92/07/13

در دیدار مدیرعامل «مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی» با اعضای آسیفا اعلام شد: حمایت از پایان نامه های دانشجویی انیمیشن مورد توجه مرکز است

عصر چهارشنبه گذشته (10 مهر) و در دیدار مدیرعامل جدید «مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی» با اعضای هیات مدیره انجمن سینمایی فیلمسازان انیمیشن ایران – آسیفا، بحث حمایت از پایان نامه های دانشجویی انیمیشن مورد توجه و تاکید این مرکز قرار گرفت.

به گزارش روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، در این دیدار که با حضور سیّدمهدی طباطبایی نژاد (مدیرعامل)، روانبخش صادقی، اسماعیل شرعی، علیرضا گلپایگانی، محمدعلی صفورا، سعید توکلیان، بهرام عظیمی، علی نوری اسکویی، مریم کشکولی نیا و شهنام صفاجو (مدیر روابط عمومی مرکز) برگزار شد، بحث های مختلفی پیرامون ارتقای کمی و کیفی سینمای انیمیشن در زمینه آموزش، تولید، عرضه و نمایش بعمل آمد.

در ابتدای این جلسه، طباطبایی نژاد طی سخنانی اظهار داشت: قبل از شروع فعالیت شوراهای مرکز، لازم بود جلساتی با جامعه صنوف سینمایی بویژه اعضای هیات مدیره انجمن های صنفی مستندسازان، فیلم کوتاه و تهیه کنندگان سینمای مستند داشته باشیم تا شنونده صحبت ها و پیشنهادات آنان باشیم؛ موضوع این جلسه هم انتخاب مسیری است که باید برای سینمای ایمیشن ایران طراحی شود. حال شما به ما بگویید که در دوره جدید مصلحت سینمای انیمیشن چیست؟ در زمینه تولید فیلم سینمایی انیمیشن، حمایت از تهیه کننده امری اصولی و مورد تایید شماست است یا مثل قبل کارگردان انیمیشن باید مورد توجه قرار گیرد؟ در نهایت؛ آیا باید همان مسیر قبلی را برویم یا راه تازه ای برای حمایت از فیلم انیمیشن پیگیری کنیم.

روانبخش صادقی با اشاره به وضعیت نابسامان تولید انیمیشن در گذشته و تعطیلی شوراها عنوان کرد: در دوره قبل، اتفاقات خوبی برای سینمای انیمیشن رقم نخورد و در زمینه کلان هم بحث تشکیل بنیاد انیمیشن به جایی نرسید که بخش عمده آن بخاطر ضعف مدیریت بود و امیدوارم در دوره جدید، شاهد شکوفایی این هنر باشیم.

توکلیان هم ضمن مهم خواندن بحث آموزش تصریح کرد: باید بزرگان انیماتور جهان را دعوت کنید و سمینارهایی بگذارید؛ ضمن اینکه قرار دادن افراد باتجربه در کنار پروژه فیلمسازان جوان هم می تواند در نتیجه کار مثمرثمر باشد.

اسماعیل شرعی دیگر میهمان این نشست بود که اظهار داشت: ما باید از گذشته درس بگیریم، اگر چه در این سال ها سینمای انیمیشن POV خوبی داشته، اما اتفاقات خوبی برای آن نیفتاده است.

وی افزود: مسئله اصلی سینمای انیمیشن که به این «مرکز» ارتباط پیدا می کند، این است که انیمیشن زیاد جدی گرفته نشده و برای آن هزینه نمی شود. امیدوارم در این دوره، بودجه ای که برای انیمیشن تخصیص می یابد، فقط برای انیمیشن هزینه شود. ضمن اینکه معتقدم در کنار تولید یک فیلم انیمیشن، باید کتاب آن هم نوشته و منتشر شود تا تجربیات کل پروژه انتقال پیدا کند.

بهرام عظیمی هم با اشاره به سابقه عضویت در شورای انیمیشن مرکز اظهار داشت: در دوره جدید، خواهش من این است که درِ مرکز را به روی همه باز نگذارید تا همه فکر نکنند که می توانند از این مرکز کار بگیرند.

وی تاکید کرد: تنها نکته ای که می تواند از هویت سینمای انیمشن ما دفاع کند، تولید فیلم های انیمیشن کوتاه است. لذا در این مرکز باید کارهای کوتاه درجه یـــک ساخته شود تا برای فیلم های سینمایی یا سریال الگو شوند.

محمدعلی صفورا هم با اشاره به ضرورت تغییر نام مرکز تصریح کرد: در این زمینه عنوان «مرکز سینمای تجربی ایران» بهترین است که مشمول فیلم های مستند، داستانی، انیمیشن و حتی سینمایی هم می شود.

وی افزود: این مرکز باید به تولید آثاری روی بیاورد که زبان سینمای ایران را گسترش بدهد، نه اینکه هر فردی قصد تجربه ساخت فیلمی را داشت، به این مرکز رجوع کند.

صفورا ادامه داد: در شوراهای مرکز هم باید تیم های کارشناسی درجه اول حضور داشته باشند؛ چراکه نگاه غیرکارشناسی کارها را عقب می اندازد. ضمن اینکه وقتی این تیم کارشناسی تشکیل شد، باید قدرت و اختیارتام هم داشته باشد.

علیرضا گلپایگانی هم در این جلسه گفت: شخصاً به عنوان یک فرد دانشگاهی، از شما درخواست می کنم که از پایان نامه های دانشجویی انیمیشن هم حمایت ویژه بعمل آورید؛ البته این حمایت باید بر اساس تایید گروه کارشناسی و نه بر اساس سیاست درهای باز اعمال شود.

در ادامه این جلسه، علی نوری اسکویی و مریم کشکولی نیا هم دیدگاه های خود را درخصوص سینمای انیمیشن مطرح کردند.

در پایان، روانبخش صادقی نسبت به جمع بندی این جلسه، بر موارد ذیل تاکید کرد:

1- سفارش کار به انیماتورهایی که قبلاً آثار خوبی تولید کرده اند

2- حمایت از استعدادهای جدید و پایان نامه های دانشجویی؛ با بررسی و تایید اعضای شورا

3- حمایت از فیلم های بلند مستند- انیمیشن؛ با تاکید بر کاربرد انیمیشن در سینمای مستند و داستانی

4- خرید آثار انیمیشن تولید شده در بخش خصوصی، با نظر مساعد شورا

5- جذب و حمایت از تهیه کننده های سینمای انیمیشن

6- تغییر نام مرکز به سینمای تجربی

روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی

 


بازگشت