نگاهی به مستند «کشیم عاشق»/ تراژدی سرنوشت یک پرنده

نگاهی به مستند «کشیم عاشق»/ تراژدی سرنوشت یک پرنده

مستند «کشیم عاشق» به کارگردانی امیر آقاعبدالهی، تراژدی سرنوشت پرنده‌ عاشق، یکی از مستندهای محیط زیستی جذاب جشنواره‌ امسال بود.

به گزارش ارتباطات و اطلاع رسانی مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، محمداحسان مفیدی کیا:  مستند با یک کابوس آغاز می‌شود، کابوس پرنده‌ای که لاشه‌ خود را کنار آشغال‌های ساحل تالاب چغاخور می‌بیند. کابوسی که بنا بود واقعی نباشد و فقط به خواب بیاید اما چنین نشد. اما پیش از این که در پایان فیلم به تعبیر آن خواب برسیم، پرنده‌ی تالاب، کشیم زیبا، از کودکی تا کوچ، از بازگشت تا بلوغ، از رقص روی مواج سبزرنگ و عاشقی‌ش برایمان می‌گوید.
 

امیر آقاعبدالهی که کارگردان اثر باشد، خودش دوربین به دست گرفته و رنگ‌آمیزی تصاویر را به رضا تیموریِ کاربلد سپرده و نتیجه نماهایی است که در غالب یک مستند محیط زیستی، زیبا و پسندیدنی است.  همچنین استفاده‌ هنرمندانه و پرمایه از عنصر صدا در مستند «کشیم عاشق» به خوبی به گوش می‌رسد، فضاسازی‌ شنیداری که نشان از صدابرداری حرفه‌ای دارد، وقتی بجا استفاده شده و با آهنگی که مکمل صداها است، نقش درستی در انتقال مفاهیم مد نظر ایفا کند، حتما نمره‌ی بالایی خواهد داشت و یکی از عناصر مقوم مستند خواهد شد، از این روست که باید از صبا ندایی به عنوان آهنگساز و حسن مهدوی برای طراحی و ترکیب صدا نام برد.
 

داستان را تصاویر می‌گویند، کات است که به مثابه عامل عطف، پلان‌ها را که واژه‌ها باشند به هم متصل می‌کند و به این گونه، جملاتی که کارگردان قصد گفتنشان را دارد، ادا می‌شوند. منِ مخاطب حتی اگر بدون گفتار متن هم این مستند را می‌دیدم، به سادگی می‌توانستم حس همین جملات شاعرانه را برداشت کنم و چه بسا واگذاری متن به تخیل مخاطب کارکرد بهتری هم می‌داشت. با این حال تراژدی پرنده‌ عاشق در متن تالاب چغاخور یکی از مستندهای محیط زیستی جذاب جشنواره‌ امسال بود.