«حماسه شیرعلیمردان خان بختیاری»، روایتی از یک قهرمان ملی

«حماسه شیرعلیمردان خان بختیاری»، روایتی از یک قهرمان ملی

مستند بلند «حماسه شیرعلیمردان خان بختیاری» روایتی از یک قهرمان ملی است که علیه استبداد قیلم می‌کند.

به گزارش روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، آرمان  قلی‌پور دشتکی گفت: فیلم «حماسه شیرعلی‌مردان خان بختیاری» درباره شیرعلی مردان خان، فرزند بی‌بی مریم بختیاری و خواهرزاده سردار اسعد بختیاری است که در سال ۱۳۰۸ با همراهی مردم و خوانین بختیاری علیه ظلم و استبداد رضا‌خان دست به قیام می‌زنند.
 

این کارگردان ادامه داد:پس از حدود چهل روز جنگ و مقاومت در نهایت ارتش رضاخان پیروز می‌شود و شیرعلی‌مردان خان به زندان می‌افتد. پس ازچند سال از دوره حبس در سال ۱۳۱۳ او به همراه چند تن از یارانش در تهران و در زندان قصر اعدام می‌شوند.
 

قلی‌پور دشتکی افزود: فیلم در مورد این قهرمان است، قهرمانی که متعلق به یک منطقه یا قوم نیست، مانند سایر قهرمان‌های ملی که برای میهن و آزادی‌خواهی جانشان را فدا کردند، او یک آزاد مرد است.
 

کارگردان مستند «یک قایق روی دریا» افزود: تلاش می‌کنم در این مستند این قهرمان و یارانش را به مخاطب و بخصوص نسل جوان که نیاز به شناخت قهرمان‌های وطن دارند معرفی کنم. قطعا اگر مخاطب نسل جوان به شناخت درستی از این عزیزان برسد تاثیر بسیار مثبتی بر جامعه خواهد داشت.
 

قلی‌پور دشتکی گفت: این فیلم یک اثر مستند بلند است و با استناد به عکس‌های آرشیوی، اسناد تاریخی، گفتگو با بازمانده‌‌ها، افراد مرتبط و پژوهش‌گران تولید می‌شود. در سال‌های اخیر مستندهای تاریخی خوبی را شاهد بوده‌ایم و تلاش ما نیز این خواهد بود که مستندی دیگر به این جمع اضافه کنیم.
 

قلی‌پور دشتکی با بیان اینکه از چند ماه قبل مرحله پیش‌تولید فیلم آغاز شده گفت: حدود بیست روز است که پژوهش‌های مرتبط با فیلم شروع شده است. امیدواریم که تولید فیلم برای اوایل پاییز سال آتی که همزمان خواهد بود با فراخوان جشنواره سینماحقیقت به اتمام برسد و در این جشنواره حضور داشته باشیم.
 

این کارگردان گفت: فیلم «حماسه شیرعلی‌مردان خان بختیاری» سومین همکاری من با حوزه هنری است. ‌من با مشکلات و چالش‌هایی که این ‌روزها مستندسازان با آنها روبرو هستند مواجه بوده و هستم، اما با اعتمادی که دوستان در سازمان سینمایی سوره به بنده داشتند تولید فیلم آغاز شده و تا به اینجای کار همراهی بسیار خوبی داشته‌اند تا بتوانیم کاری آبرومند، قابل قبول و درخور برای این شخصیت گرانقدر ارائه دهیم.
 

آرمان قلی‌پور دشتکی افزود:‌ ساخت مستند تاریخی کاری سخت است. بخصوص اینکه درباره شخصیت‌هایی باشد که آرشیو بزرگی از اطلاعات درباره آنها در دسترس  نباشد. گردآوری اسناد و مدارک و کتاب‌ها درباره این شخصیت‌ها بسیار دشوارتر از شخصیت‌های شناخته شده است. بودجه‌های در نظر گرفته شده برای مستندها بسیار اندک است. برای مثال ما در ساخت همین مستند اگر بخواهیم دست به هر نوع خلاقیت در زمینه بازسازی و بهره بردن از تکنیک‌های روز دنیا بزنیم با محدودیت بودجه مواجه خواهیم شد و دست‌مان بسته است.