عاشقی که برای گل سرخ به «باغ پادشاه» می‌رود

عاشقی که برای گل سرخ به «باغ پادشاه» می‌رود

کارگردان انیمیشن «باغ پادشاه» تاکید کرد مراکزی مانند مرکز گسترش می‌توانند حامی استعدادهای حوزه پویانمایی باشند.

به گزارش ارتباطات و اطلاع رسانی مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، ایرج محمدی رزینی کارگردان انیمیشن هفت دقیقه‌ای «باغ پادشاه» و محصول مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی که برای حضور در دوازدهمین جشنواره پویانمایی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان انتخاب شده است درباره ایده شکل‌گیری داستان این انیمیشن گفت: ایده ساخت «باغ پادشاه» از شعری که مربوط به جوانی پدربزرگم بود و من آن را در کودکی شنیده بودم، شکل گرفت؛ این انیمیشن داستان عاشق و دلباخته‌ای است که معشوقه‌اش برای وصال شرطی را در فصل زمستان پیش پایش قرار می‌دهد، شرط آوردن یک گل سرخ.
 

او ادامه داد: در فصل زمستان گل سرخی وجود ندارد و تنها جایی که از اینگونه گل‌ها وجود دارد، باغ پادشاه است اما این باغ تحت محاصره نگهبانان بسیاری‌ست و به دست آوردن گل سرخ از آن محل بسیار سخت است. معشوق اما به واسطه عشق قوی‌ای که دارد دل به دریا می‌زند و برای به‌دست آوردن گل سرخ به باغ پادشاه ورود می‌کند که در ادامه اتفاقاتی برای او رخ می‌دهد. «باغ پادشاه» تقدیس عشق است؛ عشق مرتبه‌ای از انسانیت است که انسان‌های وارسته حاضر بودند برای آن جان دهند.
 

محمدی رزینی تاکید کرد: سال‌هاست که کار انیمیشن انجام می‌دهم و همیشه سعی کرده‌ام این حرفه را به‌صورت تجربی پیش ببرم یعنی تکنیک‌هایی را به کار ببرم که در ایران کم‌تر مورد استفاده قرار گرفته باشند. برای مثال انیمیشن «باغ پادشاه» را با استفاده از برگ‌های خشک شده درخت کاج و تکنیک استاپ موشن که فرم جدیدی دارد، تصویربرداری کرده‌ام.
 

این انیماتور درباره ساخت آثاری که برگرفته از اشعار و داستان‌های قدیمی باشد، اظهار کرد: برخلاف اروپایی‌ها که به شدت به تصویر، مجسمه‌سازی و آثاری از این دست علاقه‌مند بودند، ما به دلیل ریشه‌های فرهنگی و تاریخی‌مان ملت ادبیات هستیم. حتی پس از حضور دین اسلام بسیاری از نقاشان به سوی ادبیات و شعر می‌روند، اینجاست که خیلی از شعرها، نقاشی هستند و تنها تفاوت‌شان با نقاشی ابزار مورد استفاده آن‌هاست.
 

او در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره جایگاه کنونی انیمیشن ایرانی نسبت به گذشته عنوان کرد: حدود 60 سال است که سابقه ساخت انیمیشن در ایران را داریم که آن را به جایگاه ویژه‌ای می‌رساند و در ادامه نیز چشم‌انداز خوبی خواهد داشت. استعدادهای درخشانی در حوزه انیمیشن کوتاه وجود دارد که باید حفظ شوند و مجال کار کردن را داشته باشند، انیمیشن ایران توسط انیماتورها به جایگاه فعلی خود رسیده است و باید از آن‌ها قدردانی شود و مراکزی مانند مرکز گسترش که متولی این امر هستند، هوای آن‌ها را داشته باشد.
 

کارگردان «لافاو» در پایان درباره جشنواره پویانمایی کانون تصریح کرد: دوسالانه پویانمایی کانون یکی از بهترین رویدادهای جهانی‌ست که قدمت بسیاری دارد، این رویداد حرف اول را در منطقه می‌زند و تنها جشنواره معتبر در آن به‌حساب می‌آید که باید قدردان نیروهای دلسوز برگزارکننده آن باشیم.