91/09/21

در سومین شب نقد و بررسی فیلم‌های برگزیده جشنواره «سینما حقیقت» عنوان شد: کارگردان 1030: عشایر ایران مردمان سخت کوش و خالصی هستند که پیچیدگی‌ آدم‌های شهری را ندارند

در سومین شب برنامه «شب ستاره‌ها» ویژه آثار برگزیده جشنواره بین المللی سینماحقیقت، فیلم‌ مستند قوم شناسی «۱۰۳۰» با حضور ایمان تحسین‌زاده کارگردان اثر، طهماسب صلح جو منتقد سینما، علی اصغر کشانی (مجری – کارشناس) و جمعی از علاقمندان سینمای مستند به نمایش درآمد و مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

به گزارش روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، طهماسب صلح جو در ابتدای این نشست عنوان کرد: به نظرم فیلم مستند «۱۰۳۰» نتوانسته هدفی که داشته است را به مخاطب ارائه کند و حرف‌ها در این مستند ناقص است.

وی ادامه داد: بیشتر مردم تا حدی با عشایر آشنا هستند، اما فیلمساز نباید به دانش و شناخت مخاطب اتکا کند. به علاوه فیلمساز باید به پرسش‌هایی که خود در فیلم مطرح می‌کند پاسخ دهد. من وقتی پلان حضور کودک در گهواره را دیدم که چطور متعجب به دنیای اطراف نگاه می‌کرد، احساس کردم این خود من هستم که جذابیت‌های فیلم را می‌بینم اما نمی‌توانم فضا را بهتر کشف کنم!

این منتقد سینما با اشاره به اینکه افزایش نماهای بسته در این فیلم به مخاطب استرس وارد می‌کند، تصریح کرد: گویی ما از کمترین فاصله به المان‌های زندگی عشایر نگاه می‌کنیم که این برای سینمای مستند راهگشا نیست. ضمن اینکه این مستند از ساختاری کلاسیک پیروی می‌کند و با عدم بهره گیری از نریشن نتوانسته اطلاعات را کامل به تماشاگر منتقل کند.

علی اصغر کشانی هم درباره این فیلم مستند گفت: مستند «۱۰۳۰» از نمونه‌های مستندهای قوم نگار و قوم پژوه است که با شیوه مشاهده محور ساخته شده است.

وی ادامه داد: ورود و خروج اقوام و عشایر در تاریخ و فرهنگ ما باعث شده است تا فضاهای درخشانی به لحاظ اساطیری، دینی و آیینی، موسیقی و... ایجاد شود. مستندساز هم به عنوان یک قوم پژوه باید سعی کند تا با یک نگاه بی‌طرفانه و همدلانه با طبیعت تصاویر مختلف را ارائه دهد.

در ادامه نشست ایمان تحسین‌زاده کارگردان این مستند با بیان اینکه دغدغه همیشگی من بحث انسان و طبیعت است، گفت: عشایر و زندگی آن‌ها همواره برای من جذاب بود تا اینکه تصمیم به ساخت این فیلم گرفتم.

وی توضیح داد: گروه تولید مستند 1030 از حدود ماه اسفند تا خرداد سال بعد با عشایر همراه بوده و زندگی کردیم. به نظرم عشایر مردمان سخت کوش و خالصی هستند که یک پیچیدگی‌های آدم‌های شهری را ندارند.

وی همچنین در پاسخ به انتقاد صلح جو درباره نماهای بسته فیلم گفت: استفاده من از نماهای بسته عمدی بود. من توجه به جزئیات را دوست دارم و به نظرم استفاده از نماهای لانگ شات در سینمای ایران بسیار تکراری شده است. در واقع از دیدن جزئیات زندگی عشایر به حدی شگفت زده شدم که دوست داشتم این حس را به مخاطب هم منتقل کنم.

این کارگردان همچنین در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چرا این نام را برای فیلم خود انتخاب کرده است، توضیح داد: اطلاعات درستی درباره معنای «۱۰۳۰» نداریم. برخی محققان معتقدند این اعداد به معنای خورجین و یا هزار اسبی است، اما محلی‌های منطقه به ما گفتند که چون هزار و سی خانوار بوده‌اند نام قومشان این عدد شده است؛ از اینرو تعریف مشخصی پیرامون این نام در فیلم ۱۰۳۰ ارائه نکردم.

وی درخصوص اینکه چرا آوا‌ها و گویش‌ها را زیرنویس نکرده است، اظهار داشت: حرف‌ها و صدا‌ها در این مستند برای من به نوعی آوا محسوب می‌شوند که معانی آن‌ها برایم اهمیتی ندارد و خواستم بدون دخل و تصرف، مخاطب را با فضای آن طایفه آشنا کنم.

تحسین‌زاده درباره انتخاب این قوم هم گفت: برای انتخاب مکانی که تصویربرداری کنم، ظرافت‌های زیادی را در نظر گرفتم و در چندین ایل و طایفه تحقیق کردم تا اینکه این ایل که هنوز تمام سنت‌های خود را حفظ کرده‌اند، پیدا کردم.

در ادامه این نشست جلسه پرسش و پاسخ حضــــار با کارگردان مستند «۱۰۳۰» برپا شد. در پایان این مراسم هم به رسم یادبود، هدیه‌ای از طرف مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به کارگردان این فیلم مستند اهدا شد.

روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی

 


بازگشت