مرتضی جذاب:
جشنوارهزدگی آفت سینمای مستند است

کارگردان مستند «او یک مزاحم بود» معتقد است جشنوارهزدگی، بحرانی است که فیلمسازان را از توجه به مردم و رسالت هنری دور و به پسند و معیارهای جشنوارهای نزدیک میکند.
به گزارش ارتباطات و اطلاع رسانی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، مرتضی جذاب درباره فضای مستند در سالهای اخیر گفت: معضل جشنوارهزدگی تنها در سینمای مستند، بحران ساز نبوده است. سینمای داستانی و حرفهای هم از این منظر، آسیب دیده است. جشنوارهها خط و ربط و سلیقهشان را به بعضی فیلمسازان تحمیل میکنند. در چنین شرایطی سینماگر بیش از آنکه بخواهد برای مردم فیلم بسازد و به رسالتش به عنوان هنرمند پایبند باشد، برای پسند جشنوارهها فیلم میسازد و این درست نیست. در این سالها، سینمای مصیبت زده و فیلمهای تلخ و سیاه مورد توجه جشنوارهها بوده است.
این کارگردان افزود: فیلمسازان جوان که در آغاز راه هستند، معمولا بیشتر تحت تاثیر فضای روز و جوایز و تشویق جشنوارهها هستند و ممکن است مسیرشان، عوض شده و جهت آن از مردم دور شود. سینمای مستند، سینمایی است که اندیشه و تفکر دارد. میتواند با طرح موضوع، جامعه را نسبت به یک بحران حساس کند و تماشاگر را به فکر وادارد. این وجه از سینمای مستند، متاسفانه تحت تاثیر جشنوارهزدگی از بین میرود.
جذاب درباره تنوع موضوع در سینمای مستند گفت: انواع و اقسام مستندها ساخته میشود اما میل و گرایش به مستندهای اجتماعی بیشتر است. یکی از دلایل این موضوع توجه جشنوارههای داخلی به مستندهای اجتماعی است.
کارگردان «او یک مزاحم بود» ادامه داد: بعضی موضوعها مثل ورزش با اجتماع پیوند خورده و نمیتوان آنها را از هم تفکیک کرد. ورزش یک فعالیت جمعی است و در یک جامعه سالم و بانشاط، فضای ورزشی هم سلامت است. مستندهای ورزشی معمولا وجه پررنگ اجتماعی دارند، سینما، ذاتا با جامعه در ارتباط است و نمیتوان بین سینما و فضای اجتماعی فاصله انداخت.
منبع: خبرگزاری پانا