درباره مستند «آت اوغلان»/ خاطرات یک چابکسوار

درباره مستند «آت اوغلان»/ خاطرات یک چابکسوار

مستند «آت اوغلان» به کارگردانی هادی شریعتی درباره پسری است با آرزوها و رویاهای بزرگ.

به گزارش ارتباطات و اطلاع رسانی مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، محمداحسان مفیدی کیا: «آت اوغلان»، قصه‌ی جمیل، نوجوان ترکمنی است که قرار است اولین چابکسواری‌ش را انجام دهد، ضمن اینکه ما روزمرگی‌های او را تا رسیدن به روز مسابقه می‌بینیم با فرهنگ اصیل ترکمنی از پخت و پز، فرش‌بافی تا تیمار اسب‌ها و موسیقی آشنا می‌شویم.
 

نکته‌ی قابل توجه در این مستند کیفیت قاب تصاویر است که از سطح بالایی برخوردار است و بیننده را ضمن پیش بردن داستان «چابکسوار» با جغرافیای ترکمن‌صحرا، پوشش و خرده‌ فرهنگ‌هایشان مواجه می‌کند، هرچند این، حرکت روی مرز باریک افتادن در دام نماهای زیبای کارت پستالی و دور ماندن از اهداف فیلم مستند است، اما به نظر می‌آید کارگردان اثر توانسته توازن را تاحدی برقرار کند. در هر حال باید به سعید زرآبادی، تصویربردار جوان سینمای مستند بابت زیبایی نماها دست مریزاد گفت.
 

بیننده‌ پیگیر مستند که در خاطر خود، مستند چابکسوار (ات اوغلان)، ساخته‌ی ابراهیم مختاری در دهه‌ 50 را دارد، از هادی شریعتی که پس از حدود 50 سال دوباره به همان فضا برگشته و نسخه‌ امروزی آن مستند را می‌سازد انتظار ویژه‌ای خواهد داشت و این انتظار با وجود سرمایه‌گذار اثر بیشتر هم خواهد شد. قدر مسلم اینکه دیدن این مستند کوتاه بر پرده‌ی نقره‌ای سینما حتماً لطف دو چندانی خواهد داشت و با خاطر آسوده می‌شود دوستان را به دیدن آن دعوت کرد، دیدن پسری کوچک که آرزوهایی بزرگی در زمین مسابقه داشت.