شرط‌بندی روی اسب‌ها در «ستار الکلاسیکو»/ زندگی چابک‌سوار ایرانی مستند شد

شرط‌بندی روی اسب‌ها در «ستار الکلاسیکو»/ زندگی چابک‌سوار ایرانی مستند شد

مستند بلند «ستار الکلاسیکو» به کارگردانی هادی شریعتی (تولید مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی) به موضوع شرط‌بندی روی اسب‌ها می‌پردازد.

به گزارش روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، هادی شریعتی درباره‌ مراحل تولید فیلم جدیدش با نام «ستار الکلاسیکو» که به کورس و شرط‌بندیِ اسب‌ها می‌پردازد، می‌گوید: «از حدود چهار سال پیش، ساخت یک فیلم مستند بلند به اسم «ستار الکلاسیکو» با همکاریِ مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی را آغاز کردم که به دلیل شیوع ویروس کرونا، دچار وقفه دو ساله شد. «ستار الکلاسیکو» درمورد ستار مهرانی، یکی از معروف‌ترین چابک‌سواران ایران است. درواقع این فیلم به موضوع کورس و شرط‌بندی روی اسب‌ها می‌پردازد و در حال حاضر تدوین به پایان رسیده است و باید مراحل صداگذاری و اصلاح رنگ و نور را طی کند تا برای حضور در هفدهمین جشنواره سینماحقیقت آماده شود.»

شریعتی با اشاره به اینکه بیشتر فیلم‌برداری در گنبد کاووس انجام شده است، درباره عوامل مستند «ستار الکلاسیکو» توضیح می‌دهد: «یکی از فیلم‌برداران جوان و کاربلد به نام سعید زرآبادی در این پروژه حضور دارد که در فیلم «آت اوغلان» هم با او همکاری داشتم. تدوین فیلم توسط عماد خدابخش انجام شده است. «ستار الکلاسیکو» پروژه‌ی سختی بود و ما ناچار بودیم بعضی از سکانس‌ها را با هفت یا هشت زاویه دوربین بگیریم. به دلیل اینکه کورس ممکن است در یک دقیقه یا یک دقیقه و نیم اتفاق بیفتد و برای اینکه شما بتوانید زوایای مختلف را به تصویر بکشید، باید زمان زیادی صرف کنید.»

کارگردان فیلم «آت اوغلان» درباره‌ پرداختن به موضوع شرط‌بندیِ اسب‌ها می‌گوید: «فردی از اسب‌های ما نگهداری می‌کرد که علاقه زیادی به کورس و شرط‌بندی داشت. به همین دلیل از آن زمان من با این فضا آشنا و متوجه شدم که آخر هر هفته مسابقات کورس در گنبد کاووس برگزار می‌شود. بعد هم فهمیدم که این مسابقات در تهران، یزد و شهرهای دیگر هم برگزار می‌شود. در حقیقت بخش زیادی از اقتصاد ترکمن‌ها روی اسب، مسابقات و شرط‌بندی است. بعد از مدتی متوجه شدم که چابک‌سوار صاحب‌نامی داریم که تصمیم گرفتم درباره‌‌ او فیلم بسازم. البته فیلم‌های دیگری هم با این مضمون داشته‎‌ایم و برای مثال فیلم «آتلان» هم درباره‌ی اسب است. اما در فیلم «ستار الکلاسیکو» شخصیت اصلیِ ما اسب‌های متعددی سوار شده و محور هم بیشتر روی شرط‌بندی است که همیشه در این باره شائبه‌هایی وجود دارد.»

شریعتی درباره موضوع آب و جمعیت که هفدهمین جشنواره سینماحقیقت روی آن تمرکز دارد، می‌گوید: «آب یکی از حیاتی‌ترین موضوعات این چند سال بوده و همواره درگیری‌هایی در بحث محیط زیستی بوده است. اگر موضوعات مربوط به گرمایش زمین را دنبال کنید، متوجه می‌شوید در همه‌ کشورها این مسئله مطرح است. طبیعتا ایران هم به دلیل اقلیمی که دارد از این قاعده مستثنی نیست و توجه ویژه‌ای را می‌طلبد. به دلیل اینکه بحران آب، بسیار جدی است و در سال‌های اخیر بسیاری از عواقبش را هم دیده‌ایم. مستندسازان پیش از این به بحران آب پرداخته‌اند و فیلم‌های خوبی در این زمینه ساخته‌اند.»

این کارگردان ادامه می‌دهد: «جمعیت یکی از مسائلی است که در سطح کلان به آن توجه می‌شود و شاید بخش‌های زیادی از آن مربوط به تغییرات سیاسی کشورها است. چند سالی می‌شود که در کشور ما هم صاحب نظران در این حوزه به این نتیجه رسیده‌اند که جمعیت باید افزایش پیدا کند اما به نظر من قبل از اینکه بخواهیم به شکل شتابزده به سمت افزایش جمعیت برویم، بیشتر باید به این فکر کنیم که این جمعیت باید با چه کمیت و کیفیتی افزایش پیدا کند. آیا شرایط موجود این اجازه را به افراد مختلف می‌دهد که صاحب فرزند شوند؟ طبیعتا اگر زیرساخت‌هایی فراهم شود و شرایط تغییر کند، کسی از فرزندآوری بدش نمی‌آید.»

منبع: خبرگزاری صبا