91/02/27

ابوالحسنی: اسناد ترور رفیق حریری در فیلم 1559 دیده می شود

کارگردان مستند 1559 گفت: در این اثر مستند، به استناد اسناد فاش شده درباره ترور رفیق حریری، این رخداد بین المللی به بوته نقد کشیده شده است.

به گزارش روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، جلسه نقد و بررسی فیلم مستند ۱۵۵۹ با حضور محمد رضا ابوالحسنی (کارگردان)، مریم پوریامین (کارشناس فرهنگی) و محمد تقی فهیم (مجری- منتقد)، در سالن سینماحقیقت مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی برگزار شد.

محمدرضا ابوالحسنی در ابتدای این نشست گفت: پس از ترور رفیق حریری، گمانه زنی های غرب به سمتی پیش رفت که انگشت اتهام به سوی ایران نشانه برود و این فضای سیاست زده موجب شد تا در نهایت برای تولید فیلم ۱۵۵۹ ترغیب شوم.

کارگردان فیلم مستند ۱۵۵۹ تاکید کرد: ابتدا قصد داشتم یک مستند محض بسازم، اما با توجه به عدم اطلاع اغلب مردم کشورمان درباره موضوع، سعی کردم اثری روایی محور تولید کنم.

ابوالحسنی ادامه داد: دو ماه از ترور حریری در سال ۲۰۰۵ گذشته بود که من مشاهداتی را در این باره داشتم که البته این مشاهدات به قصد تولید فیلم نبود.

وی درباره دشواری های پیش رو برای تولید فیلم ۱۵۵۹ توضیح داد: کار کردن در محله قریه که طرفداران حریری در آنجا ایران را متهم می دانند، کار تولید این اثر مستند را برای ما دشوار کرده بود و این فیلم بیشتر با ارتباطات شخصی پیش رفت.

این کارگردان سینما تاکید کرد: اسناد فاش شده درباره ترور رفیق حریری در این اثر مستند به وضوح دیده می شود و این اسناد در رسانه های عربی موجود است.

وی گفت: برای ساخت این فیلم انبوهی از ایده ها در ذهن من شکل گرفت اما در نهایت به دور از خلاقیت تکنیکی، این مستند را در سیری خطی روایت کردم.

مریم پوریامین نیر در این نشست خبری گفت: با توجه به تعریفی که ما از سینما داریم، باید اذعان داشت که سینما از مستند نشات گرفته است و آثار مستند نمایانگر تفکر و نگاه خلاقانه به طبیعت است.

وی یادآور شد: مستند بازآفرینی واقعیت است و فیلمساز در این راه باید ممارست داشته باشد.

این کارشناس فرهنگی تاکید کرد: در سینمای مستند تدوین نقشی اساسی دارد و یک کارگردان خلاق می تواند از طریق تدوین، ارتباط خوبی با مخاطب برقرار کند.

وی در ادامه با اشاره به مستند ۱۵۵۹ تاکید کرد: این مستند درباره یکی از بندهای قطعنامه ۱۵۵۹ است که رویدادی حادثه محور را رقم زده است و بررسی ارتباط این بند از این قطعنامه با ترور رفیق حریری از سوی فیلمساز در فیلم ۱۵۵۹، بر جذابیت های این اثر افزوده است.

به گفته پوریامین، سینمای مستند برخورد خلاقانه با واقعیت است و برای درک بهتر این مفهوم باید ساده نگری از نگاه فیلمساز حذف شده و نگاه خلاقانه جایگزین آن شود.

وی با بیان اینکه موسیقی می توانست در این اثر مستند نقشی اساسی داشته باشد تاکید کرد: موضوع نقش داشتن پسر رفیق حریری در ترور وی در این اثر به تصویر کشیده نمی شود که این یک آسیب است.

این منتقد گفت: رسالت سینمای مستند قصه گویی و روایت حقیقت است که در فیلم ۱۵۵۹ این مهم دیده می شود.

پور یامین در پایان یادآور شد: امروزه ژانر مستند سیاسی با توجه به پیچیده شدن روابط سیاسی میان کشورها مخاطب بسیاری دارد و فیلمساز در فیلم ۱۵۵۹ با استفاده صحیح از تصاویر آرشیوی و تحقیق توانسته به نتایج خوبی برسد.

گفتنی است که در پایان این جلسه، با اهدای لوح تقدیر و هدیه نقدی، از محمدرضا ابوالحسنی و مریم پوریامین تقدیر بعمل آمد.

 

روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی

 


بازگشت