همایون امامی:
تلاش برای تسریع در چرخه اکران سینمای مستند باارزش است
کارگردان مستند «دهکده پرملال» با اشاره به این که هر تلاشی برای جذب مخاطب در سینمای مستند باارزش است گفت: در نمایش آنلاین باید حقوق سازنده اثر حفظ شود.
به گزارش ارتباطات و اطلاع رسانی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، همایون امامی کارگردان، پژوهشگر و نویسنده درباره مستند تازهاش گفت: بخاطر شرایط خطرناک کرونایی و نیز بیماری، نتوانستهام فیلم جدیدی بسازم و منتظرم تا شرایط تثبیت بیشتری یافته و کمی بهتر شود تا شاید بتوانم یکی از چندین طرح مورد علاقهام را برابر دوربین ببرم. شرایط اقتصادی کشور با توجه به نوسان شدید ارزش ریال و تورم افسار گسیختهای که شاهدش هستیم عقد قراردادهای غیر قابل اصلاح بودجه را با نوعی ریسک همراه میکند. طبیعی است در چنین شرایطی که رشد چشمگیر دستمزدها از یک سو و هزینههای تأمین تجهیزات و دیگر هزینههای تولید یک فیلم مستند از سویی دیگر چشمانداز مبهم و پیش بینی نشدهای را برابر تولید مستند میگشاید، آمار تولید به کاهشی نسبی دچار شود.
این مدرس مستندسازی درباره نمایش آنلاین آثار مستند گفت: به عنوان یک مستندساز از هر امکانی برای نمایش آثار مستند استقبال می کنم و با آن موافقم. هر تلاشی برای تسریع چرخه نمایش فیلم مستند ارزشمند تلقی میشود. بی تردید هر تلاشی که بتواند تماشاگران بیشتری را پای دیدن فیلم مستند بنشاند مثبت است و باید آنرا بهینه ساز زمینه لازم برای رشد سینمای مستند تلقی کرد.
کارگردان «حکایت همچونان باقیست» گفت: طبعا اکران آنلاین یکی از همین شیوههاست و میتواند به جذب مخاطبان بیشتر برای سینمای مستد کمک کند. اما در عین حال باید آن را با مقوله رعایت حق مولف نیز همساز کرد؛ چرا که با وجود نرم افزارهایی که امکان کپی بردازی غیرقانونی و سوء استفاده را به سادگی میسر می سازند، نمایش آنلاین فیلم مستند با چالشی جدی همراه میشود. امری که ضابطههای حقوقی پلتفرمهای نمایش آنلاین فیلم مستند و داستانی هم قادر به ممانعت از آن نیستند. رخدادی که به رغم گذشت سالها از رواج آنلاین فیلم مستند و داستانی، هنوز تدبیری جدی در ممانعت از آن اندیشیده نشده است.
مولف کتاب «سینمای مردم شناختی ایران» درباره تنوع مضمون در سینمای مستند گفت: خوشبختانه تنوع مضامین و موضوعات در سینمای مستند در سالهای اخیر به شکل چشمگیری افزایش داشته است. این موضوع طبعا باید به افزایش مخاطبان سینمای مستند کمک کند، امری که باید آن را به تعبیری رسالت تلویزیون و مرکز گسترش سینمای مستند دانست.
کارگردان مستند «چشم، هزار چشمه» ادامه داد: ما گسترش این امر را مدیون انقلاب دیجیتال هستیم. انقلابی که باعث شد بخش خصوصی یا هر فرد علاقمند حتی بتواند با موبایل خود به سمت مستندسازی برود. همین موضوع باعث شده است تا تنوع مضامین و محتوا و سبکهای مختلف مستندسازی در کنار تنوع بینش و نوع نگاه در این عرصه بیشتر شود. شروعی که بی تردید به تحولی در سینمای مستند خواهد انجامید. دیر یا زودش چندان مهم نیست. بلکه مهم این است تنوع دید به تنوع تجربه و تنوع راه و شیوه بازنمایی و بازآفرینی سینمای مستند بیانجامد. ضرورتی که همواره سینمای مستند ایران و جهان به آن اندیشیده است.
منبع: خبرگزاری ایرنا