مرتضی شعبانی: چراغ اندیشه با برگزاری آنلاین «سینماحقیقت» روشن میماند

تهیهکننده مستند «گلولهباران» با اشاره به وجه خردمندانهی سینمای مستند تاکید کرد چراغ اندیشه و تولید فکر با برگزاری آنلاین چهاردهمین جشنواره بینالمللی سینماحقیقت روشن میماند.
مرتضی شعبانی دربارهی برگزاری آنلاین این دورهی سینماحقیقت گفت: شرایط کرونا هر روز حادتر میشود و برگزاری جشنواره به صورت معمول تقریباً غیرممکن است و در دنیا هم کمتر کشوری ممکن است جشنوارهای را به شکل حضوری برگزار کند، اما این که دوستان، جشنواره سینماحقیقت را تعطیل نمیکنند و نمیگذارند برگزاری آن به تعویق بیفتد، فکر و انتخاب درستی است. برگزاری جشنواره به شیوه آنلاین فرصتی است که مستندسازان آثار یکدیگر را ببینند و با کارهای هم آشنا شوند. اهتمام مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی برای برگزاری آنلاین این جشنواره قابل توجه است.
برنده جایزه شهید آوینی در دوازدهمین دوره جشنواره سینماحقیقت در پاسخ به این سوال که در آینده و با از بین رفتن کرونا آیا برگزاری آنلاین جشنواره جذاب است، اظهار کرد: دنیا با شرایط کرونا جلو میرود و این شرایط فقط مختص به ما نیست. سینما هم درگیر این بحران است، اکران ادامه دارد اما به دلایل رعایت پروتکلهای بهداشتی، سینمادوستان به سالن سینما نمیروند. طبق اخباری که منتشر میشود این بیماری حداقل تا یک سال و نیم آینده با ما خواهد بود و ما این شرایط را خواهیم داشت، اما نمیشود زندگی را تعطیل کرد.
شعبانی ادامه داد: بخشی از زندگی ما سینماست؛ حرفهای که فیلمسازان، مستندسازان و هنرمندان انجام میدهند و از آن امرار معاش میکنند. به همین علت با شرایط موجود باید دید چه کاری میتوان کرد. طبیعتاً یکی از همین راهها برگزاری آنلاین جشنواره است که میتوان از این فضا و محیط استفاده کرد. چه بسا این روند برای فیلمهای مستند فرصت بهتری فراهم آورد.
وی افزود: پیش از این مردم خیلی رغبت نمیکردند یا وقت نمیگذاشتند که برای تماشای فیلم مستند به سالن سینما بروند، به جز تعدادی که بسیار به این سینما علاقهمندند یا درگیر کار مستند هستند؛ اما نمایش آنلاین فرصت مناسبی برای این گونهی سینمایی است. همان اتفاقاتی که برای فیلمهای سینمایی در اکران آنلاین رخ داد، برای سینمای مستند هم رخ میدهد و مردم با سینمای مستند آشناتر میشوند. حتی در آینده که اکران به وضعیت عادی بازگردد و مردم به سینما بروند با آورده و رویکرد سینمای مستند آشنایی بهتری پیدا خواهند کرد. لذا برگزاری جشنواره در شرایط کرونا یک فرصت است.
تهیهکننده مستند «زنانی با گوشوارههای باروتی» درباره اضافه شدن بخش ویژه کرونا به جشنواره امسال گفت: مستندسازان همیشه به دنبال پدیدههای اجتماعی هستند. ما در تاریخ شنیده و خواندهایم که بیماری وبا سالهایی نه چندان دور در ایران بوده و اتفاقاتی در آن زمان به وقوع پیوسته است و ما قصههای آنها را میشنویم. نسل آینده درباره کرونا و شرایط کنونی ما خواهند شنید که در برههای از زمان کرونا وجود داشته و فیلمسازان و هنرمندان درباره کرونا قصههای خود را به تصویر کشیده و کار هنری کردهاند. این موضوع خوبی است. تمام تلاش فیلمساز این است که همراه جامعه یا جلوتر از آن حرکت کند و همیشه همینطور بوده است مانند سایر پدیدههایی از جنس زلزله، جنگ، سیل و... که فیلمسازان همیشه در قلب آن حضور داشتهاند.
او افزود: به خاطر دارم اسفند ماه سال گذشته بسیاری از مستندسازان درگیر قصه کرونا بودند. با توجه به این که این بیماری ناشناخته بود و همه از آن ترس داشتند فیلمسازانی داشتیم که مدت زیادی در بیمارستانها سر میکردند بدون آنکه امکانات ویژهای داشته باشند. با یک ماسک و رعایت مسایل بهداشتی کار خود را پیش میبردند. جا دارد از تمام فیلمسازان، فیلمبرداران و تمام کسانی که درگیر این ماجرا بودند تشکر کنیم.
این تهیهکننده در پایان، با اشاره به این موضوع که سینمای مستند با اندیشه سروکار دارد، تاکید کرد: در سینمای مستند فیلمهایی با محور تاریخ، اجتماع و هنر تولید میشوند. تولید در این سینما با فکر و اندیشه گره خورده است. این سینما قابلیت خط دادن به جامعه و مستندسازان را دارد و میتواند موج بسازد. سینمای مستند از جنس اندیشه و خردورزی است و میتواند جهت دهی و تولید فکر کند.
*مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی سازمان امور سینمایی، چهاردهمین دوره جشنواره بینالمللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» را به دبیری محمد حمیدی مقدم، در آذرمـاه 1399 و با توجه به شیوع جهانی بیماری کووید 19 به صورت مجازی و نمایش برخط (آنلاین) برگزار خواهد کرد.