چه فیلم‌هایی نامزد نهایی اسکار می‌شوند؟

چه فیلم‌هایی نامزد نهایی اسکار می‌شوند؟

رای‌گیری پایانی برای انتخاب نامزدهای نهایی اسکار 21 تا 26 دی ماه انجام می‌شود و نامزدهای اصلی 3 بهمن‌ماه ۲۰۲۴ اعلام می‌شوند.

به گزارش روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، برندگان اسکار 2024 در تاریخ 22 تا 27 فوریه (سوم تا هشتم اسفند ماه سال جاری)  از طریق رای‌گیری نهایی مشخص خواهند شد و سرانجام 10 مارس (20 اسفند) نیز مراسم اعطای جوایز با اجرای جیمی کیمل روی صحنه خواهد رفت.


پیش تر آکادمی علوم و هنرهای سینمایی اسکار فهرستی از ۸۸ فیلم واجد شرایط رقابت در رشته‌ی بهترین فیلم بین‌الملل را  اعلام کرده بود. در نهایت آکادمی اسکار، فهرست نامزدهای اولیه جایزه بهترین فیلم بلند بین‌المللی اسکار ۲۰۲۴ را اعلام کرد که فیلم هایی از جمله  «آمریکاتسی» از ارمنستان، «راهب و اسلحه» از بوتان، «سرزمین‌موعود» از دانمارک، «برگ های افتاده» از فنلاند، «طعم چیزها» از فرانسه، «اتاق معلمان» از آلمان، «سرزمین خدا» از ایسلند، «من کاپیتان» از ایتالیا، «روزهای کامل» از ژاپن، «توتم» از مکزیک، «مادر همه دروغ ها» از مراکش، «انجمن برف» از اسپانیا، «چهار دختر» از تونس، «۲۰ روز در ماریوپل» از اوکراین و «منطقه مورد علاقه» از انگلستان را شامل می شود.

همچنین لیست اولیه‌ی آکادمی اسکار در بخش‌های صدا، شامل جلوه‌های ویژه، مستند، مستند کوتاه، فیلم کوتاه، انیمیشن کوتاه و بلند، گریم، موسیقی و ترانه نیز می شود که در فهرست اولیه‌ی جایزه‌ی اسکار مستند بلند سال نام «سمفونی آمریکایی»، «آپولونیا، آپولونیا»، «ورای آرمان شهر»، «بابی واین: رییس جمهور مردم»، «ارواح بی طاقت، شهر سیاه و افسانه کاوبوی نیمه شب»، «خاطره ابدی»، «چهار دختر»، «رفتن به مریخ: برنامه نیکی جیووانی»، «در پنجره عقبی»، «مهر خورده از ابتدا»، «همچنان: فیلمی از مایکل جی فاکس»، «صدای آرام کم»، «32 صدا»، «کشتن ببر» دیده می شود. 
با اعلام فهرست نامزدهای اولیه چند بخش اسکار ۲۰۲۴، فیلم «نگهبان شب» که نماینده سینمای ایران در این رقابت بود، نتوانست نظر داوران آکادمی را به خود جلب کند.

این هفتمین سال متوالی است که نامزد ایران در این بخش مهم نماینده‌ای نخواهد داشت و آخرین نامزدی ایران که منجر به کسب این جایزه‌ی مهم نیز شد به سال 2016 و فیلم «فروشنده‌»‌ اصغر فرهادی بازمی‌گردد.

سینمای ایران در سال‌های اخیر دوبار با «قهرمان» اصغر فرهادی و «خورشید» مجید مجیدی به جمع نامزدهای اولیه‌ی اسکار بهترین فیلم خارجی زبان راه یافته اما در راهیابی به مرحله‌ی نهایی ناکام مانده است. به این ترتیب تنها شانس ایران در اسکار سال 2024، «یونیفرم ما» ساخته‌ی یگانه مقدم است که در رشته‌ی بهترین فیلم انیمیشن کوتاه با آثار دیگر به رقابت خواهد پرداخت.

از زمانی که جایزه بهترین غیرانگلیسی در سال ۱۹۵۶ ایجاد شد، آکادمی علوم و هنرهای تصویری متحرک از صنعت فیلم هر کشور دعوت می‌کند تا فیلم منتخب خود را برای رقابت در این شاخه که اکنون بهترین فیلم بلند بین المللی نامیده می شود، ارسال کند.

برای جوایز اسکار ۲۰۲۴، فیلم‌های ارسالی باید ابتدا در سینماهای کشور خود بین ۱ دسامبر ۲۰۲۲ تا ۳۱ اکتبر ۲۰۲۳ اکران شده باشند.