مهرداد زاهدیان:

سینمای قصه‌گو از مستند اعتبار یافته است

سینمای قصه‌گو از مستند اعتبار یافته است

مهرداد زاهدیان معتقد است: اگر سینمای قصه‌گوی ما اعتباری دارد، این اعتبار را مدیون سینمای مستند است؛ به این دلیل که همه این‌ قصه‌ها از یک میل مستندگونه یا توجه به مستند ناشی شده و شکل گرفته‌اند.

به گزارش ارتباطات و اطلاع‌رسانی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، مهرداد زاهدیان کارگردان و مستندساز در پاسخ این سوال که آیا سینمای مستند از صرف یک سینمای نخبه‌گرا به سمت اقبال عمومی حرکت کرده و امروز بیش از گذشته در میان مردم عادی شناخته شده، گفت: موافق هستم که سینمای مستند موقعیت بهتری نسبت‌ به گذشته پیدا کرده‌است و علت این امر شاید رسانه است. واقعیت امر این است که سینمای مستند فرصت پیدا کرده‌ از طریق رسانه به نوعی با مخاطب ارتباط برقرار کنند و فضای بیشتری را برای انتخاب و معرفی خود یافته است.

 

وی افزود: ازاین‌جهت گمان می‌کنم یکی از مهم‌ترین علت‌های اقبال عمومی نسبت به سینمای مستند رسانه بوده است.ضمن این‌که تلویزیون هم دراین‌راستا نقش مهمی داشت، شبکه‌های مختلف تلویزیون که این روزها فیلم‌های مستند را نمایش می‌دهند، در حوزه‌های مختلف از سینمای اجتماعی و سینمایی تا موضوعات روز و پژوهش‌محور این امکان را فراهم کرده‌اند که مخاطب متوجه فضا و کارکرد این سینما شود. 



زاهدیان افزود: جشنواره سینما حقیقت کم‌کم و آرام‌آرام هویت اختصاصی پیدا می‌کند؛ پیش‌تر این جشنواره عرصه وسیعی را شامل می‌شد اما کم‌کم میل و سلیقه خود را مشخص و حوزه‌ای مشخص و تخصصی را پیدا کرده‌ است.



وی ادامه داد: اگر سینمای قصه‌گوی ما اعتباری دارد، این اعتبار را مدیون سینمای مستند ماست؛ به این دلیل که همه این‌ها از یک میل مستندگونه یا توجه به مستند ناشی شده و شکل گرفته‌اند. بنابراین بخش سینمای مستند در سینمای ایران بسیار حائز اهمیت است و به طریق اولی به این دلیل که سینما به‌عنوان یک عنصر ارزشمند فرهنگی در سینمای ایران شناخته می‌شود، در سینمای جهان هم به‌هرحال مؤثر است؛ یعنی تاثیر سینمای مستند ایران در جهان دیده می‌شود. بنابراین تاثیر سینمای مستند ایران در سینمای جهان هم مشخص است.

منبع: ایرنا