مجیدرضا عیوضی:
«بهشت» توسط انسانها جهنم میشود/ مرکز، کورسوی امید است

کارگردان انیمیشن «بهشت» تاکید کرد جشنواره پویانمایی میتواند کمکی برای دیده شدن انیمیشنها در داخل کشور باشد.
به گزارش ارتباطات و اطلاع رسانی مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، مجیدرضا عیوضی کارگردان انیمیشن «بهشت»، محصول مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی که برای حضور در دوازدهمین جشنواره پویانمایی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان انتخاب شده است در گفتگو با... درباره داستان این انیمیشن گفت: داستان فیلم در لوکیشنی جنگلی اتفق میافتد که در آن حیوانات دائما مشغول شکار یکدیگر هستند، در این میان روباهی وجود دارد که تلاش میکند کلاغی را به دام بیندازد و موفق هم میشود، وقتی او کلاغ را میخورد به موجود جدیدی، یعنی روباه کلاغ، تبدیل میشود که قادر است پرواز کند. در این میان انسان گرگنمایی وارد داستان میشود و تلاش میکند با ابزار موجود روباه را شکار کند که این کار در ادامه اتفاقاتی را رقم میزند.
او درباره مفهوم و پیام این انیمیشن توضیح داد: فیلم با تمرکز بر محیط زیست ساخته شده است و در آخر نشان میدهد که زیادهخواهی و طمع انسان، باعث میشود که او، هم محیط اطراف و هم خودش را نابود کند. طبیعت دارای چرخهای است که چندان مهربان نیست؛ بهوجود آمدن، نابودی و دنیایی که درحال شکار کردن و شکار شدن است، همیشه وجود دارد ولی انسان با حرص و طمع خود چرخه را بهم میزند و طبیعت را به نابودی میکشاند، او باید یاد بگیرد که در هارمونیای با طبیعت زندگی و سعی کند چرخه خوبی را با آن برقرار کند تا خوشبخت شود و جنگل تبدیل به بهشتی شود.
تصویرگر کتاب «فرصت دوباره» در بخش دیگری از صحبتهایش درباره جایگاه انیمیشن ایران تاکید کرد: درحال حاضر خیلی از انیمیشنهای کوتاه ایرانی در خیلی از نقاط جهان با انیمیشنهای مطرح دنیا رقابت میکنند و خیلی وقتها نیز افتخار میآفرینند. انیمیشن پنانسیل خیلی بالایی در ایران دارد؛ انیماتورهای قویای داریم که میتوانند انیمیشنهای خوبی، چه در حوزه کوتاه و چه بلند، بسازند، این بخش از سینما میتواند مدیایی باشد که هم فرهنگسازی کند و هم ایدهها و فرهنگ مردم ایران را به جهان نشان دهد.
این انیماتور ادامه داد: در داخل کشور متاسفانه حمایت زیادی از انیماتورها و بهطور کلی انیمیشن نداریم؛ این حوزه چندان به مردم معرفی نمیشود و مردم از آنها بیخبرند، انیمیشنهای کوتاه برای مردم به نمایش درنمیآیند تا با آنها ارتباط برقرار کنند. ارتباط انیمیشن با مردم، چه داخل ایران و چه خارج از آن، میتواند قویتر باشد.
عیوضی درباره نقش مرکز گسترش در آثار انیمیشن تصریح کرد: مرکز گسترش کورسوی نور امیدی در فضای موجود است که از انیمیشن، بهخصوص انیمیشن کوتاه حمایت میکند، برنامههای خوبی برای حمایت از هنرمندان و تولید ایده برگزار میکند که بسیار موثر و کمککننده است. اگر مرکز گسترش از هنرمندانی که علاقهمند به تولید اثر در خارج از کشور و گسترش فرهنگ ایرانی هستند، حمایت بیشتری کند، میتوان جریان تاثیرگذاری در جهان ایجاد شود.
تصویرگر کتاب «یک اسب توی فنجانتان افتاده است» در پایان درباره جشنواره پویانمایی تهران خاطرنشان کرد: جشنواره دوسالانه پویانمایی تهران، تنها جشنواره تخصصی انیمیشین در کشور ماست که میتواند کمکی برای دیده شدن انیمیشنها، بهخصوص انیمیشن کوتاه، در داخل کشور باشد، زحمات بسیاری برای انیمیشنهای ساخته شده کشیده شده که حیف است اگر دیده نشوند و جشنواره پویانمایی میتواند در این راه به آنها کمک کند. باید بودجه، فضا و امکانات بیشتری در اختیار این رویداد قرار گیرد تا بتوانند برنامههای خود را گستردهتر برگزار کنند، مخاطب و تبلیغات گستردهتری داشته باشند تا همه مردم، چه در ایران و چه خارج از آن، از وجود آن آگاه شوند.