92/09/30

بازدید مستندسازان از لوکیشن ویرانه ی «چای تلخ» در آبادان

کاروان سینماحقیقت در شهر آبادان، از لوکیشن فیلم سینمایی «چای تلخ» ناصر تقوایی که قرار بود در حاشیه اروند رود آبادان (روستای سعدون) ساخته شود، بازدید کردند.

ساخت فیلم سینمایی «چای تلخ» به کارگردانی ناصر تقوایی و تهیه کنندگی سعید حاج میری، 10 سال پیش یعنی در نیمه دوم آبان ماه 1382 کلید خورد و پس از اتمام 60 درصد فیلمبرداری آن متوقف ماند و حال، لوکیشن این فیلم به دلیل رها شدن در منطقه ای دور از دسترس و رعایت نکردن شرایط نگهداری صحیح، تخریب شده است.

آنچه پس از 10 سال از لوکیشن و دکور این فیلم سینمایی باقی مانده، نخل های سوخته، دیوارهای فروریخته و پنجره های نیمه باز با چهارچوب آهنین رنگ پریده و زنگ زده بود که در گرمای تابستان و خشکی سرمای زمستان آبادان از بین رفته است!

یکی از نکات جالب بازدید از لوکیشن «چای تلخ» این بود که مستندسازان و کارگردان های جوان سینما با اشتیاق از این فضا دیدن کرده و سئوالات خود را مطرح می کردند، اما چون خود تقوایی در این بازدید حضور نداشت، هر یک از فیلمسازان و اهالی رسانه اطلاعات شنیده شده خود را با یکدیگر در میان می‌گذاشتند و یا از مرضیه وفامهر بازیگر نقش اصلی این پروژه سینمایی و همسر تقوایی سوال می کردند.

علاوه بر مستندسازان جوان سینمای ایران، برخی از چهره ها و مدیران سینمایی نیز در این بازدید حضور داشتند. سیدمحمدمهدی طباطبایی نژاد، حبیب ایل بیگی، داریوش ارجمند، فرهاد مهرانفر،  مهرداد اسکویی، مرتضی رزاق کریمی، محمدعلی فارسی و... از جمله افرادی بودند که پا به پای فیلمسازان جوان و خبرنگاران در لوکیشن «چای تلخ» قدم می زدند.

داریوش ارجمند با دیدن لوکیشن تخریب شده «چای تلخ» گفت: این مکان که امروز به این شکل درآمده می توانست با هنر ناصر تقوایی به اثری ماندگار در سینمای ایران تبدیل شود، اما همانطور که قبلا هم گفتم این فرایند نخبه کشی دامن امثال تقوایی را گرفت.

ناصر تقوایی فیلمنامه «چای تلخ» را پس از پایان جنگ تحمیلی و در سال 1367 نوشته بود و بدنبال بازنویسی های چند‌باره عاقبت تصمیم گرفت که در سال 1382 ساخت این فیلم سینمایی را آغاز کند. این پروژه در میانه راه تولید متوقف شد و پس از گذشت ده سال کماکان بلاتکلیف است.

ناصر تقوایی که کاروان سینماحقیقت در شهر آبادان را همراهی می کرد، در این خصوص می گوید: جریان ساخت این فیلم سینمایی آنقدر فرسایشی شده که دیگر حاضر نیستم سراغ ساخت این فیلم سینمایی بروم، مگر اینکه شرایط ساخت فیلم با فیلمنامه ای دوباره پرداخت شده فراهم شود.


بازگشت