چرا باید در فجر، مستند دید؟

چرا باید در فجر، مستند دید؟

سینمای مستند، در جشنواره فیلم فجر که عرصه‌ای وسیع‌تر و ویترینی بزرگ است، بیشتر به مخاطب عام نزدیک شده و بیشتر دیده می‌شود.

به گزارش روابط عمومی مرکز مستند، تجربی و پویانمایی، علی رضایی: جشنواره فیلم فجر، مهمترین رویداد سینمایی ایران است. ویترینی به وسعت سینمای ایران که هر سال، در فرصتی ده روزه میزبان استعدادها و فیلم‌هایی است که بضاعت سینمایی را نشان می دهند که مهمترین سینمای خاورمیانه و یکی از پرافتخارترین سینماهای آسیا و جهان است. چهره های نامدار و فیلمهای شاخص از دل جشنواره فیلم فجر رشد کرده و معرفی شده اند. جشنواره فیلم فجر ، در مقایسه با مهمترین رویداد سینمای مستند ایران، «سینماحقیقت» یک ویژگی اساسی دارد. جشنواره فیلم فجر، تنها مختص سینماگران نیست. جشنواره ای برای تمام ایران و مردم ایران است و به همین دلیل سینمای مستند را با مردم پیوند می دهد، رخدادی مهم که شعار اصلی سینمای مستند در سال های اخیر بوده و اگر اکران آنلاین بخشی از این مسیر را پیموده و به تحقق رسانده، جشنواره فیلم فجر است که به معرفی سینمای مستند برای مردم منجر می شود. درست است که تمرکز جشنواره فجر و مردم بر سینمای داستانی است و بخش کوتاه و مستند، در حاشیه قرار دارند اما آثاری که در جشنواره فجر دیده شده‌اند، اقبال بیشتری در اکران داشته‌اند. مستندهای «در جستجوی فریده»، «جایی برای فرشته‌ها نیست»، «خط باریک قرمز» و ... از این دست هستند.
 

گروهی از سینماگران و منتقدان بر این باورند که جشنواره فیلم فجر به دلیل تمرکز بر سینمای داستانی، هرگز نتوانسته فضایی مناسب برای دیده شدن سینمای مستند باشد و تنها، این سینما را مهجورتر کرده است. اما خروجی جشنواره فجر  در ادوار مختلف نشان داده، سینمای مستند (فیلم خوب) راه خود را باز کرده و از طریق ویترینی که مخاطب گسترده تر و عام تری نسبت به جشنواره «سینماحقیقت» (جشنواره تخصصی مستندسازان) دارد، جلب توجه کرده است. میزان خبررسانی و توجه افکار عمومی روی جشنواره فیلم فجر، زمینه ساز توجه به فرهنگ و سینما را در ده روز فراهم می کند، مردم همان طور که درباره فیلم های داستانی و برنده سیمرغ بلورین حساس هستند و در طول سال، برای نمایش عمومی آنها لحظه شماری می کنند در زمینه آثار مستند هم این پیگیری و توجه را دارند، گیریم نه به اندازه سینمای داستانی که به دلیل ماهیت خود، برای مخاطب عام جذاب‌تر است. برنامه‌ریزی جدی برای نمایش و عرضه آثار مستند در جشنواره فیلم فجر، این آثار متنوع و جذاب را که غالبا از سینمای داستانی تنوع و تکثر بیشتری دارند و چشم اندازی متفاوت پیش چشمان مخاطبان می گشایند، را وارد بازاری وسیع و حرفه‌ای می‌کند.
 

در سال‌های اخیر یکی از مطالبات جدی سینماگران مستند، ورود به بازار و عرصه‌های توزیع و نمایش به شکل گسترده بوده است. فجر یکی از این گلوگاههاست که در کنار تلویزیون، پلتفرم ها و شبکه های خارجی به دیده شدن فیلم‌های مستند ایرانی کمک می‌کند. اگر قرار است از هر بستر مناسبی برای گسترش مخاطبان سینمای مستند استفاده کنیم، نباید جشنواره فیلم فجر و فضای تبلیغاتی اش را نادیده گرفته یا انکار کنیم. جشنواره «سینماحقیقت» مهمترین رخداد و معتبرترین جشنواره سینمای مستند ایران است، پیوند این جشنواره و جشنواره فجر، امکانی است که نباید از آن غافل شد. از فضای تبلیغاتی «سینماحقیقت» به شور و حال «جشنواره فجر» این سینمای مستند است که قوی‌تر می‌شود.