92/07/27

«موج نو» سینمای مستند ایران

 

اُرد زند مستندساز سینمای ایران اعتقاد دارد که اگر سینمای مستند بتواند بدون حمایت بخش دولتی فیلم های درخور توجه بسازد، شاهد موج نویی در سینمای مستند ایران خواهیم بود.»

وی درخصوص برگزاری جشنواره بین المللی سینماحقیقت و تأثیر آن بر گسترش فرهنگ دیدن «فیلم مستند» توسط مردم اظهار داشت: «معمولاً مخاطبان آثار مستند در این جشنواره، بیشتر خودِ مستندسازان و تعدادی هم دانشجویان رشتۀ سینما هستند. با این حال و در شرایطی که امکان نمایش آثار مستند بسیار محدود است، اگر جشنواره سینماحقیقت هم برگزار نشود، عملاً باید فاتحۀ سینمای مستند را خواند. به اعتقاد من بیشتر جشنواره­هایی که در ایران برگزار می شوند، آن موج مورد انتظار در عرصۀ مستندسازی را به­وجود نمی آورند و در اصل می­توان گفت تنها به برگزاری یک نمایش و اهدای جوایز اکتفا می­کنند.»

کارگردان فیلم مستند "قند تلخ" در ارتباط با روند فعلی تولید آثار مستند هم گفت: «قطعاً شرایط آسان فیلمسازی و حجم بالای آثار تولید شده نسبت به سال­های گذشته، بر کیفیت سینمای مستند تأثیر ­گذاشته است؛ در واقع انقلاب دیجیتالی زمینه مناسبی برای تجربه اندوختن فراهم آورده است، اما این روند همه را فیلمساز یا مستندساز نمی­کند. همانگونه که در اختیار داشتن مداد و کاغذ، همه را نویسنده نکرده است.»

این مستندساز ضمن ارائه پیشنهادی برای برگزاری بهتر هفتمین دورۀ جشنواره سینماحقیقت گفت: «بهتر است جشنوارۀ سینماحقیقت به گونه­ای که در خور نامش است، برگزار شود و به نمایش "حقیقت" بپردازد. در واقع باید تعاملی بین این جشنواره با سایر جشنواره­های سینمایی جهان صورت بگیرد. اگر فیلم­های ضعیف در این جشنواره نمایش داده شود، فیلمسازان مطرح کشورهای دیگر فیلم­شان را نخواهند فرستاد و این به زیان نام و حیثیت این جشنواره تمام خواهد شد. در اصل باید شرایطی فراهم شود تا هم ما از آثار فیلمسازان خارجی بهره­مند شویم و هم آنها به سینمای ما، ارزشی که شایسته آن هستیم را بدهند.»

کارگردان فیلم "خواب و بیدار" ضمن اشاره به عدم امکان نمایش فیلم­های مستند در سینماهای ایران گفت: «اگرچه مستندساز قطعاً با دغدغۀ دیده نشدن اثرش دست و پنجه نرم می­کند، اما باید در نظر گرفت که واقعاً چه تعداد از آثار تولید شده دارای چنان کیفیت مطلوبی هستند که بتوانند برای خودشان مخاطب جذب کنند؟ سینمای مستند در صورتی می­تواند مخاطب عام را جذب کند که امکان نمایش این آثار فراهم باشد، اما تنها مکان­هایی که به نمایش فیلم­های مستند اختصاص دارد؛ یکی سالن کوچک مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و دیگری خانۀ هنرمندان است.»

وی در پایان اظهار کرد: «باید سرمایه­گذاری درستی برای سینمای مستند صورت بگیرد. اگر بودجه­ای که در اختیار مرکز گسترش سینمای مستند بود به تولید آثار بلند داستانی اختصاص نمی یافت، قطعاً امسال شاهد فیلم­های مستند ارزشمند و با کیفیت متعددی ­بودیم. در نظر بگیرید اگر بودجه­ای که سال گذشته صرف ساخت تنها سه فیلم داستانی شد، به ساخت فیلم­های مستند اختصاص می یافت، چه تعداد مستند جذاب و دیدنی ساخته می­شد و چه تعداد مستندساز می توانستند یک سال را آبرومندانه و با دغدغه مالی کمتر پشت سر بگذارند تا جشنواره هفتم سینماحقیقت هم میزبان بهترین آثار مستند سال باشد. البته به اعتقاد من، اگر سینمای مستند بتواند بدون حمایت بخش دولتی فیلم های درخور توجه بسازد، در این صورت شاهد موج نویی در سینمای مستند ایران خواهیم بود.»

گفتنی است که هفتمین جشنواره بین المللی «سینماحقیقت» طی روزهای 19 تا 26 آذرماه 1392 در شهر تهران برگزار خواهد شد.

ستاد خبری جشنواره بین المللی سینماحقیقت


بازگشت