«قویدل»؛ مستندی که داستان میگوید/ بازخوانی یک پرونده جنجالی

عوامل مستند «قویدل» (تولید مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی) در خبرگزاری مهر از شکل گیری این مستند و پرداختن به یک پرونده جنجالی در دهه ۷۰ گفتند و یادآور شدند که در این اثر تلاش شده به مساله عدالتخواهی پرداخته شود.
به گزارش روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، سمانه فراهانی: مستند «قویدل» که پیش از این در جشنواره مستند «سینماحقیقت» خوش درخشیده و موفق به کسب جایزه ویژه هیات داوران، جایزه ویژه شهید آوینی، جایزه ویژه تماشاگران، جایزه دبیر جشنواره به شخصیت مستند از این رویداد شده است در مراسم افتتاحیه جشنواره چهل و دوم فیلم فجر نیز برنده تندیس بلورین بهترین فیلم مستند بلند شد.
مستند «قویدل» به بررسی ماجرای ورود خونهای آلوده فرانسوی به ایران و تلاشهای احمد قویدل برای تحقق عدالت میپردازد. از همین رو در خبرگزاری مهر میزبان علی رستم آبادی نویسنده، علی فراهانی صدر کارگردان جوان این مستند و سعید الهی تهیه کننده «قویدل» که فیلم سینمایی «میرو» را هم در چهل و دومین جشنواره فجر دارد، بودیم. در این نشست عوامل مستند «قویدل» درباره چالشهای تولید این مستند و چگونگی شکل گیری ایده این اثر صحبت کردند.
علی فراهانی صدر در بخشی از این نشست گفت:
این جنس کارها چالشهای تولید زیادی برای کارگردان دارد و بعضاً برقراری ارتباط بین تیم و اثر سخت است مثلاً تصویربردار عنوان میکرد این تصویربرداری به موقعیت قبلی کات نمیخورد و باید دوباره طراحی میکردیم. طراحیهای قابل توجهی داشتیم مثلاً فضای دارک اثر را ساعت یک و نیم نیمه شب ضبط کردیم و دعوای ثوری راه انداختیم و بعد از این دعوا اپیزود سوم را از قویدل ضبط کردیم که مکثهای او در آن اپیزود برای اتفاقات آن شب بود، جاهای دیگری نیز بازیهای شبیه سینمایی گرفتیم و خیلی اتفاقات مثل شکستن شیشهها در صحنه شکل گرفت.
معتقدم با توجه به هزینههای پایین تولید مستند امکان آزمون و خطا وجود دارد و ما تمام تلاش خود را انجام دادیم با این فرم کار را پیش ببریم. به خودم میگفتم اگر در این فرم موفق نشدم، میرویم و آلبوم آقای قویدل را ورق میزنیم و یک مستند تولید میکنیم.
خودم فقط کارهایی که برایم مهم است تدوین میکنم. اوایل دنبال تدوینگر بودم اما عدد پیشنهادی او بسیار بالا بود، من برای تدوین این پروژه مبدا و مقصد نگذاشتم. مثلاً ما صحنه سایکودرام داریم و اینکه قویدل دیالوگ میگوید و صحنه تغییر میکند. سر این موضوع ذهنم مشغول بود و نیمه شب رفتم دفتر و تدوین کردم یا مثلاً ایده صدای تلفن بهواسطه افتادن پایه نور و ترسیدن احمد قویدل به ذهنم رسید، وقتی پروژه را مهندسی نکنم و هر موقع حالم خوب بود تدوین کنم این اتفاق رقم میخورد. بهواسطه تعامل خوبی که ما با آقای الهی داشتیم محدودیت نداشتیم و توانستیم به خوبی تدوین کنیم.
متن کامل نشست را اینجا بخوانید.