91/10/02

مباحث راهبردی منتقدان سینما پیرامون اعتلای «سینمای تجربی» در ایران

دومین جلسه کارگروه منتقدان «همایش دور از سایه» با حضور علی علایی، شاپور عظیمی، مازیار فکری ارشاد، سعید قطبی زاده، عزیزالله حاجی مشهدی، رضا کاظمی، محمدرضا باباگلی، مریم پوریامین و امیرحسین فرض اللهی در جزیره ابوموسی برپا شد.

به گزارش روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، در جلسه نخست کارگروه منتقدان، مفاهیم و تعاریف اولیه سینمای تجربی مورد بررسی و مداقه قرار گرفت و جلسه دوم هم سینمای تجربی در سه قالب کلی، تجزیه و تحلیل شد.

گروه منتقدان در مباحث راهبردی خود، درباره مؤلفه ها و تعاریف سینمای مستند به مواردی مانند جنبش سینمای ارزان، پرهیز از کاربرد الگوهای سینمای جریان اصلی (تجاری)، نوآوری و بدعت در روایت، فرم و محتوا،  تعیین مخاطب هدف از سوی فیلمساز و مرکز گسترش، اهمیت نقش کلیدی کارگردان به عنوان صاحب اثر، تجربه گرایی، پیوند خلاق با هنر و ادبیات، ظرفیت ها و امکانات تکنولوژی دیجیتال در راستای تولید فیلم تجربی اولویت دار، دغدغه مندی مضمونی و... اشاره کردند که از موارد مهم و بنیادین سینمای تجربی است.

این گروه در پاسخ به این سوال محوری که «فیلم تجربی» چگونه شکل می گیرد، به این پاسخ جمعی رسیدند که داشتن ایده خلاق و غیرتکراری با چشم اندازی روشن برای اجرای آن در قالب فیلم تجربی، از اهمیت بالایی برخوردارست؛ ضمن اینکه سینمای تجربی سینمای دیجیتال است و نگاتیو و نسخه های 35 میلیمتری جوابگو نیست، مگر در شرایط استثنایی که توجیه منطقی داشته باشد.

گروه منتقدان سینمای ایران حاضر در همایش «دور از سایه» خاطرنشان کردند که مساعدت در تولید فیلم تجربی با استفاده از روش تولید مستقل (حمایتی و مشارکتی)، همچنین بسترسازی مناسب برای نمایش فیلم تجربی به صورت مخاطب عام (اکران گسترده و در سراسر کشور)، مخاطب خاص (اکران محدود در برخی سینماها)، مخاطب ویژه (نمایش در فرهنگسراها، دانشگاه ها و سینماتک) و شبکه نمایش خانگی و تلویزیون، از موارد اصلی در تولید و عرضه این گونه ی سینمایی است.

آنها همچنین در زمینه نسبت اقتصاد و سینمای تجربی، از اهمیت تبلیغات و اطلاع رسانی به مخاطب هدف در این عرصه نام بردند.

روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی

 


بازگشت