آریان عطارپور:

استفاده از فیلم‌های آرشیوی یکی از امتیازهای کارنامه پدرم است

استفاده از فیلم‌های آرشیوی یکی از امتیازهای کارنامه پدرم است

فرزند ارد عطارپور با اشاره به جایگاه موثر پدرش در سینمای مستند تاکید کرد: استفاده از فیلم‌های آرشیوی یکی از امتیازهای کارنامه پدرم است.

به گزارش ارتباطات و اطلاع رسانی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، مستند «نان بی‌جان» که به مشکلات نان در ایران می‌پردازد در اولین روز از جشنواره «سینماحقیقت» نمایش داده شد.
 

آریان عطارپور که با تهیه‌کنندگی مستند «نان بی‌جان» ساخته رضا پردل در پانزدهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» حضور دارد درباره این مستند گفت: «نان بی‌جان» بخشی از یک مستند سه‌ قسمتی است با نام «آب، نان، میوه» است که به سفارش شبکه مستند تهیه کرده‌ام. هر قسمت از این مجموعه مستند به اسراف آب، نان و میوه می‌پردازد.
 

او ادامه داد: «نان بی‌جان» پژوهشی موشکافانه درباره نان‌های چهارگانه‌ لواش، سنگک، بربری و تافتون است که با سوبسید و به شکل دولتی در کشور عرضه می‌شوند که همیشه با مشکلاتی بر سر کیفیت، مشکلات صنف نانواها و رقابت نان‌های دولتی با کارخانه‌ای و فانتزی همراه بوده‌اند. به‌طور کلی مشکلات و حواشی صنعت نان دولتی و دیگر انواع آن در مستند «نان بی‌جان» بررسی می‌شود.
 

کارگردان مستند «مشاهدات میدانی» با اشاره به اینکه مستند «نان بی‌جان» در روز اول جشنواره «سینماحقیقت» روی پرده رفته است، درباره استقبال حضوری از این مستند بیان کرد: با توجه به برگزاری محدود جشنواره «سینماحقیقت» به‌صورت حضوری، جمعیت قابل توجهی به دیدن این فیلم در پردیس سینمایی چارسو آمده بودند.
 

عطارپور در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره ویژگی‌ تهیه‌کنندگی در دنیای مستند تاکید کرد: به اشتباه در سینمای ما جا افتاده است که تهیه‌کننده آورنده سرمایه به فیلم است در‌صورتی که این مسئولیت لزوما برعهده او نیست. وظیفه تهیه‌کننده مدیریت پروژه است و به‌عنوان مالک حقیقی فیلم شناخته می‌شود و سرمایه را برای پروژه تهیه‌ می‌کند.
 

این فیلمساز افزود: چالشی که اکثر تهیه‌کننده‌ها در ایران با آن مواجه هستند وضعیت اقتصادی و بودجه‌هاست، ارگان‌های کمی از ساخت مستند پشتیبانی می‌کنند و مستندهایی که وجوه هنری در آن‌ها پر‌رنگ‌تر است، کم‌تر مورد حمایت قرار می‌گیرند. از طرف دیگر جایی برای پخش و فروش مستندها وجود ندارد تا درآمدزایی صورت گیرد، این مسائل از مشکلات سینمای مستند به‌شمار می‌رود.
 

تهیه‌کننده مستند «میرومار» در بخش پایانی صحبت‌هایش با اشاره به برگزاری بزرگداشت پدرش اُرُد عطارپور فیلمساز باسابقه سینمای مستند در پانزدهمین جشنواره «سینماحقیقت» درباره این  برنامه گفت: خوشحالم بزرگداشتی درباره فعالیت‌های پدرم صورت می‌گیرد. من جزو معدود آدم‌هایی هستم که شاهد زحمت‌های‌ ایشان در طول سالها بوده‌ام و بخشی از معلوماتم را از او یاد گرفته‌ام.
 

او درباره نقش ارد عطارپور به عنوان فیلمساز در دنیای مستند عنوان کرد: نقش مهمی که ایشان به‌عنوان تهیه‌کننده و کارگردان در سینمای مستند ایران داشته و استفاده از فیلم‌های آرشیوی از امتیازهای کارنامه اوست. پدرم فیلم‌های آرشیوی بسیاری ساخته که بعضی از آنها جزء آثار ماندگار سینمای ایران هستند.
 

این کارگردان در پایان درباره تاثیر خود از ارد عطارپور تاکید کرد: شکلی از فیلمسازی که من دنبال می‌کنم با آثار کار شده توسط ایشان متفاوت است، اما حتما بخش‌هایی از روند تولید، ساخت و خلق هنری را ناخودآگاه از پدرم ارث برده‌ام.

پانزدهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» به دبیری محمد حمیدی مقدم از 18 آذرماه شروع شده و تا 25 آذرماه ادامه دارد.