«آب ما را خواهد برد» و ضرورت آگاهی‌بخشی درباره بحران‌های محیط زیست

«آب ما را خواهد برد» و ضرورت آگاهی‌بخشی درباره بحران‌های محیط زیست

محمد احسانی معتقد است مهم‌ترین مخاطب مستند‌های محیط‌ زیستی مدیران و مسئولان کشور هستند. امید می‌رود با تماشای این وضعیت به فکر فرو رفته و برای حل مشکلات و بحران‌های محیط‌زیستی تلاش کنند.

به گزارش روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، محمد احسانی، مستندساز گفت: مستند «آب ما را خواهد برد» درباره سیل سال ۹۸ ایران در استان‌های گلستان، لرستان و خوزستان است. درواقع، تاثیرات اجتماعی و اقتصادی سیل در این استان‌ها و سوء مدیریت مسئولان مربوطه مورد واکاوی قرار گرفته است. «آب را ما خواهد برد» را می‌توان در زمره مستند‌های آموزشی و علمی به حساب آورد.
 

این کارگردان درباره استقبال از این مستند در شانزدهمین جشنواره «سینماحقیقت» گفت: سال گذشته جشنواره سینماحقیقت با وجود مشکلاتی بسیار برگزار شد. بحث تحریم جشنواره به‌دلیل شرایط سیاسی موجود پیش آمده بود که البته من از همان ابتدا با ایده تحریم مخالف بودم و مستند را در جشنواره شرکت دادم. باید بگویم باتوجه به شرایط، «آب ما را خواهد برد» در جشنواره با استقبال خوبی از جانب مخاطب رو‌به‌رو شد و همه سالن‌های مستند ما پر می‌شد.
 

او ادامه داد: توجه به این نکته حائز اهمیت است که فیلمساز صرفا مستند را برای همکارانش نمی‌سازد بلکه قرار بر این است که مخاطب هم به تماشای اثر بنشیند. «آب ما را خواهد برد» در جشنواره موفق به جذب مخاطبان دوستدار محیط‌زیستی شد و این اتفاقی ارزشمند بود.
 

احسانی گفت: یکی از مخاطبان اصلی فیلم‌های مستند محیط‌زیستی مدیران و مسئولان هستند. رویکرد مستندسازی در این قبیل از آثار اهمیت خاصی پیدا می‌کند. زیرا برخی از مستند‌ها هستند که از همان ابتدا انگشت اتهام را به سمت مدیران و مسئولان برده و باعث می‌شوند که آن‌ها حالت تدافعی پیدا کنند. اما اگر در مستند مسائل به‌صورتی واقع‌بینانه بررسی شوند و نه یک نفر خاص، بلکه کل جریان تاثیرگذار در پدید آمدن رویدادی را خطاب قرار دهد و آن را بررسی کند، باعث می‌شود که مسئولان به بحران فکر کرده و در تلاش برای رفع و حل آن قدم بردارند.
 

این مستندساز ادامه داد: البته هیچگاه تا به امروز تغییر محسوسی رخ نداده است. زیرا مشاوران سیاست‌گذاران اصلی، مسائل محیط‌زیستی را خیلی در اولویت خود قرار نداده و به آن نمی‌پردازند.
 

احسانی گفت: بعد از جشنواره سینماحقیقت، مستند «آب ما را خواهد برد» در دانشگاه سراسری شهرکرد اکران شد. در یک نمایش خارجی نیز فیلم در جشنواره فیلم‌های ایرانی در شهر کلن آلمان به نمایش مخاطب‌های ایرانی مقیم آلمان درآمد. برنامه‌هایی برای اکران این اثر در مراکز هنری و دانشگاه‌های کشور وجود دارد. ضمن این که در حال ارسال اثر به جشنواره‌های بین‌المللی نیز هستیم.
 

او همچنین درباره اکران تازه مستند «آب ما را خواهد برد» در خانه سینما گفت: این مستند روز چهارشنبه، ۲۴ خرداد ماه، ساعت ۱۶ در خانه سینمای شماره یک اکران خواهد شد و ورود برای همه علاقه‌مندان آزاد است.

منبع: خبرگزاری صبا