یکشنبه 21 مرداد 1403   |   اخبار مرکز ، مستند    |    عکاسی مستند ، جشنواره سینماحقیقت

شبنم ملکی:

عکاسان مستند در اقلیت هستند/ تکرار، آفت عکاسی است

عکاسان مستند در اقلیت هستند/ تکرار، آفت عکاسی است

یک عکاس سینمای مستند معتقد است نگاه ویژه به عکاسی وجود ندارد و پرداختن به عکاسی مستند در رویدادهای سینمایی همچون جشنواره «سینماحقیقت» می‌تواند کمک شایانی به عکاسی مستند کند.

به گزارش روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، شبنم ملکی عکاس مستند درباره این شاخه از عکاسی گفت:«عکاسی مستند شاخه‌ای از عکاسی است که رخدادهای اطراف را بی طرفانه و واقع گرایانه به تصویر می‌کشد و به نوعی یک سند تاریخی محسوب می‌شود. تصویری که در عکاسی مستند ثبت می‌کنیم می‌تواند نقش یک شاهد را بازی کند که با توجه به آن می‌توان وقایع تاریخی را بررسی کرد. در این زمینه عکاسان بسیار حرفه ای داشته و داریم که ازجمله آنها می توان به کاوه گلستان و نصرالله کسراییان اشاره کرد.»

وی درباره اوضاع عکاسی مستند در ایران بیان کرد: «در ایران این حوزه از عکاسی از اوضاع و شرایط خوبی برخوردار است ولی باید در بخش‌های مختلف بیشتر موردتوجه قرار بگیرد. حیف است که در برخی از مواقع و موقعیت‌هایی نمی‌توانیم کار خود را انجام بدهیم و در برخی از موارد هم سانسور می‌شویم. در ایران بیشتر فضای کلاسیک وجود دارد و حتی مستند معاصر  را هم به شیوه کلاسیک کار می‌کنیم. نیاز است تا پا به پای کشورهای دیگر پیش برویم و در فضاهای دیگر هم دست به تولید بزنیم.»

ملکی در بخش دیگری از صحبت های خود مطرح کرد: «باید کارهای مدرن تری انجام شود. متاسفانه در بخش عکاسی مستند تکرار زیاد دیده می‌شود و به نوعی نگاه شخصی خیلی کم وجود دارد.»

این عکاس مستند درباره پرداختن به عکاسی مستند در جشنواره «سینماحقیقت» گفت:«اغلب نگاه ویژه‌ای به عکاسی وجود نداشته است، این اتفاق بسیار خوبی است که  در جشنواره «سینماحقیقت» عکاسان هم می‌توانند خودشان را نشان دهند. باید به گونه‌ای پیش رفت که مردم به شناخت بهتر و بیشتری از عکس و عکس مستند برسند. باید متوجه این باشیم که عکاسی مستند می‌تواند از معضلات بسیاری پرده برداری کند و نگاه کل جامعه را به آن موضوع و مسئله معطوف کند.»

شبنم ملکی در پایان گفت: «من در کرمانشاه زندگی می‌کنم و در اینجا فضای هنری به طور گسترده وجود ندارد و در سال چیزی حدود یک یا دو نمایشگاه انفرادی می‌توانیم داشته باشیم و آثارمان خیلی هم دیده نمی‌شود. باید در شهرستان ها تبلیغات بیشتری انجام شود و قدم‌های بیشتری برای شناخت این نوع از عکاسی برداشته شود. ما همیشه در اقلیت هستیم، درصورتی که بسیاری از اتفاق‌ها و مسائل پیرامون را می‌توان با عکاسی مستند نشان داد و در مسیر آگاهی بخشی و حل آن ها قدم برداشت.»

منبع: خبرگزاری پانا