چرا حمید علیدوستی را در فوتبال نمیبینیم؟

کارگردان مستند «سمفونی حمید» با تاکید بر اینکه فوتبال امروز از نظر فرهنگی متزلزل شده است گفت: جای شخصیتهایی مثل حمید علیدوستی در فوتبال خالی است.
به گزارش ارتباطات و اطلاع رسانی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، جعفر صادقی درباره دشواریهای این مستند که زندگی حمید علیدوستی را روایت میکند، گفت: میدانیم که چقدر رفتن دنبال سوژههایی که خودشان کاریزما دارند سخت است؛ یک شمشیر دو لبه است که هم کمک میکند به روایت قصه چون برای مخاطب جذاب است که او چه میکند و از منظرهای متفاوت با شخصیتش آشنا میشود. و سخت از این منظر که آقای علیدوستی ارتباط خوبی با دوربین و رسانه ندارد.
کارگردان مستند «سمفونی حمید» با تاکید بر اینکه به اعتقاد او، فوتبال امروز ما از نظر فرهنگی متزلزل شده است و همین مساله نشان میدهد که چرا انسانهایی مانند حمید علیدوستی در فوتبال امروز ما کمرنگ شدهاند، گفت: در زیر لایه مستند به این سوال، پاسخ داده میشود که چرا دیگر حمید علیدوستیها دوست ندارند در فضای امروزی فوتبال حضور داشته باشد؟
صادقی با بیان اینکه «دوست نداشتم فیلم شعاری باشد.» گفت: این عدم علاقه آقای علیدوستی به حضور در فوتبال، شاید در صحبتهای دیگرانی که با آنها مصاحبه کردیم مشخص شود. دوست نداشتم مستند ژورنالیستی شده و از پرتره فاصله بگیرد. آنچه هم که در فیلم میبینیم حاصل مدتها حشر و نشر و ارتباط با آقای علیدوستی است که ببینم آنچه که من در تحقیقهایم به آن رسیده بودم به زندگی واقعی او نزدیک است یا نه؟
او درباره اینکه سلیقه هنری حمید علیدوستی متفاوت با آن چیزی است که از جو فوتبالی انتظار داریم، گفت: من تقریبا از سلیقه سینمایی و موسیقیایی آقای علیدوستی شناختی داشتم و میدانستم که در سینما مثلا فیلمهای برگمان و در موسیقی بهتون گوش میدهد و معتقدم با فاصله زیاد، کسی شبیه ایشان در فوتبال ما نیست. البته نمیتوانم بگویم که سبک زندگی ایشان و سلیقه هنریشان فضیلت است یا نه. اما کسی را ندیدم که مانند ایشان زندگی کند.
کارگردان مستند «سمفونی حمید» درباره ایجاد فضایی شاعرانه در این فیلم توضیح داد: یکی از دغدغههای من و ایشان، نریشن فیلم بود و این آخرین قدمی بود که رفتیم. بعد از اتمام ضبط، متن را به ایشان دادم که بخواند و ایشان گفت عین همان چیزی بود که فکر میکردم باید باشد و همین نریشن شاید به شاعرانه شدن فضا کمک کرده بود.
صادقی درباره اینکه چرا برخی توضیحها را کامل و با این زمینه داده که مخاطب از آنها اطلاعی ندارد، گفت: فرض را بر این گذاشتم که مخاطبی ممکن است مثلاً نداند خانم ترانه علیدوستی دختر آقای علیدوستی است و برای همین مثلا وقتی ایشان از دخترش صحبت میکرد او را نشان میدادم.
او در پایان در رابطه با نسبت پتانسیل سوژه با زمان نهایی فیلم، توضیح داد: تایم ایدهآل من برای این مستند ۸۰ دقیقه بود اما بعد از تدوین، به ۱۰۳ رسیدیم که به نظرم زمانی بود که در آن حس نمیکردم چیزی از راشها و اطلاعاتش حیف شده است. اما برای اینکه بدانم زمان مستند مناسب است یا نه، باید بازخورد مخاطب را بگیرم.
پانزدهمین جشنواره بینالمللی سینماحقیقت به دبیری محمد حمیدی مقدم از امروز ۱۸ آذرماه شروع شده و تا ۲۵ آذرماه ادامه دارد.