محمد حدادی:

«سینماحقیقت» پاسخی به نیاز جامعه مستند است

«سینماحقیقت» پاسخی به نیاز جامعه مستند است

محمد حدادی با تاکید بر اینکه جشنواره «سینما حقیقت» مهمترین و استانداردترین جشنواره‌ سینمایی ایران است، گفت: این جشنواره در پاسخ به یک نیاز مهم جامعه‌ سینمای مستند شکل گرفته است.

به گزارش ارتباطات و اطلاع رسانی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، محمد حدادی فیلمبردار سینمای ایران با توجه به نزدیکی برگزاری پانزدهمین جشنواره سینما حقیقت درباره اهمیت این رویداد گفت: به جرأت می‌شود گفت سینما حقیقت از هر نظر مهمترین و استانداردترین جشنواره‌ سینمایی ایران است. در واقع سینما حقیقت در پاسخ به یک نیاز مهم جامعه‌ سینمای مستند شکل گرفته و آن امکان نمایش فیلم‌ها و انتقال تجربه‌ها و ایده‌های فیلم‌سازان به صورت سالانه است. 


وی افزود: در مقایسه با سابقه و میزان موفقیت‌های سینمای مستند ایران در فضای بین‌المللی باید گفت که جشنواره‌ سینما حقیقت دیر متولد شده، اما در چهارده سالی که از عمرش می‌گذرد توانسته به خوبی نقش ایفا کند. شاهد این گزاره، حضور و نمایش فیلم‌های سطح بالای داخلی و خارجی در بخش‌های مختلف جشنواره است.


مدیر تصویربرداری مستند «رویاهای خالکوبی‏ شده» درباره معرفی استعدادهای تازه در جشنواره سینما حقیقت بیان کرد: شاید کشف استعدادهای تازه از مسئولیت‌ها و وظایف اصلی و اولیه‌ جشنواره‌ها نباشد اما طبیعی‌ است که نفس برگزاری هر ساله و با کیفیت یک جشنواره‌ تخصصی (فارغ از برگزارهای کارگاه‌های تخصصی در کنار جشنواره) می‌تواند فضایی را برای بروز استعدادهای جدید فراهم کند.


این فیلمبردار سینمای ایران درباره برگزاری آنلاین یا حضوری این دوره از جشنواره سینما حقیقت گفت: فکر می‌کنم شکل ایده‌آل برگزاری یک جشنواره (همان‌طور که از نامش پیداست) به صورت حضوری و فیزیکی‌ است. قرار است فیلم‌ها و فیلم‌سازان در سالن‌ها و راهروها و راه‌پله‌ها و بالکن‌ها به ملاقات هم بروند. قرار است فیلم‌ها دلیل گفتگوی اهالی سینما بشوند. قرار است به پایان رساندن و نمایش فیلم‌هایمان را با حضور همکاران‌مان و فیلمسازان دیگر جشن بگیریم. 


حدادی در ادامه بیان کرد: شرایط استثناییِ این یکی دو سال ما را به برگزاریِ صرفاً آنلاین جشنواره قانع کرده. اما فکر می‌کنم اگر در کنار برگزاری فیزیکی جشنواره، امکانی هم برای نمایش آنلاین بعضی فیلم‌ها وجود داشته باشد، می‌تواند باعث گسترده‌تر شدن جغرافیای جشنواره در سطحی بزرگتر بشود.



فیلمبردار فیلم سینمایی «رویاهای دم صبح» در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره تفاوت فیلمبرداری فیلم مستند با سینمای داستانی توضیح داد: حقیقت این است که برای یک فیلمبردار نباید فرق چندانی میان فیلمبرداری در فیلم مستند و داستانی وجود داشته باشد، همان‌طور که در بعضی از رویکردها و انواع فیلم مستند می‌شود که طرح و فیلمنامه‌ی مشخص داشت و بر اساس آن و طراحی‌های زمان پیش‌تولید، فیلمبرداری کرد.


حدادی در ادامه گفت: شاید مهمترین تفاوت فیلمبرداری در سینمای مستند و داستانی را باید در تصمیم‌گیری آنی در بعضی صحنه‌ها‌ی فیلم مستند دانست. در عین حال نباید تصور کنیم که در فیلم مستند - به دلیل شرایط تولید و محیط‌هایی که کمتر تحت کنترل هستند‌ - قرار است با تصاویری با کیفیت پایین‌تر (نسبت به فیلم داستانی) مواجه باشیم. 



وی در پایان بیان کرد: در واقع اگر طراحی‌های پیش از تولید فیلم مستند و هماهنگی کارگردان و فیلمبردار به شکل درست و استانداردی اتفاق بیفتد و البته فیلمبردار هم توانایی فنی و هنری کافی داشته باشد، می‌شود (و باید) از فیلم مستند انتظار کیفیت بصری هم‌عرض سینمای داستانی داشت.


پانزدهمین جشنواره «سینماحقیقت» از 18 تا 25 آذرماه با دبیری محمد حمیدی مقدم برگزار می‌شود.

منبع: خبرآنلاین