/ درباره ما / اخبار و رویدادها / کتابخانه / پیوندها / تماس با ما / وزارت ارشاد
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: بلیت‌فروشی فضای جشنواره را حرفه‌ای‌تر کرده است
کد مطلب :2004



سید عباس صالحی معتقد است که بلیت‌فروشی هرچند منتقدانی داشته باشد اما فضای جشنواره را به فضای تماشاگران حرفه‌ای تبدیل کرده و باعث مبادله کلامی میان تماشاگران و فیلمسازان شده است.
به گزارش ستاد خبری سیزدهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت»، سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روز ۲۴ آذرماه برابر با آخرین روز برگزاری سیزدهمین جشنواره «سینما حقیقت» در پردیس چارسو محل برگزاری این رویداد حاضر شد.
وی پس از بازدید از محل برگزاری جشنواره درباره لزوم حمایت از آثار مستند گفت: به نظر می‌رسد چندین فرصتی که برای سینمای مستند پدید آمد برای مستندسازان ما کافی نیست. فضای سینمای «هنر و تجربه» همچنان فرصتی است برای اینکه این آثار در این فضا عرضه شود. همچنین سینمای مستند در حال نزدیک شدن به نوعی درام مستندنگاری است و ما مستندها را با درامی می بینیم که می تواند فرصت هایی برای اکران عمومی آنها تعریف شود.
وی با تاکید بر این که جشنواره سینماحقیقت امسال باعث دیده شدن چندین مستند شده است، اظهار کرد: این آثار تنها مخاطب خاص ندارند که در چرخه اقتصادی رفت و برگشتی نداشته باشد. ضمن اینکه مستندها به زودی شرایطی را برای ورود به وی او دی ها پیدا می‌کنند. چشم اندازی که ما می بینیم این است که برخی از سینماها فضا برای اکران عمومی این آثار دارند چون مشتاقانی هستند که خواهان تماشای این آثار هستند. به نظر می رسد سینمای مستند بین یک نوع تجربه و عرصه روایت با بازار فصلی خاص هم ارتباطاتی پیدا می کند.
صالحی افزود: سینمای مستند با بخشی از فضاهای اقتصادی ما پیوندهایی پیدا می کند البته نه به معنی تجاری شدن بلکه به اندازه ای که بتواند نیازهای اقتصادی ما را عرضه کند و در ارتباط فعال تر با حوزه های صنعتی و فناوری به روایت هایی بپردازد که این روایت ها به کمک آن حوزه ها بیایند و نقش مکمل را برای آن حوزه ها پیدا کنند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره این دوره از جشنواره عنوان کرد: نسبتی میان جشنواره و فضای رو به رشد سینمای مستند دیده می‌شود و یک نوع بده بستانی وجود دارد زیرا قوت هایی که سینمای مستند با آن قدم به قدم پیش آمده، می تواند روی جشنواره هم تاثیر بگذارد. از سوی دیگر پاره‌ای از ابتکارات و ایده های مدیریتی که امسال ایجاد شد می تواند قابل توجه باشد. ممکن است این نکته که تماشای فیلم ها رایگان نبوده منتقدانی داشته باشد اما همین موضوع فضای جشنواره را به فضای تماشاگران حرفه‌ای تبدیل کرده و باعث مبادله کلامی بین تماشاگران و فیلمسازان شده است. از طرفی همین امر فرصت دیدن فیلم ها را متکثرتر کرده چون گاهی تماشای فیلم برای علاقه مندان، اصحاب رسانه و فیلمسازان میسر نبود اما تنوع اکران ها در زمان های مختلف و ویدیو لایبرری کمک کرده است که تماشاگران با جشنواره به صورت وسیع تری ارتباط برقرار کنند. امسال مبحث پیچینگ هم تجربه شد تا ما بتوانیم ایده ها را به بازارهای جهانی نزدیک تر کنیم چند اتفاق دیگر هم می بینیم که به توان تولید خودمان برمی گردد به طوری که در بخش های مختلف فیلم های خوبی وجود داشت هرچند به دلیل شرایط سفر استانی خود نتوانستم فیلم ها را ببینیم اما افرادی که به آنها اطمینان دارم فیلم را دیده اند ضمن اینکه مجموع فیلم ها را بعدا خواهم دید.