اهمیت جوایز تولیدات مرکز گسترش در جشنواره فیلم کوتاه تهران

اهمیت جوایز تولیدات مرکز گسترش در جشنواره فیلم کوتاه تهران

«پورزال» تولید مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی دو جایزه مهم بخش ملی و بین‌الملل جشنواره فیلم کوتاه تهران را از آن خود کرد.

به گزارش روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، با پایان چهل و یکمین جشنواره فیلم کوتاه تهران، بررسی درباره آثار و شیوه برگزاری این رویداد، به شکلی منصفانه و عینی امکان پذیر شده است. در جشنواره امسال آثار متنوع و مختلفی روی پرده رفتند، فیلم هایی از نسل تازه‌ای از سینماگران که بعضی از آنها مورد توجه تماشاگران پرشمار این جشنواره قرار گرفتند. مرکز گسترش با 3 مستند و 5 انیمیشن در این جشنواره حضور داشت.

در اختتامیه «پورزال» (ساخته ماریا ماوتی و احسان فرخی‌فرد) از تولیدات شاخص مرکز که موضوعی محیط زیستی دارد دو جایزه ارزشمند به دست آورد، برگ زرین بهترین مستند در بخش ملی و بین‌الملل به این فیلم اختصاص یافت که با نمایش زندگی یک پیرزن که در کنار هامون زندگی می‌کند، بحران خشکسالی گسترده در ایران را به تصویر می‌کشد. «پورزال» یک مستند انیمیشن است و پیش از این جشنواره، در هفدهمین جشنواره «سینماحقیقت» روی پرده رفت و دیپلم افتخار بخش مستند کوتاه بین‌الملل رسید و جایزه بهترین کارگردانی مستند کوتاه بخش ملی را دریافت کرد. اکران‌های این مستند در جشنواره فیلم کوتاه تهران هم مورد توجه قرار گرفت.

انیمیشن «باگ» ساخته فیلمساز جوان دیگری بود که در بخش ملی، دیپلم افتخار بهترین انیمیشن را دریافت کرد. مرکز گسترش، در سال‌های اخیر، بستری فراهم کرده تا استعدادهای انیمیشن و فارغ التحصیلان دانشگاهی این رشته، در مرکز فیلم بسازند. آثار این سینماگران جوان، اغلب در جشنواره‌های داخلی و خارجی تحسین شده است. «باگ» درباره تاثیر رفتار والدین بر کودکان است و نمایش آن در جشنواره کوتاه و در میان آثار متعدد، با استقبال همراه بود.

سه جایزه مرکز گسترش، در اختتامیه جشنواره فیلم کوتاه تهران از این منظر مهم هستند که علاوه بر اشاره به موضوع‌های اساسی و انسانی، این آثار توسط فیلمسازان جوانی ساخته شده‌اند که حمایت از آنان و ایجاد زمینه فعالیت در فضای حرفه‌ای از آنها، همواره از رسالت‌های مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی بوده است.