«الکافی»، اصولی از مکتب شیعی را نقل می‌کند/ مستند پرتره درباره شیخ‌کلینی و اثر او

«الکافی»، اصولی از مکتب شیعی را نقل می‌کند/ مستند پرتره درباره شیخ‌کلینی و اثر او

مستند «الکافی» به‌کارگردانی مسعود طاهری درباره کتاب «الکافی» و تدوین‌کننده آن شیخ کلینی است که در مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی تولید شده است.

به گزارش روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، مسعود طاهری، کارگردان مستند «الکافی» از تولیدات مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و پویانمایی درباره موضوع این اثر گفت: مستند «الکافی»، درباره کتاب الکافی و تدوین‌کننده آن شیخ کلینی است. این مستند پرتره یک کتاب مهم است و به این سوالات پاسخ می‌دهد که کتاب الکافی، چه زمانی نوشته شده، اصلا چرا نوشته شده و‌ تدوین آن چه حاصلی داشته است.
 

او ادامه داد: باید بدانید که آقای شیخ کلینی مولف کتاب الکافی نیست، بلکه او گردآورنده احادیث است و آن‌ها را طبقه‌بندی و‌گردآوری کرده و با گردآوری مجموعه‌ای از تک‌نگاری‌ها، اصولی از مکتب شیعی را نقل می‌کند. کلینی این کتاب را در مدت بیست سال در سه بخش اصول، فروع و روضه تدوین کرده است.
 

طاهری درباره چگونگی ساخت مستند پرتره درباره کتاب گفت: در این اثر تنها درباره فیزیک‌ یک‌کتاب صحبت نمی‌شود. مستند، مفاهیم و روح کتاب را پیش می‌کشد. یعنی نقطه تمرکز ما نه خود شیخ کلینی بلکه کتاب الکافی است. می‌توان گفت این کتاب پروژه‌ای بیست ساله بوده که مدیریت پروژه آن را شیخ کلینی برعهده داشت. چیزی که کتابی چون الکافی را از دیگر آثار مکتوب مثل آثار ادبی متمایز می‌کند، تمایل مردم و‌دین‌پژوهان به حفظ کردن بخش‌هایی از کتاب است. همین نکته اهمیت این اثر را دوچندان می‌کند.
 

این مستندساز درباره چگونگی شکل‌گیری علاقه‌اش به ساخت این اثر گفت: ابتدا در مستند «هانری کربن» با موضوع الکافی‌ مواجه شدم. در فیلم دیگری هم که مشغول کار بودم بار دیگر با موضوع الکافی رو‌به‌رو شدم و متوجه اهمیت و‌محوریت این‌موضوع شدم. خدارا شکر زمان درمیان گذاشتن طرحم با مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی از موضوع استقبال شد و‌ روند تولید اثر آغاز شد.
 

او درباره آخرین وضعیت ساخت اثر گفت: مشغول تصویربرداری هستیم. فیلمبرداری در کشورهای ایران و عراق و در شهرهای قم، ری، بغداد، کوفه، و…. انجام می‌شود. مستند «الکافی» بیشتر جنبه روایی دارد و در آن استناددهی و ارجاعات علمی در درجه اول اهمیت قرار می‌گیرد. افرادی که در این اثر با آن‌ها صحبت می‌شود یا شاهد هستند و یا صاحب رای.
 

طاهری درباره مخاطبان هدف مستند «الکافی» گفت: فیلم‌های من معمولا برای مخاطبان خاص ساخته می‌شوند و افراد دین‌پژوه و علاقه‌مند به موضوعاتی چون فلسفه و الهیات به تماشای آثار می‌نشینند. اما شاید بتوان به‌ نوعی گفت که اثر «الکافی» طیف مخاطبان بیشتری دارد و تماشاگران عام هم می‌توانند مخاطب فیلم باشند. بسیاری از مردم این کتاب را مطالعه می‌کند و موضوع مستند می‌تواند مورد توجه آن‌ها قرار بگیرد.
 

او درپایان درباره سختی‌ها و چالش‌های ساخت آثار دینی و مذهبی و حرف زدن درباره موضوعاتی که با باورهای مردم سر و کار دارد گفت: هیچ‌گاه نمی‌توان همه را راضی کرد. من برای راضی کردن مخاطب فیلم نمی‌سازم. هدف من این است که تا حد امکان با تحقیق و پژوهش درست، قطعیت خلوص خروجی اثر را بالا ببرم تا چیزی که به‌واقع وجود دارد را روایت کنم. در هر روایت هم‌ باید تمام حب و بغض‌ها و علایق و سلایق را در پرانتز گذاشت و ورای این‌ها به موضوع نگاه کرده و آن را روایت کرد. من همواره تا جایی که مقدور باشد و الزامات  اجازه می‌دهد همواره دو وجه مثبت و منفی هر موضوعی را بررسی می‌کنم.

منبع: خبرگزاری صبا