کارگردان «دلبند»: سینمای مستند بالاتر از سینمای داستانی ایستاده است
یاسر طالبی کارگردان مستند «رویای آهنی» معتقد است استقبال از مستندهای ایرانی در جشنوارههای معتبر نشاندهندهی رشد این جریان و اقبال جهانی به آن است.
این مستندساز دربارهی چهاردهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت» به خبرگزاری مهر گفت: اتفاقی که مستندسازان ایرانی رقم زدهاند منجر به این شده که سینمای مستند پیشروتر از سینمای داستانی ما باشد. خوشبختانه امروز فستیوال رده بالایی در دنیا وجود ندارد که فیلمهای مستند ایرانی در آن حضور پیدا نکنند. همیشه فیلمهای ایرانی در بخشهای کوتاه، نیمهبلند و بلند در جشنوارههای معتبر دنیا حضور دارند و حتی افتخار کسب میکنند. این نشان میدهد که سینمای مستند ایران در جهان شناخته شده است. بسیاری از مخاطبان جهانی پیگیر سینمای مستند ایران هستند و علاقهمندند از طریق تماشای فیلمهای مستند ایرانی فضای کشور ما را درک کنند. فکر میکنم بازار هدف فیلمهای مستند ایرانی بسیار بیشتر است.
کارگردان مستند «دلبند» اضافه کرد: اکثر بحرانها فقط در قالب گزارشهای خبری از تلویزیون پخش میشود، اما واکاوی و بررسی آن بحران برعهده مستندساز است. فیلمساز مستند به دلیل محدودیتهایی که با آن مواجه است کمتر میتواند در تلویزیون تاثیرگذار باشد، به همین جهت فیلم خود را به شکل مستقل میسازد. ساخت فیلم مستند راحتتر از فیلم داستانی است اما تلاش، پیگیری و ممارست بیشتری میطلبد.
وی گفت: به مردم و علاقمندان سینمای مستند پیشنهاد میدهم در شرایط فعلی و با وجود برگزاری برخط (آنلاین) جشنواره «سینماحقیقت» در خانه بمانند و جشنواره را دنبال کنند. لذتی که حین تماشای فیلم خودم در کشورهای دیگر داشتم بسیار عجیب بود. برای آنها سینمای مستند بسیار اهمیت داشت و این موضوع باعث ایجاد شور و شعف در من میشد. امیدوارم این اتفاق در کشور ما هم بیفتد و شهروندان با حمایت از سینمای مستند و پیگیری آن به افزایش دانش خود کمک کنند و دغدغهی فیلمساز را هم درک کنند.
کارگردان مستند «آب شهر» عنوان کرد: این که جشنواره تاثیر خود را در جامعه بگذارد اهمیت دارد. در فستیوالهای بزرگ دنیا شهروندان درگیر آن رویداد میشوند. مخاطب عادی سینما هم به تماشای فیلم مستند مینشیند و سالن نمایش فیلمها همیشه پُر از تماشاگر است. جشنواره «سینماحقیقت» متعلق به فیلمسازان است اما آنچه که اهمیت دارد، تاثیرگذاری این رویداد در جامعه و بین مردم است. جذب نگاه مردمی به سینمای مستند برگ برنده جشنواره «سینماحقیقت» است.
طالبی در پایان تاکید کرد: آنلاین شدن این دوره از جشنواره فرصت مناسبی است تا تعداد گستردهتری از مخاطبان را با جشنواره همراه کنیم. به نظر من برگزاری آنلاین جشنواره اتفاق بینظیری است، اگر شبکههای مجازی و تلویزیون با این رویداد همکاری کنند و تبلیغات گستردهای پیش از آغاز جشنواره داشته باشند که مردم نسبت به این دوره آگاه شوند. حالِ فیلمسازان به دلیل برپایی جشنواره «سینماحقیقت» خوب است و امیدوارم حال مردم هم خوب شود و بهزودی بحران کرونا پایان یابد.
*مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی سازمان امور سینمایی کشور، چهاردهمین دوره جشنواره بینالمللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» را به دبیری محمد حمیدی مقدم، از 18 تا 25 آذرماه 99 و با توجه به شیوع جهانی بیماری کووید 19 بصورت مجازی و نمایش برخط (آنلاین) برگزار خواهد کرد.