91/10/02

فعالان سینمایی در جلسه کارگروه تخصصی

فعالان سینمایی حاضر در کارگروه تخصصی "کمیته جامع" در سلسله جلسات کارشناسی همایش "دور از سایه" بر تلاش فیلمسازان تجربی جهت ارتقای سلیقه و تربیت مخاطبان این گونه سینمایی، با هدف توسعه و فراگیری آثار تجربی در حوزه سینما تاکید کردند.

حلقه زنجیر تولید و توزیع فیلم باید بر عهده بخش دولتی باشد

در ابتدای جلسه این کارگروه، سیدمهدی طباطبایی نژاد تهیه کننده سینما با طرح این پرسش که چرا سینمای تجربی با تمام ظرفیت های منحصر به فرد خود نتوانسته طیفی از مخاطبان خاص و ویژه اینگونه سینمایی را برای خود را تعریف کند، گفت: نکته اصلی اینجاست که ما هنوز نتوانسته ایم به این مساله مهم پاسخ شفافی ارائه دهیم که فیلم تجربی برای چه مخاطبانی تولید می شود؟

وی ادامه داد: امری واضح است که سینمای داستانی با جامعه مخاطب معنا پیدا می کند و ما با وجود توفیق نسبی در این سینمای داستان گو، نتوانسته ایم الگویی مناسب برای تعریف جامع هدف و مخاطبان خاص فیلم تجربی در کشور ارائه دهیم.

طباطبایی نژاد یکی از اصلی ترین دلایل این آسیب را نابسامانی در مجرای توزیع، اکران و اقتصاد فیلم تجربی دانست و تصریح کرد وقتی فیلم تجربی با حمایت بخش دولتی تولید می شود، حلقه اتصال این آثار به بدنه اکران و توزیع نیز باید توسط همان بخش دولتی صورت گیرد.

وی خاطرنشان کرد: این زنجیره ارتباطی در نقطه توزیع و اکران با خلل مواجه می شود، چرا که بخش دولتی فیلمساز را متعهد به پیگیری و معرفی یک توزیع کننده در بدنه اکران آثار تجربی می کند و فیلمساز نیز به دلیل عدم توانایی در انجام این مهم، با اکران نامناسب و عدم معرفی فیلم خود به جامعه مخاطبان رو به رو می شود و از همین رو است که ما نه شاهد اکران مستمر آثار تجربی در حوزه سینما هستیم و نه توانسته ایم مخاطبان اینگونه سینمایی را به درستی معرفی و تبیین کنیم.

** آثار سطحی و نازل باعث ریزش مخاطبان فیلم تجربی شده اند

در ادامه این نشست محمدعلی صفورا کارگردان انیمیشن و مدرس دانشگاه با مطرح ساختن زاویه ای دیگر در بحث جایگاه مخاطب آثار تجربی در حوزه سینما گفت: ما فراموش کرده ایم که باید مخاطبان فیلم تجربی در حوزه اکران را تربیت کنیم!

وی ادامه داد: تولید آثار سطحی و نازل باعث ریزش و بی اعتمادی مخاطبان به اینگونه سینمایی طی یک بازه زمانی بلند مدت شده است و آثار فاخر تولید شده طی چند سال اخیر نیز با وجود درخشش در عرصه های داخلی و بین المللی، برای تربیت و عودت دوباره مخاطبان به این نوع از سینما کوچکترین اقدامی انجام نداده است.

این انیمیشن ساز با بیان آنکه بخشی از رسالت خطیر سینمای تجربی در بعد آثار فاخر و قابل اعتنا، ارتقای سلیقه مخاطب عام است، اظهار داشت: این جمله به هیچ وجه متبادر کننده این معنا نیست که برای جلب مخاطب عام باید آثار تجربی از زبان و دیدگاه خاص خود فاصله بگیرند، بلکه این آثار می توانند با معرفی نگاه و روش خود، ضمن ارتقای سطح سلیقه عموم مخاطبان به تربیت مخاطبان خاص خود نیز بپردازند.

مهدی مسعودشاهی دبیر این کارگروه و از مدیران فرهنگی حوزه سینما با تاکید بر این مساله که سینمای تجربی با وجود موفقیت های متعدد در عرصه های مختلف هنوز نتوانسته جایگاه مخاطبان خاص خود را به درستی تعریف کند گفت: در این نکته شکی وجود ندارد که فیلم تجربی به دلیل زبان و لحن هنری خود دارای مخاطبان ویژه ای است، اما این مساله نباید مهر تاییدی بر عدم فعالیت فیلمسازان برای جلب نظر طیف عمومی مخاطبان آثار سینمایی به شمار آید.

** حمایت دولت اصل مهم در رشد تولیدات کیفی فیلم تجربی است

رامین رحیمی پخش کننده مستقل حاضر در این نشست با اشاره به تجربیات کاری خود در حوزه توزیع و پخش آثار سینمایی تجربی در داخل و خارج گفت: این تجربیات به من آموخته است که رده بندی مخاطبان فیلم تجربی به "عام" و "خاص" بر اساس میزان تحصیلات و طبقه اجتماعی نمی تواند معیاری صحیح و قابل اتکا باشد.

وی ادامه داد: ذات سینما در عصر حاضر بر اساس سرمایه شکل گرفته است و اغلب فیلمسازان به دلیل نداشتن سرمایه تولید اثر، به سراغ سرمایه دار می روند و اغلب سرمایه گزاران نیز به دنبال بازگشت هزینه خود هستند و چنین سیر تکوینی در پروسه تولید فیلم، فیلمساز را وادار می کند که از نگاه تجربی خود فاصله بگیرد و به جذب سلایق متعدد برای بازگشت سرمایه تولید اثرش بیاندیشد.

رحیمی با بیان آنکه در این میان باید راهی جست تا ضمن جذب حداکثری مخاطب به فیلم های تجربی، زاویه دید ممتاز و یگانه فیلم های تجربی را نیز از شکل فاخر خود خارج نساخت، تاکید کرد: اینجا است که لزوم حمایت های دولتی در مسیر تولیدات آثار تجربی بیش از پیش خود را نشان می دهد، پس شرط لازم و کافی برای ارتقای کیفی تولیدات و جلوگیری از نزول نگرش فیلم های تجربی، حمایت همه جانبه دولت از تولید اینگونه آثار است.

** تزریق عنصر اصالت برای توسعه سینما رسالت فیلم تجربی است

شهرام حیدریان کارگردان انیمیشن و سینماگر نیز در این نشست، با بیان آنکه اندیشیدن به مبحث تربیت مخاطب بعد از طی کردن مرحله تولید اثر، پیمودن مسیری نادرست است، خاطرنشان کرد: زمانی که یک فیلمنامه نویس شروع به نگارش اثر خود می کند و یک فیلمساز تصمیم به ساخت فیلمی با موضوع تجربی می گیرد، بدون شک از پیش هدف و طیف مخاطبان خاص خود را انتخاب کرده است.

وی تاکید کرد: اینکه ما بیاندیشیم که فیلمساز بدون در نظر گرفتن جامعیت مخاطب خود دست به تولید اثر می زند و بعد با اتمام فیلم تازه به فکر تعریف برای مخاطبان فیلم خود می گردد، به هیچ وجه منطقی به نظر نمی رسد و لازم است در شکل آسیب شناسی جامعه مخاطب در بدنه سینما به فکر ارائه راهکارهای بنیادین در بدنه مدیریتی، برنامه ریزی و طیف اجرایی آن باشیم.

مرتضی ندایی دیگر مستندساز حاضر در این کارگروه با بیان آنکه فیلم تجربی به دلیل شکل روایت غیرمتعارف و ساختار شکنانه و نوع کارکرد اصلی اش نمی تواند به سمت عموم مخاطبان حرکت کند، گفت: یکی از اصلی ترین کارکردهای فیلم تجربی تزریق عنصر اصالت برای توسعه سینما است و در این میان با شکل و ساختاری نامتعارف نمی تواند به سمت طیف عمومی مخاطبان حرکت کند و الزاما دارای مخاطبان خاص است.

در ادامه این نشست سعید توکلیان انیمیشن ساز و مدرس دانشگاه، روانبخش صادقی کارگردان انیمشین، حسین طاهری تهیه کننده و مهناز مظاهری مستندساز و مدرس دانشگاه، به بیان دیدگاه های خود که اغلب منطبق بر گفته های دیگر افراد حاضر در این نشست بود، پرداختند.

نخستین همایش "دور از سایه" با همت مرکز سینمای مستند و تجربی وزارت فرنگ و ارشاد اسلامی از 29 آذر تا دوم دی ماه در ابوموسی برگزار شد.

 

 


بازگشت