یکشنبه 11 شهريور 1403   |   اخبار مرکز ، مستند    |    رویداد پرتاب ، روح الله رضایی

چرا رویداد «پرتاب» از «سینماحقیقت» مستقل شد؟

چرا رویداد «پرتاب» از «سینماحقیقت» مستقل شد؟

روح الله رضایی مدیر اجرایی رویداد «پرتاب» درباره طرح های ارسال شده، هیات انتخاب، فرآیند اجرایی و برگزاری دوره های بعد این رویداد توضیح داد.

به گزارش روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، روح الله رضایی مدیر اجرایی اولین رویداد ملی ارائه طرح تخصصی سینمای مستند «پرتاب» درباره وضعیت طرح هایی که به دبیرخانه این رویداد رسیده‌اند، گفت: بیشتر طرح‌ها معمولی و تعدادی هم طرح بسیار خوب داشتیم. انتظار خود من طرح های بهتر از مستندسازان شناخته شده تر بود ولی این اتفاق نیفتاد. شاید چون این رویداد اولین دوره خود را پشت سر می گذارد و از جشنواره «سینماحقیقت» جدا شده، هنوز تعدادی از مستندسازان در جریان این اتفاق قرار نگرفته اند و یا ممکن است این رویداد را جدی نگرفته باشند. باتوجه به اینکه در دوره اول روی دیدگاه و شناخت سرمایه گذاران و مستندسازان از رویداد «پرتاب» کار می‌کنیم و به صورت مداوم با آن‌ها گفت‌وگو داریم، فکر می کنم اگر نتایج این دوره پر بار باشد در دوره‌های بعدی برگزاری هم زمان بیشتری خواهیم داشت و هم از طرف مستندسازان و سرمایه گذاران به طور جدی تری پیگیری خواهد شد.

رضایی درباره هیات انتخاب این رویداد مطرح کرد: هیات انتخاب رویداد «پرتاب» متشکل از شهنام صفاجو، شیرین نادری، سیدمهدی دزفولی، هومن مرادی کرمانی و بنده بود. طرح هایی که انتخاب شدند نیز براساس کیفیت طرح، خلاقانه، بدیع و قابل اجرا بودن و همچنین سابقه و اعتبار فیلمساز و رزومه کاری و همچنین باتوجه به علایق، ماموریت و سیاست های سرمایه گذاران انتخاب شدند.

وی درباره فرآیند اجرایی اولین رویداد «پرتاب» توضیح داد: اوایل تیرماه فراخوان منتشر شد و تا اوایل مرداد طرح ها را دریافت کردیم و بعد از آن هیات انتخاب به سرعت وارد کار شدند و طرح های منتخب را مشخص کردند. با گروه فیلمسازان منتخب تماس گرفته شد و اطلاعات لازم به آن ها داده شد و یک زمانبندی برای دریافت دمو مشخص شد که 11 شهریورماه به پایان می رسد و مستندسازان باید تا حداکثر روز یکشنبه 11 شهریورماه تحویل داده باشند و اگر طرحی نتواند دموی خود را تحویل بدهد از چرخه ارائه حذف می شود. جلساتی برای آشنایی با ابعاد، اهمیت و چگونگی برگزاری رویداد با سرمایه گذاران و مستندسازان برگزار شد تا هیچ ابهامی وجود نداشته باشد و درحال حاضر هم مشغول آماده سازی برای برگزاری جلسه ارائه طرح ها به بهترین شکل ممکن هستیم که به امید خدا 17 و 18 شهریورماه برگزار خواهد شد. بعد از این جلسه هم حتما پیگیر خواهیم بود و ارتباط بین مستندسازان و سرمایه گذاران را شکل می دهیم تا با مذاکراتی که بعد از رویداد اتفاق خواهد افتاد، به قرارداد و همکاری لازم برسند.

رضایی در پاسخ به این پرسش که چقدر به تولید طرح های ارائه شده امیدوار است، گفت: به طور کلی پیچینگ یک پروسه پر زحمت، تخصصی و هوشمندانه است و براساس تجربه و مشاهدات خودم در بازارهای بین المللی، ممکن است طرحی در چندین پیچینگ در کشورهای مختلف شرکت کند تا بتواند سرمایه لازم را تامین کند.


به همین دلیل چیزی که قابل پیش بینی است این است که قطعا همه طرح ها به نتیجه نخواهند رسید. به هرحال اعتبارات سرمایه گذاران محدود و علایق و ماموریت های آن ها متفاوت است و قاعدتا بهترین طرح ها که از شرایط خوبی برخوردار باشند و فیلمساز سابقه خوبی داشته باشد و با ماموریت های سرمایه گذاران متناسب باشند، به نتیجه خواهند رسید. 

وجه تمایز رویداد «پرتاب» با پیچینگ

مدیر اجرایی رویداد «پرتاب» در پاسخ به این پرسش که آیا تاکنون در حوزه مستند، رویدادی مانند «پرتاب» داشته ایم؟ و اگر وجود داشته وجه تمایز «پرتاب» چیست، بیان کرد: تا جایی که من اطلاع دارم، در ایران و در حوزه سینمای مستند رویداد مشابهی نداشته‌ایم و این رویداد اولین بار است که به این شکل اتفاقی می افتد. البته در جشنواره «سینماحقیقت» و طی سال های گذشته، پیچینگ به عنوان یکی از بخش های جانبی وجود داشته است و از آن جایی که در جشنواره با عظمتی مانند «سینماحقیقت» بخش‌های متعدد و متنوعی وجود دارد، بخش پیچینگ هم در سایه بود و حتی بعضی از فیلمسازها هم در جشنواره فیلم داشتند و هم در پیچینگ شرکت می کردند و به همین دلیل تمرکز کافی برای صرف انرژی لازم برای این بخش را نداشتند. به همین دلیل این اقدام هوشمندانه ای بوده تا یک کاراکتر مستقل برای این رویداد درنظر گرفته شود که بتوان زمان، انرژی و تمرکز کافی روی آن گذاشت.

رویداد «پرتاب» بین‌المللی خواهد شد

رضایی درباره حمایت مرکز گسترش از این طرح‌ها مطرح کرد: مرکز گسترش در این رویداد هم برگزارکننده است و هم به‌عنوان یکی از سرمایه‌گذاران، نماینده مرکز در جلسه حضور خواهد داشت و طرح‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهد.

روح‌الله رضایی در پایان گفت: قطعاً «پرتاب» ادامه‌دار خواهد بود و گرنه لزومی نداشت که از جشنواره «سینماحقیقت» جدا شده و رویداد مستقلی شود. به نظر من حتماً ادامه‌دار خواهد بود و به شکل بهتر و جذاب‌تر، با طرح‌ها و سرمایه‌گذاران متنوع‌تر برگزار خواهد شد و به امید خدا در سال‌های آینده بین‌المللی خواهد شد و فکر می‌کنم نیاز است که از سرمایه‌گذاران، پخش‌کننده‌ها و مدیران خارجی دعوت شود تا یک ارتباطی بین بخش سرمایه‌گذاری داخلی و بین‌المللی ایجاد کرد که به نفع سینمای مستند ایران خواهد بود.

رویداد ملی ارائه طرح مستند «پرتاب» به همت مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی 17 و 18 شهریورماه در پردیس چارسو برگزار می‌شود.

منبع: خبرگزاری فارس