مدیرعامل «هرمس»:

فیلم‌های مستند، ثبت کننده واقعیت‌های این سال‌ها بوده‌اند

فیلم‌های مستند، ثبت کننده واقعیت‌های این سال‌ها بوده‌اند

مرتضی کاردر روزنامه‌نگار و مدیرعامل نشر هرمس معتقد است، در کشور ما برخلاف دیگر نقاط دنیا امکان روزنامه‌نگاری تحقیقی فراهم نیست، اغلب آثار مستند این خلا را جبران کرده و تصویری از وقایع و رویدادهای سال‌های اخیر بوده‌اند.

به گزارش ارتباطات و اطلاع رسانی مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، مرتضی کاردر روزنامه‌نگار و مدیرعامل نشر هرمس، در گفتگو با ستاد خبری شانزدهمین جشنواره بین‌‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» درباره گونه‌های مختلف مستندنگاری که به دو زیر شاخه مکتوب و تصویری تقسیم می‌شود، گفت: با توجه به اینکه در کشور ما برخلاف دیگر نقاط دنیا امکان روزنامه‌نگاری تحقیقی به صورت مفصل و به شکل ثبت پرونده‌ها و رویدادهای مهم و ویژه در طول زمان، ایجاد نمی‌شود، بیشتر شاهد فیلم مستند هستیم و این بار بر دوش سازندگان فیلم مستند است.

او ادامه داد: به همین دلیل زمانی که به آثار جشنواره «سینماحقیقت» نگاه می‌کنیم آثار متعددی را شاهد هستیم که باید در حوزه روزنامه‌نگاری تحقیقی و پژوهشی به آن پرداخت اما با توجه به نبود شرایط به فیلم مستند تبدیل شده‌اند. من معتقدم مخاطبان مستندهای تصویری نسبت به مکتوب بیشتر است، چراکه چاپ این روایت‌های مستند اگرچه در چندسال اخیر کمی باب شده اما هنوز آنقدر فراگیر نشده است.

مدیرعامل انتشارات هرمس درباره علت این فراگیر نبودن متن‌های مستندنگار بیان کرد: معضل دسترسی به اطلاعات مشکلی بزرگ در تمام فعالیت‌‌های پژوهشی در ایران است. به عنوان مثال در چند سال گذشته که قانون دسترسی آزاد به اطلاعات تصویب شده است، اما با توجه به روند اداری که دارد شاید همه حوصله درگیری با این روند را نداشته باشند و ما نیز بسیار کم شاهد آن بودیم و این دسترسی سخت و مراحلی که باید برای رسیدن به اطلاعات طی شود نیز کمی کار مکتوب را در این حوزه سخت می‌کند.

او درباره مستندهایی که در یک دهه اخیر ساخته شده‌اند، عنوان کرد: من در تمام این سال‌ها تلاش کرده‌ام که مستندهایی که در هر ژانر و گونه‌ای ساخته می‌شود، ببینم. در مجموع باید بگویم که در تمام این سال‌ها مستندهای بسیار خوبی ساخته شده ه البته در کنار آن‌ها شاهد آثار متوسط و ضعیف هم بودیم اما به صورت کلی مستندهای پژوهشی خوبی تولید شده است.

این روزنامه‌نگار در پایان درباره اینکه خود از چه طریقی مستندها را تماشا می‌کند، بیان کرد: تا زمانی که جشنواره «سینماحقیقت» برگزار شود یکی از مرجع‌های تماشای آثار برای من از این دریچه است، گروه «هنر و تجربه» پیش از تغییرات فعلی مستندهای خوبی را به نمایش می‌گذاشت که آن هم راهی برای تماشای آثار مستند بود. سایت هاشور درگاه مناسب و منظمی برای تماشای آثار است.