89/04/02

اعلام آمادگي مركز گسترش براي سرمايه گذاري در توليد آثار کوتاه و با کیفیت انيميشن

سينما تجربي: مركز گسترش سينماي مستند و تجربي آمادگي خود را براي سرمايه گذاري در توليد آثار کوتاه و با کیفیت انيميشن اعلام كرد.

بنابر گزارش پايگاه تحليلي – خبري «سینما تجربي» محمدجواد لساني مدير توليد مركز گسترش سينماي مستند و تحربي صبح امروز چهارشنبه دوم تير ماه سال جاري در گفتگو با خبرنگار ما با اعلام اين مطلب گفت: توجه به آثار انیمیشن در فهرست اصلی ترین تولیدات مرکز قرار گرفته و این امر میسر نمی شود مگر با همکاری هر چه بیشتر انیماتورهای کشورمان با مرکز گسترش.

لساني افزود: هر چند «مرکز» خانه همه انیماتورهاست اما کسانی که در این عرصه سابقه بیشتری داشته و یا اثری درخشان و قابل قبول در کارنامه کاری خود دارند، در اولویت قرار دارند و انعطاف مرکز نسبت به این دوستان بیشتر خواهد بود.

لساني با تأكيد بر اهميت در نظر گرفتن عناصر فرهنگي ايراني در انيميشن ها گفت: یکی از خواسته های مرکز در تولید انیمیشن و دیگر آثار در نظر گرفتن هویت ملی و نقش مایه های بومی در فیلم هاست. این آثار باید به نوعی جوهره و امضای اقلیم خود را داشته باشند.

لساني در عين حال خاطرنشان ساخت: بسیاری از انیماتور ها منبع درآمدشان ساخت و تولید انیمشن است و برای ساخت یک اثر مدت زمان بسیار صرف می کنند و برخلاف کارهای سینمایی بازده آن را خیلی زود نمی بینند. این ها حقایقی است که از چشم مرکز دور نبوده است.

مدير توليد مركز گسترش گفت: متأسفانه غير از چند مورد استثنايي از زمان تغيير مديريت در اين مركز بر خلاف آثار مستند، كوتاه و داستاني بلند سینمایی، در حوزه آثار کوتاه انيميشن هنوز طرح هاي با كيفيتي به اين مجموعه ارائه نشده است.

وي در ادامه تصريح كرد: اگرچه در طول مدت گذشته تعداد آثار انيميشن اندک بوده اما کیفیت آن ها به مراتب بیشتر از آثار مستند و کوتاه بوده و از این رو موفقیت بیشتری را در جشنواره ها برای مرکز به ارمغان آورده و بازتاب و درخشش زیادی در جشنواره ها داشته اند.

وي اضافه كرد: به طور مثال انیمیشن «شهر خاموش» ساخته «امیر مهران» در دو سال اخیر جوایز بسیاری در جشنواره های داخلی و خارجی کسب کرده است و از سوی دیگر انمیشن «عکس» ساخته «مریم خلیل زاده» و هم چنین کارهایی چون « خرمالو» و «ابر صورتی» نیزاز  نمونه های موفق انیمیشن در کشورمان هستند.

او با گلايه از نحوهء برخورد بعضي از انيماتورها در روند توليد يك انيميشن گفت: معمولا بسیاری از انیماتور ها پس از عقد قرارداد و در روند تولید یک اثر به مرکز آمده و با ابراز مشکلات خود یا زمان قرارداد را تمدید می کنند و یا به مشکلات مالی و ... اشاره دارند. لذا ما از دوستان انیماتور می خواهیم که این مسائل را زمان عقد قرارداد در نظر گرفته و بگذارند تا روند تولیدات انیمیشن یک سیر و ریتم منظم و منطقی طی کند.

لساني مطرح ساخت: چنانچه ساخت یک انیمیشن خوب نیازمند بودجه بیشتری باشد مرکز این مسئله را به طور منطقی پیگیری خواهد کرد.

وي در خاتمه تأكيد كرد: انیماتورها باید بدانند که «مرکز» تنها یک کارفرما نیست بلکه جایی است که خانه آن ها بوده و مدیران از مشکلات این عرصه درک کاملی داشته و در صدد مرتفع کردن آن ها هستند.


بازگشت