مدیر سینما آستارا:
اکران آنلاین میتواند مکمل نمایش فیلم در سینماها باشد

مدیر سینما آستارا معتقد است اکران آنلاین به تنهایی نمیتواند به جذب مخاطب بیانجامد و نمایش فیلم در سالن سینما تجربهای خاص و جذاب برای تماشاگران است.
به گزارش ارتباطات و اطلاع رسانی مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، اسماعیل هویدا مدیر پردیس سینمایی آستارا درباره وضعیت سینمای ایران و تاثیر مثبت و منفی اکرانهای آنلاین گفت: با توجه به تجربه 30 سالهای که در سینمای این کشور دارم باید بگویم، سینما آنقدر شکننده است که هر اتفاق و رویدادی تاثیر زیادی روی سینمای ما میگذارد که کرونا نیز یکی از چنین اتفاقها بود. در این میان تهیهکنندگان نیز برای بازگشت سرمایه خود حق داشتند کاری انجام دهند و درنهایت اکرانهای آنلاین مورد توجه قرار گرفت، چه از سوی فیلمسازان و چه از سوی مردمی که باید این دوران را در خانه میگذراندند. اما این اکرانهای آنلاین تاثیر زیادی روی سینماها گذاشت.
او ادامه داد: یکی دیگر از عواملی که این اواخر بر سینماها اثرگذار بود، اکران فیلمهایی بود که آنقدرها هم خوب نبودند. شاید سال گذشته «دینامیت» و امسال «انفرادی» عملکرد نسبتا خوبی برای سینماها رقم زدند، اما در این شرایط که مردم نیازمند تفریح هستند و سینما را که هنر صنعت است به دید یک تفریح میبینند، آثار جدی عملکرد قابل توجهی را با خود به همراه نداشتند.
هویدا درباره علت توجه مخاطبان به شبکه نمایش خانگی بیان کرد: با توجه به پایین آمدن سطح فیلمهای سینمایی و تعداد انگشت شمار کمدیهای خوب، مردم نیز با توجه به دغدغههای این روزهایی که از سوی جامعه آنها را درگیر کرده است تصمیم میگیرند به سوی شبکه نمایش خانگی و آثار تولیدی در آن روند چراکه به هر صورت هر پلتفرم ارائه محتوای تصویری به مردم ممیزیها و سیاستهای خود را دارد و آثار آن نیز متفاوت است؛ مانند صدا و سیما، سینما، وی او دیها و ...
او افزود: این اتفاقات اما تاثیر مثبتی برای سینمای ما به همراه نداشتند و در کنار همه آنها تبلیغاتی که برای آثار سینمایی رخ نمیدهد نیز بیش از پیش به عملکرد سینماها لطمه وارد میکند. حمایتی که از سوی صدا و سیما و همچنین شهرداری و بیلبوردهای شهری برای تبلیغات آثار سینمایی نمیشود، تاثیرات منفی بر فروش سینماها داشتهاند. به همین دلیل سینماها نیز از شرایط موجود راضی نیستند حال میخواهد سینمایی با یک سالن باشد و یا پردیسهای سینمایی. مردم نیز ترجیح میدهند تفریح خود را به پارکها ببرند اما سینما نروند چراکه سطح درآمد مردم و شرایط اقتصادی جامعه آنقدرها این اجازه را به مخاطبان برای رفتن به سینما نمیدهد.
وی در ادامه عنوان کرد: برای مثال فیلمی مانند «تی تی» که در جشنواره به شدت دیده شد و تماشاگر زیادی داشت نمیگویم الان در اکران عمومی شکست خورده، اما فروش آن راضی کننده نیست. اکران آنلاین میتواند مکمل نمایش فیلم در سینما باشد، اما نجات دهنده این گیشه و ریزش مخاطب نیست.
هویدا با اشاره به اینکه مخاطب سینما به شدت کاهش پیدا کرده است، گفت: اگر به آمار مخاطبان سینما در سال 98 و همچنین از زمانی که سالنهای سینما باز شدهاند توجه کنیم، میبینیم که تا چه اندازه سینما با کاهش مخاطب رو به رو بوده است و این اتفاق تنها به دلیل شیوع بیماری کرونا نیست و کاهش کیفیت آثار تولید شده، اکرانهای آنلاین و شبکه نمایش خانگی در این کاهش مخاطب دخیل بودهاند.
او ادامه داد: من بعید میدانم اکرانهای آنلاین بتواند به سینما کمک کند، چراکه مدیوم سینما را افراد زیادی دوست دارند و باید منحصر شود به تماشای فیلم بر پرده نقرهای. هنر سینما این است که در کنار مردم فیلمی تماشا شود حال آن فیلم «مادر» باشد و یا «دینامیت»؛ حس و حالی که آن لحظه در سالن سینما و به همراه تعداد بالایی از افراد را مخاطب تجربه میکند با اکرانهای آنلاین قابل مقایسه نیست.
منبع: خبرگزاری پانا