91/08/14

بزرگداشت «کریس مارکر» در جشنواره سینماحقیقت

با مروری بر پنج فیلم مستند شاخص"کریس مارکر" فیلمساز بزرگ سینمای مستند جهان که در تابستان سال جاری بدرود حیات گفت، از جایگاه و اعتبار هنــــر مستندسازی وی در ششمین جشنواره بین المللی سینماحقیقت تقدیر بعمل خواهد آمد.

به گزارش روابط عمومی جشنواره بین المللی سینماحقیقت، فیلم‎های کریس مارکر که اغلب مستندهایی نیمه بلند با موضوع‌های متنوع و در سبک‎های متفاوت هستند، بیشتر در «سینما وریته» طبقه‎بندی می‌شوند. تنها فیلم متفاوت او با نام اسکله (فرودگاه) یک روایت شاعرانه‌ی فوتوریستی و بصورت عکس‌هایی کلاژ شده است و به زعم بسیاری، با ارزش‌ترین اثر او به شمار می‌رود. مارکر معمولاً فیلمنامه‌ی آثارش را خود می‌نوشت و آن‌ها را خود فیلمبرداری می‎کرد. او از نظر برخی منتقدان «تنها مقاله‌نویس واقعی سینمای فرانسه» است.

مارکر کوشش نمی‎کند تا اثرش سینمایی یا ادبی باشد، برعکس مبنای هر فیلمش را بر این فرض قرار می‎دهد که حالت و احساسی از هر انسان فرهیخته و با فرهنگ را باید در کلمات به کار رفته‎اش یا در فیلم ساخته شده‌اش یافت.

فیلم های منتخب کریس مارکر که روی پرده ی سینماحقیقت می رود، به این شرح هستند:

آ.ک.   A.K. 

مستندی بی همتا از پشت صحنه فیلم «آشوب» اثر کوروساوا. سینماگری استثنایی و نابغه مانند کریس مارکر به سینماگری بزرگ و شیوه کارش نگاه می‌کند. در 1984، کوروساوا در شیب‌های کوه «فوجی» فیلم آشوب را ساخت که اقتباس ژاپنی از «شاه لیر» بود. مارکر در تمام لحظات «امپراتور» را دنبال کرد و حاصل این تلاش، فیلم آ.ک شد.

بدون آفتاب sans Soleil

«ساندور کرازنا» دنیا را زیر پا گذاشته است. او مجذوب دو «قطب» افراط و تفریط بقا در دنیاست: ژاپن و مشخص‌تر«گیته بیسائو» و جزایر «کارپ ور». او به عنوان هنرمندی صنعتگر این بازنمایی جهان رابررسی می‎کند.

فیلم روایتگر داستان نیست. به نکات ظریف، رویدادهای جزیی، تغییر شکل اشیا و بازی ویدئویی می‌پردازد و از چیدن‎شان در کنار یکدیگر به کولاژی تغزلی دست می‎یابد.

ضلع ششم پنتاگون La sixieme face du Pentagone

در روزهای دخالت علنی ارتش آمریکا در ویتنام جنوبی، طرفداران برقراری صلح در این کشور جنوب شرقی آسیا، در واشنگتن راه پیمایی و تظاهرات کردند و پنتاگون را هدف حمله قرار دادند.

اسکله (فرودگاه) La jetée

فیلم از تصاویر ثابت تشکیل شده که مانند فتورمان، در پی هم می‎آیند و در قالب افسانه علمی، به «یک لحظه» می‌پردازد.

یک روز از زندگی آندری آرسنه ویچ Une journee d'Andrei Arsenevitch

تارکوفسکی در بستر بیماری است. پسرش پس از سال‌ها دوری به او می‌پیوندد. جشن و شادمانی در خانه برقرار است. مادر، لاریسا از خوشحالی سر از پا نمی‌شناسد. ولی کریس مارکر ورود پسر آندری آرسنه ویچ تارکوفسکی را دستمایه‌ای قرار می‌دهد، برای یافتن ریشه‏های مضامین فیلم‌های این کارگردان روسی در زندگی و گذشته او.

گفتنی است که ششمین جشنواره بین المللی فیلم مستند ایران: سینماحقیقت، طی روزهای 13 تا 20 آبان ماه 1391 در سینما فلسطین، سینما عصرجدید و سالن سینماحقیقت مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی برگزار خواهد شد.

روابط عمومی جشنواره بین المللی سینماحقیقت

 


بازگشت