جمعه 31 مرداد 1399   |      |    فصلنامه سینما حقیقت

فصلنامه تخصصی سینما حقیقت شماره اول

فصلنامه تخصصی سینما حقیقت شماره اول

شماره اول / بهار 1393

لینک دانلود فایل pdf

آنچه در این شماره می خوانید:

رویداد‌ها


تولید: 
عنوان طرح مستند‌ها و موضوعات مصوب مرکز 

پرونده: مخاطب فیلم مستند
چه کسی به تماشای فیلم مستند می‌نشیند؟ (عسل باقری)، شناخت سلیقه مخاطب، نه دنباله‌روی از آن (روبرت صافاریان)، مستندهای ما و تماشاگرانش (پیروز کلانتری)، اینترنت چگونه جهان مستند را وسعت می‌بخشد (عطیه عطارزاده)، مستند تحت وب و مخاطب (محمدحسین جعفری)، بررسی تقابل نظریه مخاطب فیلم داستانی و مستند (پوریا جهانشاد)، دیالکتیک متقابل میان موضوع و مخاطب (جین چاپمن به ترجمه فرناز حائری)، میزگرد آسیب‌شناسی مخاطب فیلم مستند در ایران با حضور محمد آفریده، جعفر صانعی مقدم، کتایون شهابی و محمدرضا فرزاد (زنده یاد مهدی ازهری راد). 

حرفه: مستندساز | پرونده ارول موریس
مروری بر زندگی و آثار موریس (گردآوری و ترجمه مریم باقری)، گفت‌و‌گو با ارول موریس درباره آثارش (مگان کانینگهام)، در حاشیه مستند غبار جنگ (راجر ابرت به ترجمه حسین عیدی‌زاده)، محکمه سرنوشت (مریم سپاسی)، یادداشتی درباره خط آبی باریک (جان شنک به ترجمه عطیه سالارمنش)، فیلم‌شناسی و گزیده جوایز. 

شرح ِمستند: بازی کشتن
گفت‌و‌گوی اختصاصی با جاشوآ اوپن‌هایمر (مریم باقری)، یادداشتی از ورنر هرتزوگ، اسکار را به این فیلم اسناف ندهید (نیک فریز به ترجمه حسین عیدی‌زاده)، آیا «بازی کشتن» فیلمی اسناف است؟ (سم آدامز) 

گفت‌و‌گو
گفت‌و‌گوی شیرین برق نورد با مجتبی میرتهماسب درباره مستند شش قرن و شش سال، گفت‌و‌گوی هادی علی پناه با مصطفی رزاق کریمی درباره مستند خاطراتی برای تمام فصول، گفت‌و‌گوی زهرا ملوکی با آرش لاهوتی درباره مستند راننده و روباه، گفت‌و‌گو با محمد حسین مهدویان درباره مستند آخرین روزهای زمستان

نگاه
یادداشتی درباره مستند شش قرن و شش سال (محمد تهامی‌نژاد)، تلفیق پرتره و فرامستند در راننده و روباه (رامتین شهبازی)، کاستی‌های دراماتیک در مستند آخرین روزهای زمستان (روزبه کمالی)، درباره‌ مستند خون‌مردگی (زهرا ملوکی)، نگاهی به مستند دستگرد یزدشاپور (مهرزاد دانش)، نگاهی به چهار مستند خاطراتی برای تمام فصول، در پناه بلوط، برای گونگادین بهشت نیست و فیلم ناتمامی برای دخترم سمیه (سحر عصرآزاد) 

کتاب مستند
گفت‌و‌گو با محمدسعید محصصی به بهانه انتشار کتاب سینمای مستند صنعتی ایران

یک مستند، یک سکانس
بازنمایی مرگ و زندگی در مستندهای کسوف و شب (همایون امامی) 
پ، مثل پلیکان (یوریک کریم مسیحی) 

دیدگاه
با تحریف در مستند چه باید کرد؟ (بیل نیکولز به ترجمه امیر حسین شهبازلو) 

کارگاه
موضوع خود را انتخاب کنید، چطور موضوع خود را پیدا کنید، چگونه طرح بنویسیم؟