کمک کند.
این نویسنده سینما و تلویزیون تاکید کرد: از سویی دیگر قرار گرفتن داریوش مهرجویی به عنوان سوژه یک فیلم مستند، مخاطبان را حساس کرده و توقع آنان را از چنین اثری بالا می برد.
فهیم در ادامه توضیح داد: مهرجویی فیلمسازی است که تصویر را به درستی می شناسند و آثار قابل توجهی در عرصه سینمای بلند دارد و این امر ساخت اثری مستند درباره این فیلمساز را دشوار می کند.
وی گفت: وقتی به سراغ ساخت فیلمی مستند از داریوش مهرجویی می رویم ،مخاطب انتظار دارد که ناگفته هایی از داریوش مهرجویی را در این اثر ببیند که این مهم در فیلم مهرجویی؛ کارنامه چهل ساله محقق نشده است.
این منتقد سینما یادآور شد: معتقدم در این فیلم مستند می شد افکار داریوش مهرجویی دقیق تر برای مخاطب بازگو شود و به عنوان نمونه در بسیاری از فیلم های مستند که درباره کارگردانان دنیا همچون اینگمار برگمان تولید شده، این امر دیده می شود.
وی توضیح داد: در فیلم مهرجویی؛ کارنامه چهل ساله و در دوران پس از انقلاب اسلامی، مخاطب داریوش مهرجویی را به درستی نمی شناسد و این بخش بیشتر شبیه به میزگردی است که برخی از سینماگران و منتقدان درباره آثار سینمایی وی گفت وگو می کنند.
حسنی نسب: مهرجویی فیلمسازی باهوش و در عین حال پیچیده است
نیما حسنی نسب منتقد سینما و مشاور پژوهش فیلم «مهرجویی؛ کارنامه چهل ساله» نیز در ادامه این نشست گفت: مانی حقیقی نسبت به علاقه شدید من به داریوش مهرجویی مطلع بود، از اینرو به من پیشنهاد همکاری برای پژوهش در این اثر مستند را داد و اینگونه وارد این کار شدم.
وی یادآور شد: مانی حقیقی همه فیلم های داریوش مهرجویی را ندیده بود، لذا به بازبینی همه آثار داریوش مهرجویی روی آوردیم که دیدن هر فیلم، باز هم برای ما نکته ای جدید داشت.
حسنی نسب ادامه داد: تحقیق و پژوهش در چنین آثاری موجب آشنایی هرچه بیشتر با سوژه فیلم می شود و علاوه بر این تحقیقات، ما به دنبال ایجاد جذابیت در گفت وگو ها بودیم.
وی تاکید کرد: آنچه در این فیلم دیده می شود، همه آنچیزی است که می توانستیم درباره مهرجویی داشته باشیم. داریوش مهرجویی فردی باهوش و در عین حال پیچیده است و هرگز تحت تاثیر چیزی قرار نمی گیرد.
در انتهای این مراسم، و با اهدای لوح تقدیر، هدیه نقدی و یک شاخه گل سرخ، از دست اندرکاران مستند «مهرجویی کارنامه چهل ساله» توسط شفیع آقامحمدیان تقدیر شد.

روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی


بازگشت