مطهر: فیلمسازان، آوینیگونه به سراغ کرونا رفتند

یک تهیهکننده سینمای مستند معتقد است مستندسازی دربارهی مقابله کادر درمان با ویروس کرونا، پرداختن به موضوعی حماسی است.
به گزارش ستاد خبری جشنواره سینماحقیقت به نقل از خبرآنلاین، چهاردهمین جشنواره بینالمللی سینماحقیقت که از ۱۸ تا ۲۵ آذر بصورت آنلاین برگزار میشود، یکی از بخشهای اصلی خود را به موضوع کرونا اختصاص داده است.
مهدی مطهر، تهیهکننده سینمای مستند دربارهی پرداختن به موضوع کرونا در این دورهی سینماحقیقت گفت: «ما هر سال یکسری بحران داریم که در بسیاری از کشورهای دنیا رخ میدهد. به عنوان مثال چند سال قبل داستان زلزله سرپل ذهاب و در دو سال اخیر بحث سیل مطرح شد. امسال به شکل گسترده قصه کرونا مورد توجه قرار گرفته است. البته بحران سالهای گذشته تنها به یک منطقه ارتباط پیدا میکرد، ولی کرونا نه تنها کل ایران، بلکه جهان را درگیر کرده است.»
وی ادامه داد: «با توجه به فراگیری بحران کرونا در ایران و جهان، برخلاف سینمای داستانی که با یک تاخیر یک سال، یک سال و نیم میتواند به بحرانهایی از این دست واکنش نشان دهد، سینمای مستند از همان روزهای اول این مسئله را مورد توجه قرار داده است. مستندسازان خیلی زود وارد این معرکه شدند تا بتوانند در ثبت تصویری وقایع اقدام مثبتی انجام دهند. بنابراین به موازات تشکر از جامعه پزشکی و پرستاری که با دست خالی در حال جنگیدن با کرونا هستند، با شدت کمتر باید از بچههای رسانه از خبرنگار تا مستندساز ممنون باشیم که با حضور زودهنگام خود سعی در ثبت وقایع داشتند. طبیعتاً جشنواره سینماحقیقت هم با در نظر گرفتن بخشی برای پرداختن به این موضوع، واکنش درستی به آن نشان داده است.»
تهیهکننده مستند «شریعتی بدون روتوش» در ادامه بیان کرد: «تاکنون چند صد مستند درباره کرونا ساخته شده که طبیعتاً بهترینهای آنها میتوانند در این جشنواره دیده شوند. مجموعه خانه مستند هم مثل سنوات گذشته غیر از موضوعاتی که هر سال در دستور کار دارد، یکی از اولویتهایش واکنش به همین اتفاق و بحرانهاست. امسال ما چند فیلم آماده کردیم که به این موضوع واکنش نشان میدهند. این مستندها تنها گزارشی از اتفاق نیست. در واقع مستندسازان تلاش کردند تا چیزهایی که از نظرها پنهان مانده یا کمتر به آنها پرداخته شده را مورد توجه قرار دهند.»
وی با تاکید بر اهمیت بخش جایزه شهید آوینی جشنواره سینماحقیقت، به صحبت رهبری که گفته بودند «مستندسازی درباره کرونا باید روایت آوینیگونه داشته باشد» اشاره کرد و گفت: «بخش آوینی دربارهی موضوعاتی است که به دفاع مقدس میپردازد. در بحث کرونا نیز مستندسازها خودشان حضور در محیطی پرخطر را به جان خریدند تا بتوانند اتفاقی را رقم بزنند. در حماسه بودن جنگ تحمیلی که شکی نیست. مقابله با کرونا هم یک موضوع حماسی است که بسیاری از مردم، خیرین، جامعه پزشکی و... به صورت داوطلبانه در آن حضور پیدا کردند. همین حضور قصه مواجهه ایرانیها با کرونا را شبیه به یک حماسه کرده است. مستندسازانی که در این قصه حضور پیدا کردند، راوی یک حماسه هستند.»
تهیهکننده مستند «مهین» افزود: «از سوی دیگر شباهتی که بحث کرونا به فضای دفاع مقدس دارد، این است که خیلی از مستندسازان با جانشان بازی میکنند، یعنی همانطور که ما در جامعه پزشکی در حال شهید دادن هستیم، در همین فضای رسانهای دیدیم که از بازیگر گرفته تا تهیهکننده و کارگردان درگیر این موضوع شده و خیلی از آنها همچون مرحوم عالمی نتوانستند از قصه کرونا زنده بیرون بیایند. این افراد به خاطر رسالت رسانهایشان که میبایست راوی این حماسه باشند، کوتاه نیامده و حتی از جانشان گذاشتند. بر همین اساس حرف حضرت آقا حرف دقیق و به جایی است و کسانی که در این موضوع فیلم کار میکنند، کمتر از مستندسازان عرصه دفاع مقدس نیستند.»
این تهیهکننده در بخش پایانی صحبتهایش افزود: «در بخش آوینی سه سال است که ما به عنوان خانه مستند، جایزه آوینی را دریافت کردهایم و خیلی دوست داریم که این هتریک را چهارتایی کنیم. «دستمال سرخها» درباره شهید اصغر وصالی، «در جستجوی تاریخ گمشده» درباره حضور افغانها در جنگ هشت ساله، جنگ سوریه و حواشی واکنشهای جامعه روشنفکری به آن، «آسایشگاه بوشی» و «فالکن» از جمله آثاری است که امسال برای حضور در جشنواره فرستادیم و به موفقیت آنها خیلی امیدواریم.»
*مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی سازمان امور سینمایی کشور، چهاردهمین دوره جشنواره بینالمللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» را به دبیری محمد حمیدی مقدم، در آذرمـاه 1399 و با توجه به شیوع جهانی بیماری کووید 19 بصورت مجازی و نمایش برخط (آنلاین) برگزار خواهد کرد.