ضرورت به کارگیری شیوه‌های نوین تبلیغاتی برای سینمای مستند

ضرورت به کارگیری شیوه‌های نوین تبلیغاتی برای سینمای مستند

مصطفی محمودی معتقد است جشنواره سینماحقیقت باید در مراکز استان‌ها هم برگزار شود تا به شکل گسترده‌تری به فعالیت خود ادامه دهد.

به گزارش روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، مصطفی محمودی پژوهشگر، مدرس و منتقد سینما، در گفت‌وگو با خبرنگار سینما صبا درباره وضعیت اکران فیلم‌های مستند گفت: ما چندگونه فراموش شده در سینمای ایران داشتیم که از دید مخاطب پنهان مانده و همین مسئله باعث شده بود که ارتباط مخاطب با این گونه‌ها، ارتباط چندان مناسب و دلچسبی نباشد. دو تا از مهم‌ترین این گونه‌ها، سینمای مستند و فیلم‌های کوتاه هستند که خوشبختانه در جریانی که در دو سال اخیر در حوزه اکران فیلم‌های مستند و کوتاه راه افتاده است، این ارتباط به مرور شکل منطقی به خودش گرفته است. یعنی مردم دارند عادت می‌کنند و علاقه‌مند می‌شوند و این علاقه‌مندی دارد به وجود می‌آید و کم کم جای خودش را به عنوان یکی از گونه‌های مهم در حوزه سینما باز می‌کند.

محمودی افزود: فراموش نکنیم که فقط اکران کافی نیست. یعنی یک زنجیره‌ای باید در این بخش باشد که بتوانیم مخاطب را بیش از گذشته جلب و جذب گونه سینمای مستند و فیلم کوتاه کنیم. تا جایی که مخاطب خودش بیاید و جست‌وجو کند. مثلا شبکه مستند در تلویزیون محتوای بسیار خوبی پخش می‌کند و در شبکه‌های دیگر هم کم و بیش مستندهایی می‌بینیم که نیاز به تبلیغ دارند. ضمن اینکه اکران سینماها را داریم. البته در کنار همه اینها، پلتفرم‌ها نیز باید به شکل جدی به این مسئله بپردازند. به نظرم جشنواره سینماحقیقت هم رویداد مناسبی است که می‌‌‌تواند بیش از دوره‌های گذشته، زمینه‌ و شرایطی فراهم کند که عموم علاقه‌مندان، یعنی کسانی که فیلم‌‌ساز مستند یا اهل رسانه و منتقد سینما نیستند، اما علاقه‌مند هستند، بتوانند بیایند و با مستندهای جشنواره سینماحقیقت آشنا شوند. محمودی ادامه داد: ما در حوزه تبلیغات ضعف جدی داریم و این متوجه فقط سینمای مستند نیست. در حوزه تبلیغات فیلم‌‌های سینمایی‌‌مان هم همین ضعف را داریم. نبود حمایت‌های لازم و کافی از سوی متولیان شهری از یک طرف، گران بودن هزینه‌‌های تبلیغات، روش‌های سنتی تبلیغات و… عواملی هستند که باعث شده و می‌شود که سینمای مستند آن‌چنان که باید در حوزه تبلیغات محتوا و محصولاتش نتواند خودنمایی کند. به همین دلیل باید دنبال شیوه‌های نوین تبیلغاتی باشیم، شیوه‌هایی که بتواند با هزینه‌های خیلی مناسب‌تر و معقول‌تر اما اثرگذاری گسترده‌تر، مخاطب بیشتری را جلب و جذب سینمای مستند کند.

او همچنین درباره برگزاری جشنواره سینماحقیقت توضیح داد: من به واسطه شغلم که رسانه و نقد است، از طرفداران پر و پاقرص جشنواره سینماحقیقت هستم و به نظرم یکی از جشنواره‌های اصلی سینمایی کشور محسوب می‌‌شود. جشنواره سینماحقیقت می‌تواند مثل جشنواره فیلم فجر کم کم به این سمت برود که همزمان بتواند برخی از تولیدات یا محصولاتی که در جشنواره شرکت کرده‌اند را در استان‌ها هم به نمایش بگذارد. حوزه اکران جشنواره سینماحقیقت و حتی بخش اعظمی از اکران فیلم‌های مستند بیشتر در استان تهران است و در مراکز استان‌ها به ندرت پیش می‌آید که شاهد این مسئله باشیم.

محمودی تصریح کرد: اگر این فراگیری با برنامه‌ریزی خوب اتفاق بیفتد و ما بتوانیم طلیعه آن را در جشنواره سینماحقیقت امسال ببینیم که جشنواره همزمان با تهران در استان‌های مختلف کشور برگزار ‌شود،  می‌توانیم به ایجاد زمینه‌های دیگر مطلوبیت این گونه سینمایی  برای مخاطبان عام در سراسر کشور امیدوار باشیم. ضمن اینکه عمده کسانی که در سینمای مستند فعالیت کرده‌اند و از گذشته تا به حال مانده‌اند، استعدادهایی بوده‌اند که از شهرهای مختلف آمدند و جذب سینمای مستند شدند. فراموش نکنیم که کشور ما اقلیم متنوع، فرهنگ‌‌ها و خرده فرهنگ‌‌های متفاوتی دارد و همه این‌ها زمینه‌‌های جذابی است برای اینکه بتوانیم به تماشا و کشف و رشد استعدادهایی بنشینیم که در هر گوشه از ممکلت کار می‌‌کنند و سینمای مستند و جشنواره سینماحقیقت می‌‌تواند محمل مناسبی باشد که ما بتوانیم این استعدادها را شناسایی کنیم.

منبع: خبرگزاری صبا